Motionera i kyla?
Hej!
Just nu är det -13 grader hos mig och har varit minus grader i några dagar. Dock blir det kallare för varje dag. Kylan kom snabbt och kaninerna fällde när kylan kom (de bor alltså ute) så de har ingen riktigt tjock vinterpäls. Burarna är fyllda med halm så att det nästan svämmar över, hehe.
Men min fråga är, hur ska jag motionera dem i kyla? Kan jag köra på som vanligt, dvs. selpromenader, vara i stora hagen?
Min mamma tycker nämligen att jag ska vara försiktigt men vet inte riktigt hur jag ska motionera dem då de far runt som kanonkulor i hagen osv. de eftersvettas ju, det kanske blir kallt?
Okej, detta var världens skummaste fråga men måste bara fråga.
Tack på förhand :)
Hej! Testa ta ut dem på en lugn selpromenad! Det borde gå bra 😉 Men jag har innekanin så vet inte… 😀
När du har de i hagen bör du ha hus de kan gå in och värma sig i också, rikligt med halm. Att röra på sig i kylan är viktigt, det får blodet att gå runt, då håller de sig varmare lättare.
Jag fortsätter hopp/trickträna/promenera/hage med mina kaniner hela vintern.
Kaninmagazinet har en bra artikel om att hantera kyla.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag har -26 och kör på som vanligt. Man märker ifall de fryser och då kan man avsluta. 🙂
Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus
MVH, Esmeralda 
Mina vill knappt vara ute i hage/sele när det är kallare än -5 grader xD Då är de hellre i sin bod, förstår dem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, tack för alla svar :)
Haha, min kanin bor inne och hatar att vara ute i kylan. Hon springer till trappen och sätter sig utanför dörren å väntar på att få komma in.
Du kan absolut ta ut dem i sele. De håller sig ju varma när de skuttar runt som tokar 😃 Och kaniner svettas inte, så det behöver du inte oroa dig över.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se