Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 963 ggr
Elsaharr
0

Fel på hennes tänder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle kolla Dollys tänder då hon inte äter riktig som förr. Då ser jag att tänderna är såhär, och jag vet inte vad vi ska göra. Ska vi gå till veterinären och fixa tänderna om det går eller är det avlivning som gäller? Är det rimligt ifall vi skulle få lov att slipa dom typ var 3:e vecka? Hur hade ni gjort?

Zingo ;D

Elsaharr
0

Inte den bästa bilden men ska försöka bifoga en till :/

Zingo ;D

Elsaharr
0

Fick ingen bättre bild men tänderna lutar liksom snett och undertänderna sitter liksom vid sidan om:/

Zingo ;D

Irmelinis
0

Det ser ut som om underkäkens tänder är utanpå tänderna i överkäken, som ett underbett? Det är ju inte bra.. :/ Men visa gärna bättre bild, ljusare.

Själv skulle jag inte åka in för slipning av tänder, det måste ju vara väldigt stressande för kaninen. Antingen operera bort dem (om det ens går) eller jag skulle ta bort henne. Tyvärr 😕 😕

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
0

Har du hennes härstamningsbevis eller stamtavla? Jag kanske kan se om det finns bettfel i hennes släkt.

www.alrunans.weebly.com/

Elsaharr
0

#3 Hennes härstamningsbevis har försvunnit, tyvärr :( Både övergångsfodret och alla papper försvann nästan direkt, jättekonstigt! Jag ska försöka ta bättre bild, med mobilen. Vi ska ringa vet nu snart, så vi får se vad dom tycker osv. Men det konstiga är att det inte såg ut så för bara nån månad sen, då såg det helt perfekt ut! Hur kommer bettfelen fram om det är genetiskt? Brukar det komma direkt från födseln eller kan det komma senare också? Hon är just nu 1 år ungefär. Funderar på om hon kan ha skadat sig på något vis…

Zingo ;D

Irmelinis
0

Vilken uppfödare köpte du henne från? 

De säger att det brukar uppkomma de första tre-fyra veckorna på kaninungar om det är genetiskt, men jag tror det är väldigt komplicerat hur sånt funkar. Det kan ju kommit nu när hon har växt färdigt som vuxen. Ja, bäst att kolla hos veterinären så det inte finns någon böld eller så som gör ont.

www.alrunans.weebly.com/

Elsaharr
0

#6 Solbergas kaniner i Rättvik. Hennes mamma är Stina och hennes pappa är Jake om det hjälper. http://solbergaskaniner.weebly.com Vet har inte öppet på helgerna, bara jour finns för akut sjuka djur, och mina föräldrar anser att detta inte är akut, att vi kan vänta tills måndag. Men underkäken sitter innanför iallafall, så det känns lite bättre då.

Zingo ;D

Irmelinis
0

Ja det är ju bra, att det inte är underbett. Håller hon sin mun och nos rakt när du tar kortet? Ibland ser det snett ut för att de inte kan sitta stilla..

www.alrunans.weebly.com/

Elsaharr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nya bilder. Ja hon har de rätt rakt.

Zingo ;D

[Melbun]
0

Skulle definitivt låta en veterinär kika på tänderna så du får uppdatera hur det har gått. Framtänderna kan man operera bort och de klarar sig väldigt bra utan dem. Tycker däremot man får se över om det är något som är aktuellt för just individen :)

aliiciaj
0

Eftersom det inte verkar vara genetiskt så borde det fixa sig om tänderna slipas hos veterinär en gång. Han kanske har varit med om en olycka, eller ätit för lite hö. Se till att ha mycket grovt hö till honom och mindre av lättuggade saker som pellets, frukt med mera. Jag tycker inte det ser ut som ett speciellt allvarligt bettfel ännu, ser ut som om det skulle kunna fixa sig med lite veterinärvård. Men försök få en veterinärtid ganska snart, deras tänder växer väldigt fort.

taxidriver142
0

Tänderna i underkäken verkar vara lite för långa och alla tänder är lite sneda. Bör kunna  slipas eller klippas hos veterinär med gott resultat.

Malinwall
0

Jag skulle åkt in till veterinären och slipat tänderna! Det är ett vanligt fel hos kaniner och du ska absolut inte operera bort tänderna!

farvendal
0

Gör ett par slipningar hos veterinären för att se om det rättar till sig. Tyvärr tycker jag att prognosen ser ganska dålig ut i och med att de är snea nästan hela vägen in till tandköttet. Men det är värt att försöka. 

Jag tycker absolut inte att det är rimligt att slipa tänderna var tredje vecka hela kaninens liv.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Malinwall
0

Kaninens tänder växer hela tiden, om du slipar ner dom finns chansen att dom börjar växa rakt igen!