Ta in kanin under vintern
Hej!
Kan man flytta in en utekanin under vintern?
Menar du permanent?
Isåfall säger jag kort och gott nej. Inte rakt upp och ner iallafall. Kan du ha dem i ett något svalare utrymme en period först så är det bra.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#1 Jag bara undrar😉 Tänker inte göra det men det kan vara kul att veta om man kan eller inte🙂
Om man ska göra det ska man vänja dom under en längre period! Kan vara farligt för dom om man tar in dom från t.ex -5 till 20 grader
Man brukar väll säga max 10-12 graders skillnad!
(Ex. om det är 8 grader ute, så kan man ta in en kanin om man har 20 grader inne) :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag har tänkt ganska mycket på detta. Om man har ute kaninen på sen vår, sommaren och tidig höst när det är kanske 10-20 grader så kan man väl ha den inne resten av året när det är 20 grader inne?
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
När jag frågade Roslagstull fick jag svaret att det är helt ok att ta in en utekanin mitt i vintern rakt upp och ner. 🤔
Medarbetare på Jättekanin.
Jag har en kanin som jag har inne på vintern, i början av september tar jag in henne men helt beroende på hur varmt/kallt det är utomhus. I början har jag bara kaninen inomhus på natten, medans hon får va i uteburen på dagarna. Sedan får hon vara inne hela tiden, men hon får såklart komma ut i koppel korta stunder. (Hon gillar dock inte snö och kyla!😃)
Jag tar ut henne igen i början på våren, men samma där helt beroende på temperaturen, och att jag låter henne få vara ute på dagarna och inomhus på nätterna i början. 🙂
Det har inte varit några problem med detta. Men för stor omställning är väll inte bra? Vad kan det orsaka?
Om man har en kanin utomhus och tar in den och det är stor temperatur skillnad utvidgas blodkärlen för fort och kaninen kan få cirkulations chock vilket snabbt kan leda till döden! Om man t.ex. har en kanin inomhus och ska ta ut den så kan den t.ex. få allvarliga skador p.g.a att den inte har vinter päls
#6 vem pratade du med?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#9 Gunnel Andersson hette hon.
#1 Tror också man inte ska flytta dem direkt in, utan vänja dem med lite varmare först.
#10, ok ja hon är ju riktigt kaninkunnig så det känns ju lustigt att hon uttalade sig så.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#12 Ja, jag var lite förvånad över svaret jag med.