Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
Malinwall
0

Mina kaniner äter inte!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har två kaniner som är 1 år! Jag har mina kaniner utomhus och nu börjar det bli lite kallare och viktigt att dom får i sig mycket energi men dom har slutat äta pelletsen dom får och dricker dåligt ( p.g.a att vattnet fryser tror jag). Jag har inte märkt några speciella beteende förändringar men min ena har börjat tappat päls :/ Har ni några tips? på vad det kan vara och hur jag ska gå till väga för att få dom börja äta som vanligt?

fridelfina
0

Jag skulle handmata dem några ggr per dag, och se till att vattnet inte fryser. Ge dem lite typ solrosfrön som ger mycket energi och jag gissar att de ser som godis. Det finns väl vattenflaskor som håller lite värme så att de inte ska frysa, tror jag?

emiliasundstrom
0

Testa byta pellets? Vad har du nu? :)

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

BaltizSimbaLukas
0

Det kanske funkar om de får lite mer godis-mat, som #1 sa. De kanske tycker det är godare och äter mer? Testa med frön, frukt och grönsaker.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Malinwall
0

Jag har kloster kvarns egna pellets, har gett det ända sen jag fick dom! I julklapp fick dom lite frö blandning som jag har gett dom i några dagar! Tror ni dom har blivit kräsna och vill ha mer godis?

eddiebun
0

Det viktigaste är inte att dom äter pellets utan att dom äter hö. Det är inte bra om dom får så mycket godis så att dom väljer det istället. Titta också om dom bajsar som vanligt, är det normala pluttar eller har de avvikande utseende?

Här finns bra information om kaninens mage:

http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/matsmaltningsapparaten/mag-och-tarmrubbningar-kanin

BaltizSimbaLukas
0

Ja, och om du inte märker att de tex blir smalare så gör det nog inget. Om de äter hö så ska det ju egentligen räcka.

Fällningen kanske är att h*n får vinterpäls?

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Malinwall
0

Jo Hö räcker men med tanke på att dom har älskat pellets ända sen jag fick dom och sen helt plösligt slutar dom äta kan man ju undra om något är fel och nu när det är kallt är det jätte viktigt att dom får i sig energi för att hålla igång ämnesomsättningen! Tack för alla svar!