Fodring och mängd?
Jag har just skaffat en Rex på 6 månader och har lite frågor om utfodring och så vidare. Ni får gärna ge tips? om jag ska ta bort eller lägga till någonting men detta är vad hon får per dag: Hon har alltid tillgång till vatten, hö och grenar från olika trädslag (ej björk). Sen får hon ca 5 msk selective pellets.
Jag har läst mycket och försökt hittat hur mycket sallad, morot, persilja etc.. man ska ge sin kanin per dag, Det står bara att man ska ge dem lite, men hur mycket är lite? Jag är livrädd att hon ska få för mycket och jag vill heller inte vara snål.
Skulle uppskatta om ni kunde dela med er om vad ni ger era kaniner för godsaker och hur mycket ni ger dem per dag.
Jag ger 2 dl pellets per dag, samt hö och grenar.
När det kommer till grönsaker och frukt ger jag inte varje dag, utan snarare ganska sällan. Kaninen jag har nu får vid speciella tillfällen och då och då på helger. Jag ger olik grönsaker och frukt olika tillfällen, men såhär mycket brukar jag ge av olika saker ungefär;
1/5 - 1/4 av banan
Ett- två blad sallad
En skiva äpple
1/4 av morot
5 cm stor bit gurka
Det är några exempel på hur mycket jag kan ge av varje ( alltså inte alla olika på en gång, en grönsak per tillfälle oftast). Sen får man testa lite hur olika godsaker fungerar med just ens egna kanins mage. Var försiktig i början och öka till en lämplig mängd när du ser vad din kanin klarar av. 🙂Ge inte heller frukt och grönsaker för ofta. Tänk att i det vilda blir det inte särskilt stora mängder grönsaker. Bäst för kaninen är bladiga grönsaker!
Medarbetare på Jättekanin.
#1 fast din kanin är väl lite större än TS 😃
-
Rådet är att ge 1 msk pellets per kilo kanin. Jag ger inte grönsaker så ofta till min kanin men när jag gör det så ger jag väl en halv morot beroende på hur stor den är, o när jag ger gurka kan jag ge en rejäl bit för den innehåller ju bara vatten, när jag äter clementin får han 1-2 klyftor, ganska ofta faktiskt. brukar inte ge något annat. Ger jag banan får han bara toppen. Min kanin är en holländare, och rex och holländare är ungefär lika stora, bara nu att min är över 1 år och din är 6 månader. Men ge försiktigt och lagom bara, du känner efter själv :)
#2 Jo, men de mängderna på grönsaker (förutom just banan) har jag kört även till mindre kaniner. Och hon ville att vi delade med oss om vad vi andra ger. 😉
Medarbetare på Jättekanin.
#3 jaha ja^^
Jag ger ungefär en halv näve pellets till min kanin :)
Jag ger nästan aldrig "onyttiga" grönsaker (morot, isbergssallad o.s.v. Utan håller mig till kryddor och nyttigare salladssorter så som dill, persilja och spenat till exemepel. Ger det ett par-tre gånger i veckan och då några kvistar persilja/dill typ. I förrgår var det kalas när han fick hela änden från gurkan när jag skulle göra tzatsiki ;) Fasar för tillfället in pellets (från gnagarblandning) och vet ej vilken mängd han ska ha än, det beror på kaninen men allt från någon matsked då och då och uppemot 1/2dl kan jag tycka är okej för en dvärgras(1/2 för äldre som har väldigt svårt att hålla vikten till exempel). Man får gå på sin kanins hull för att avgöra detta, men får man ge kolossala mängder så bör man fundera på om något annat kanske är fel..
Nu har jag tre kaniner i olika storlekar som går tillsammans men kan ge exempel på vad jag skulle ge min Belgiska hare på 3,5kg. För det första, ingen pellets alls, hon håller vikten bra ändå. Gröna blad behöver man inte snåla med, det är jättebra mat för kaniner och hon äter lätt ett salladshuvud och ett litet kålhuvud i veckan. Jag varierar mellan romansallad, persilja, dill, spenat, morotsblast, rödkål, grönkål, svartkål, savoykål, salladskål mm. Till det får hon varierade grönsaker som morot, selleri, blomkål, broccoli, rödbeta och allt möjligt i mindre mängder varje dag, totalt kanske som en medelstor morot i veckan. Gurka är mest bara vatten så jag ger bara dom bitar som blir över när jag gör sallad till mig själv, samma med vitkål och isbergssallad. Frukt får hon nån gång då och då men inte ens varje vecka och enbart som smakbitar från det jag äter.
Håller man koll på deras avföring så ser man hur deras mage mår. Blir det bara små mörka kulor så får man minska lite på grönsaker/pellets så dom äter mer hö/bark för att få i sig mer fibrer, är dom stora och ljusa så är allt som det ska. Tänk bara på att börja försiktigt med kål och öka eftersom så deras mage hinner vänja sig. Stora mängder kål för en ovan mage är gasbildande, ökar man försiktigt så klarar dom det galant.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Min dvärgvädur som bor ute får 3msk pellets och 2msk havre vilket jag tycker är väldigt mycket, men han motioneras mycket och eftersom det är vinter har jag ökat mängden (han får i vanliga fall 2-3msk pellets när det är lite varmare).
Han får grenar (med blad på sommaren), och blåbärsris men annars får han inte så mycket grönt, lite persilja, paprika, klöver, maskrosblad, kokt potatis, äpple, morot och sedan get jag banan och bär (blåbär, jordgubbar, hallon +blad) som godis t.ex under hoppning eller klickerträning.
Tusen tack för alla svar! Nu känner jag mig lite klokare :)
Ska passa på att fråga en annan sak om man får göra det i samma tråd. Annars får ni säga till!
Jag har haft henne i 4 dagar och har inte lyft henne sen jag hämtade henne. (Måste tillägga att hon har en inglasad balkong som "bur". Den är ca 2x3 meter stor) Min tanke var/är att hon ska bli bekväm i sin nya bur och bekväm med mig, att jag är där inne och pysslar med diverse saker utan att hon blir rädd. Det har fungerat väldigt bra och när jag kommer ut på balkongen så kommer hon fram direkt och jag får även klappa henne och vara därute och hon hoppar runt mina ben, går jag in i köket brukar hon skutta efter ibland. Jag känner att vi har fått en väldigt fin kontakt på kort tid och jag kände idag att nu vill jag börja lyfta henne och bli lite mer fysiska.
När jag tog upp henne sprattlade hon, men hon verkade inte rädd men däremot arg, för hon försökte ta sig loss och när hon inte kom loss så bet/nafsade hon på mig och buffa mig.
Har ni några tips? hur jag ska träna henne att bli trygg i min famn?
Är så tacksam för alla tips? och erfarenheter ni kan dela med er utav! :)
Sitt gärna ner på golvet när du provar att lyfta henne och lyft henne mot bröstet så hon sitter säkert där och ge henne godis varje gång så hon kopplar det med något bra :) När jag plockar upp kaniner brukar jag klappa på huvudet så de är stilla och sedan plockar upp under magen och rumpan :)
De flesta kaniner brukar inte gilla att bli upplockade utan bara accepterar det och klart det inte är roligt att vara högt upp från golvet men att sitta tryggt och säkert mot famnen med stöd från båda händerna kan kännas bättre för dom :)
Det finns flera olika sätt att lyfta kaniner. Två av mina vill bli lyfta med huvudet från mig, en av dom kan jag inte hålla i med tassarna mot mig för då sprattlar hon som tusan medan den tredje blir galen om han inte har huvudet åt mitt håll när jag lyfter honom.
Bra lyftträning är att sätta händerna under kaninen och lyfta upp en dm och sen direkt ner på golvet igen och låt kaninen hoppa iväg om hon vill. Då lär dom sig snabbt att det inte är farligt att bli lyft och dom hinner inte börja sprattla innan dom är lösa igen vilket gör dom lugnare när man väl behöver lyfta upp dom på riktigt. Jag gjorde så med mina kaniner 1-2 gånger per dag och inom två veckor hade jag kaniner som inte sprang undan när dom skulle lyftas och sprattlandet är minimalt. Mina två som inte är gosiga av sig lyfter jag inte i onödan nu utan bara när det behövs för kloklippning och hälsokollar men jag har inga problem att hantera någon av dom tack vare träningen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ja precis, de med höjden är jag medveten om. jag har en låg rotting fåtölj där ute som hon själv också brukar hoppa upp på, det var där jag satt och hade henne i knät. Nu i efterhand tror jag hon bet mig för att testa mig och kolla om jag blev rädd, nått i den stilen. De handlar väl om att hon vart osäker också så de kommer nog med tiden hoppas jag.
vad tror ni? :)
Tack #10 Namiko! Där sa du nånting som jag tror passar mig också!