Accio + Ruby = sant?
I denna tråd tänker jag skriva om processen att sätta ihop mina två kaniner: Accio, en kastrerad otter svart hane som är korsning 75% hermelin och 25% lejonhuvad, född 2014-07-07, och Ruby som är en vit blåögd kastrerad renrasig hermelinhona född 2015-05-26. Detta är första gången jag försöker sätta ihop två kaniner.
Kaninerna har bott i varsin bur bredvid varandra i snart 5 månader (i väntan på att Ruby skulle bli tillräckligt gammal för att kastreras innan hopsättningen) och de är därför vana vid att se varandra och känna varandras doft. De första veckorna tyckte Accio inte alls om att det kommit en nykomling till vårt hem och han blev sur och avundsjuk när jag brydde mig om Ruby, men med tiden har det där gett med sig mer och mer och de senaste veckorna har han inte brytt sig om henne särskilt mycket.
Tidigare har kaninerna fått vara i varsitt rum när de kommit ut ur burarna; Accio inne i "kaninrummet" och Ruby i köket. Men för ca en och en halv vecka sedan började jag ha dem uppe samtidigt, Accio i kaninrummet och Ruby i hallen utanför med kompostgaller i dörröppningen mellan. Jag har låtit dem vara uppe på detta viset varenda dag sedan dess. Ruby har varit väldigt nyfiken på honom och velat in till honom: hon har hoppat upp med tassarna på gallret och till och med stoppat in hela huvudet genom spjälorna. Accio har inte brytt sig så mycket om henne däremot utan betett sig precis som vanligt. Men några gånger har de nosat på varandra genom gallret och allting har gått bra! De har luktat på varandra nos mot nos ganska länge sedan slutar det oftast med att Accio tröttnar och hoppar därifrån.
Igår lät jag dem träffas för första gången. Jag satte då upp en tillfällig Hage på ca 2x2 meter i yttre hallen, där ingen av kaninerna varit tidigare. Jag ställde dit två kartonger och en tunnel (bara för att de ska känna sig tryggare och kan gömma sig om de vill. Men bara sånt som har minst två öppningar så att den ena inte skulle kunna tränga in den andra utan möjlighet att ta sig undan).
Min syster Jennelie var med och hjälpte till vid hopsättningen. Vi tog kaninerna i varsin transportbur och satte ner dem samtidigt i hagen och när de båda hoppat ut ställde vi undan transportburarna. Vi hade handskar och sprayflaska fylld med vatten redo ifall vi skulle behöva sära på dem om de skulle slåss. Men som tur var behövdes inte det alls! Vi lät dem träffas tre gånger igår med ett par timmars mellanrum, första tillfället ca 30 minuter och sedan ca 1 timme de två följande gångerna bara för att det gick så pass bra.
Det började med att Accio direkt gömde sig i en av kartongerna medan Ruby skuttade runt och undersökte omgivningen. Men så fort Ruby hoppade in i kartongen till Accio bet han henne i ryggen och jagade ut henne med en jäkla fart. Ruby sprang undan men efter en liten stund blev hon nyfiken igen och kom tillbaka, och så fort hon kom nära någon av öppningarna till kartongen så stack han ut huvudet och högg mot henne för att visa att det inte var okej att hon kom närmare.
Till slut blev vi less på att Accio bara satt där inne i kartongen och vägrade komma ut, så det hände liksom ingenting och gick inte framåt alls. Därför la vi ut ett par mattor utanför kartongen, eftersom Accio inte gillar att gå på golvet och antagligen var det en av anledningarna till att han inte ville komma ut. Efter det dröjde det bara någon minut innan han hoppade ut och såg mycket gladare ut. Men nu utökades hans "revir" tydligen till att inkludera både kartongen och mattorna för så fort Ruby hoppade upp på någon av mattorna eller in i kartongen så jagade han iväg henne och han lyckades bita henne några gånger. Stackars gumman!
Ruby verkade till slut inse att det inte var någon idé, så hon satt mest i ett hörn en bit ifrån ena mattan med öronen spetsade och betraktade Accio för att se vad han skulle göra. Han brydde sig dock inte om henne alls så länge hon höll sig på sin kant. Han såg helt avslappnad ut och satt på mattan (kanske en meter ifrån Ruby) och mumsade på pellets som jag spridit ut och sedan började han tvätta sig).
Efter ett tag vågade sig Ruby försiktigt fram och nosade på hans rumpa men då snurrade han runt och jagade ilsket iväg henne igen, så Ruby satte sig i samma hörn igen. Och då hände det något chockerande! Accio hoppade fram mot henne med öronen halvt bakåt och såg aningens sur ut, men då sänkte Ruby ner huvudet mot golvet och då började han slicka henne på huvudet! Jag blev alldeles förbluffad för det var ju bara första gången de träffades och dittills hade han inte direkt varit snäll mot henne, och att slicka varandra är ju en ömhetsbetygelse som jag verkligen inte väntat mig skulle ske på flera veckor än!
Kort efter det satte vi tillbaka dem i sina vanliga burar (vi ville avsluta när det gick bra) och lät dem vila i ett par timmar. Vi tog sedan upp dem två gånger till under kvällen och trots att det bara gått ett par timmar mellan gångerna verkade Accio bli lugnare och mindre bitsk för varje gång, om det nu är möjligt. Han lät då Ruby hoppa omkring på golvet och i/på ena kartongen, men mattorna och den andra kartongen tillhörde fortfarande honom så han jagade iväg henne så fort hon vågade sig dit. Men han bet inte längre henne utan la bara öronen bakåt och högg mot henne för att markera, och det räckte för att hon genast skulle hoppa därifrån. Så Accio är definitivt dominant och verkade ha satt tydliga gränser som Ruby accepterade och gav sig för direkt, för antingen sprang hon undan till sitt trygga hörn eller så sänkte hon genast ner huvudet då han högg mot henne och då slutade han och började slicka henne på huvudet istället!
Ju längre tiden gick desto fler gånger var han fram till henne och tvättade henne. Vid ett tillfälle satt han i 10 minuter i sträck och slickade henne över hela huvudet, öronen och nacken! För det mesta satt hon helt stilla med huvudet nersänkt och lät honom göra det, men ibland ryckte hon till lite och verkade vilja hoppa därifrån, men då nafsade han henne ett par gånger och då hon vart stilla igen fortsatte han slicka henne intensivt.
När han kände sig färdig hoppade han iväg, sträckte grundligt på sig och satte sig sedan på mattan ungefär en halvmeter ifrån henne och började tvätta sig själv. Efter bara en stund började Ruby också tvätta sig och de satt alltså bara en bit ifrån varandra och tvättade sig själva.
Det är lite svårt att tolka Accios beteende. Han verkar dominant men samtidigt lite osäker av sig. Han verkar även tycka om Ruby men samtidigt vill han sätta henne på plats. Att de äter och tvättar sig i varandras närhet har jag förstått är ett bra tecken. Och att han slickar henne måste absolut vara positivt! Men samtidigt verkar han nästan lite manisk när han gör det och så fort hon rör på sig nafsar han henne för att säga ifrån. Och han jagar fortfarande iväg henne så fort hon närmar sig honom eller "hans" mattor.
Jag tycker lite synd om Ruby för hon verkar vilja hoppa fram och nosa på honom eller kunna röra sig som hon vill i hagen, men hon vet att Accio inte tillåter det så därför sitter hon mest i det där hörnet där Accio verkar vilja ha henne. Så fort han kommer fram till henne sänker hon ner huvudet för att visa sin undergivenhet och då ser han genast gladare ut och slickar henne, och hon tillåter det men jag vet inte om hon ser riktigt nöjd ut när han gör det. Hon ser liksom alldeles tillplattat ud och verkar inte riktigt bekväm, men hon låter honom hållas.
Så ser läget ut nu. I eftermiddag ska de få träffas igen. Jag hoppas att Accio så småningom slutar vara så extremt dominant och kontrollerande. Det hade varit trevligt om han lät Ruby röra sig som hon ville och helst också få nosa/slicka på honom utan att han hugger mot henne.
Men jag tycker ändå att den första dagen gick helt över förväntan! Jag var beredd på slagsmål så att pälstussarna flög, men så blev det inte. Jag trodde att de skulle vara mer jämställda, hade inte väntat mig att Ruby skulle vara så undergiven. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att hon låter Accio styra och ställa precis som han vill? Men i vilket fall som helst så är jag hoppfull för framtiden och att det här kanske faktiskt kommer att fungera! Det hade helt klart kunnat bli mycket värre än det blev. Och att se honom tvätta henne var nog det gulligaste jag någonsin sett! ❤️
Jag uppdaterar här efter nästa gång de har fått träffats. Håller tummarna för att det bara kommer gå framåt härifrån!
Tassar
Vänliga hälsningar Ellen 

Tass
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
Sån söt bild när han slickar henne på huvudet! ❤️
Vilken tur att det gått så bra, verkar som om de kan bli riktiga vänner. Undrar om inte Accios beteende är rädsla och osäkerhet istället för dominans, ofta är det ju så på djur att den som är dominant är den som är lugn och helt säker på situationen. Den som lugnar ner de andra i flocken som är rädda. Har också läst att det är den dominanta kaninen som sänker ner huvudet och ber om putsning, för att se om hon kan få den undergivna kaninen "att lyda" (är dock inte helt säker på att det är så, kaninernas språk är nog mycket mer komplext än så).
Tack för att du delar med dig, det är så himla intressant att läsa om kaniners beteende. 👍
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#3 Ja, du kanske har rätt i att Accio egentligen inte är dominant utan mer osäker. Jag har aldrig satt ihop kaniner förut och aldrig haft flera kaniner tillsammans heller, så jag är inte van att se kaniner interagera med varandra och tycker att det är lite svårt att tyda deras kroppsspråk ibland och förstå vad de olika signalerna egentligen betyder. Men jag håller med dig om att det är väldigt intressant!
Igår lät vi kaninerna träffas igen i nästan 3 timmar i sträck. Denna gång flyttade vi ut gallret så att deras utrymme blev en meter större och vi la även ut fler mattor så att i princip hela deras område var täckt av mattor (eftersom Accio ilsket försvarade de två små mattorna dagen innan och Ruby fick då knappt någon plats att röra sig på, så tänkte vi att större yta och fler mattor förhoppningsvis kan motverka detta). Vi ställde även ut varsin toalåda med hö i åt dem.
När vi satte ner kaninerna började bägge två med att skutta runt och undersöka. Det dröjde några minuter innan de stötte ihop med varandra och då nosade de på varandra, Accio slickade Ruby lite snabbt på huvudet och sedan hoppade de vidare åt varsitt håll och fortsatte med sitt. Positivt!
Ruby var mycket säkrare och mer framåt den här gången och skuttade runt överallt och hon var även fram till Accio några gånger för att nosa på honom men då blev han sur och bet henne och jagade iväg henne. Men eftersom de hade större plats nu kunde hon ätt komma undan från honom och hon verkade inte bry sig så mycket om hur han behandlade henne utan fortsatte att se lika pigg och glad ut. Då och då hoppade Accio fram till henne och om hon försökte springa undan då så bet han och jagade henne, men när hon satt kvar började han tvätta henne på huvudet igen.
Efter ungefär 1,5 timme verkade båda kaninerna ha tröttnat på att hoppa runt och helt plötsligt satte de sig bara tätt intill varandra och började med att tvätta sig själva sedan gick Accio över till att tvätta Ruby och hon lät honom göra det i flera minuter innan hon började slicka honom på frambenet samtidigt som han slickade henne på huvudet. De satt så i säkert 20 minuter och båda verkade trivas bra med det. Hur gulligt som helst att se! När de tvättat varandra färdigt slängde Ruby sig ner på sidan och sträckte ut sig och såg helt avslappnad ut, medan Accio övergick till att tvätta sig själv (en jäkla massa tvättande, haha) precis bredvid henne. (Tyvärr tog batteriet slut i min kamera så jag kunde inte filma/ta några söta bilder…)
Efter deras mysstund blev Ruby plötsligt busig och började rusa runt och göra glädjeskutt och krumsprång på mattorna och sprang in och ut ur- och upp och ner från kartongerna. Accio satt mest still och tittade på henne som om han tyckte hon var fånig, haha. Men då hon rusade för nära honom la han öronen bakåt och högg efter henne. Aw, gubben! Jag som trodde de kommit över någon slags gräns när de nyss var så goa och närgångna med varandra! Men det är klart att de inte kan bli bästisar på en gång. Det är en process de måste ta sig igenom.
Vid ett tillfälle satte sig Accio i ena toalådan och mumsade på hö och då kom Ruby fram och la sig precis bredvid lådan och i de positionerna förblev de i ett par minuter. Sedan hoppade Accio ur lådan mot henne och hon for upp som om hon trodde att han skulle bita henne igen, men han gjorde inte det utan hoppade bara förbi henne och satte sig på mattan en bit bort. Då följde Ruby efter och nosade på hans rumpa, och den här gången lät han henne göra det en stund men sedan fick han nog och fällde bak öronen och körde fram huvudet snabbt mot henne som för att bita henne, men igen sänkte hon ner huvudet och då slickade han henne istället.
Så det var gårdagens dejt. Stora framsteg har de gjort redan och jag är så glad att det går så bra! Jag tror att det var ett bra beslut att ge dem mer plats och fler mattor för båda kaninerna verkade tryggare och gladare den här gången.
De verkar ju kommunicera jättebra med varandra! Det gör ju inget ifall det blir lite nafsande och sånt, de måste ju testa varandras gränser, det viktiga är ju att den ena backar undan och visar respekt och det gör ju Ruby. Hon verkar vara en väldigt glad och trygg liten dam 👍 Så härligt att det går så bra för er!
www.alrunans.weebly.com/
Idag lät vi kaninerna träffas på förmiddagen i ca 1,5 timme. Allting gick till ungefär på samma sätt som igår: de hoppade runt och undersökte och ibland högg Accio mot Ruby och jagade iväg henne medans de ibland satt tätt intill varandra och tvättade varandra (framförallt är det han som tvättar henne. Jag har bara sett henne slicka tillbaka en gång).
Jag vet inte om det beror på vilken tid på dygnet vi låter dem träffas, men det här är första gången de får träffas så tidigt på dagen (ca kl. 10 på morgonen) och det märktes tydligt att deras energinivåer skiljde sig mycket åt den här gången: Accio var lugn och verkade vilja sitta nära Ruby och tvätta henne mest hela tiden, men Ruby var extremt aktiv, pigg och busig och ville mest rusa runt som en guttaperka. Accio verkade bli lite smått irriterad på henne när hon aldrig var stilla och ibland jagade han henne och lyckades bita henne ett par gånger (dock inte så farligt att det syntes något när vi undersökte henne efteråt). Ruby verkade däremot inte bry sig alls utan fortsatte bara med sitt race.
Men när Ruby hade sprungit av sig det värsta efter ungefär 1 timme så blev det lugnare och de satte sig återigen bredvid varandra och myste och han tvättade henne.
Den här gången satt jag och min syster med i hagen. Men vi höll oss bara på ena kanten och lät kaninerna göra som de ville. Jag ropade dock på dem ett par gånger för att ge dem pellets och det gick för det mesta bra. Jag gav dem varsin pellet och så satt de bredvid varandra och mumsade. Jättegulligt! Accio blev dock sur när jag gav Ruby före honom och även vid några andra tillfällen när Ruby var bredvid mig och min syster och ville bli klappad så trodde Accio att vi gav henne något gott så han kom rusande och ibland jagade iväg henne men ibland insåg han väl att "det inte var någon fara" så han kollade bara läget och lät henne sedan vara.
Båda kaninerna var väldigt keliga mot mig idag. Jag vet inte om det kanske är dumt att jag sitter med dem i hagen och "stör", men det verkade inte så. Jag kanske inbillar mig men jag tyckte att de verkade tycka om att jag var där med dem. Vid ett tillfälle satt jag och klappade Accio och då kom Ruby fram och nosade på honom men han brydde sig inte utan lät henne nosa ganska länge; han fortsatte bara att sitta hopkrupen och kisa med ögonen medan han knastrade med tänderna (vet inte vad jag ska kalla det där ljudet, men han gör så när han trivs och tycker det är mysigt att bli klappad).
Vid ett annat tillfälle satt jag på golvet med Accio till vänster om mig och Ruby till höger om mig och klappade dem med varsin hand. När jag slutade hoppade båda upp med framtassarna på mina ben och nosade på varandra och båda såg glada ut och gjorde ingenting dumt mot varandra, så jag gav dem varsin pellet. Jättegulligt och mysigt var det! Jag uppskattar verkligen att kunna umgås med dem båda två samtidigt. De senaste fem månaderna har bara varit en enda lång väntan och förberedelse för att äntligen kunna ha dem tillsammans och att jag och båda kaninerna kan leka och mysa och ha det bra tillsammans. Den drömmen känns inte alltför avlägsen nu! ❤️
Accio och Ruby har fått träffats i flera timmar både igår och idag. Det går bara bättre och bättre och nu vågar jag lämna dem ensamma tillsammans ett tag utan att vara orolig för att de ska skada varandra.
Accio har nästan slutat hugga mot henne. De första gångerna gjorde han det hela tiden, men det har gradvis blivit mindre och han gjorde det bara en enda gång idag. Jag tror att han gör det för att han är osäker. Men han verkar börja känna att han inte behöver göra det längre. Båda kaninerna verkar tryggare i varandras sällskap nu och reagerar inte så starkt när den andre rör sig/närmar sig.
Puss- och mysstunderna blir bara fler och längre och det är så gulligt att se! De sitter tätt trycka mot varandra och tvättar sig själva eller tvättar varandra eller också ligger de bara där och vilar och ser nöjda ut. Idag slängde sig Ruby ner på sidan och såg så skönt avslappnad och nöjd ut medan Accio satt och tvättade sig tätt tryckt mot henne, och han reagerade inte utan tvättade sig klart innan han övergick till att tvätta henne igen. Tidigare har han ryckt till/huggit mot henne i ren instinkt när hon gjort någon häftig rörelse i närheten av honom, men nu verkar han ha vant sig och de verkar tycka mer och mer om varandra hela tiden! Det är så fint att se så jag blir alldeles tårögd!
De är så himla fina tillsammans! Mina tvättar aldrig varandra speciellt mycket (inte när jag ser..) det måste vara härligt att kunna se dem vara så kärleksfulla ihop. 😍
www.alrunans.weebly.com/
#9 Ja, det är helt underbart! Jag blir alldeles varm inombords när jag ser hur goa de är med varandra! ❤️
Detta har hänt när kaninerna har träffats igår och idag:
De har inte suttit stilla och tvättat sig/tvättat varandra lika långa stunder utan rört mer på sig. De har fortfarande mestadels hållit sig intill varandra men är inte lika ”på” varandra hela tiden utan verkar nu kunna ”bara vara” i varandras sällskap. Då och då hoppar Ruby fram till Accio och stoppar in huvudet under hans haka, och ibland gör han henne till viljas och tvättar henne då men ibland ignorerar han henne och hoppar iväg. Ruby verkar dock inte bry sig särskilt om det utan låter honom vara och gör någonting annat istället.
Däremot så har de börjat med att när den ena hoppar in i någon av kartongerna så följer den andra efter, och ibland springer den som var där inne först ut då men lika ofta sitter de kvar där inne båda två och när jag kikar in ser jag att Accio sitter och tvättar Ruby! Det är fortfarande i princip bara han som tvättar henne extremt mycket medan hon bara har gett honom ett par slick ett par gånger.
Igår flyttade jag ihop deras toalådor så att de stod bredvid varandra istället för på varsin sida om hagen och kaninerna verkade inte ha någonting emot det utan satt i varsin låda bredvid varandra och mumsade på sitt hö. Idag övergick de till och med till att sitta i samma låda och äta! Accio satt där först och efter en stund hoppade Ruby helt enkelt ner till honom och han jagade inte iväg henne utan fortsatte bara äta, och så satt de där tätt intill varandra och åt sitt hö i flera minuter. Ett stort framsteg och ett väldigt positivt tecken! En toalåda är egentligen för liten för två kaniner så de fick trängas, men ingen av dem verkade ha någonting emot det! Det fanns ju en toa till men de valde att sitta i samma.
Igår gav jag dem varsin gurkbit och de tog dem och sprang iväg och satte sig bredvid varandra och åt på dem. Ruby blev klar först och stack då fram nosen till Accio för att kolla om han hade någonting kvar och så tog hon hans sista lilla snutt som han inte hade hunnit äta upp, och han lät henne göra det utan att bli sur och anfalla henne som jag vet att han skulle ha gjort för bara ett par dagar sedan (han älskar sin mat och brukar vara väldigt rädd om den)! När han hade tuggat ur munnen slickade han till och med henne på huvudet ett par gånger innan han hoppade fram till mig för att se om jag hade något mer gott. Aw!
Liknande idag då jag gav dem varsin hushållsrulle som jag klippt hål i och fyllt med pellets. Ruby blev klar först och övergick då till att hjälpa Accio att få ut pellets ur hans rulle, vilket han lät henne göra utan att bli arg. De såg så roliga ut när de satt och drog i toarullen samtidigt och försökte vända på den för att få ut något men det gick ju inte så bra när båda höll fast den, haha. Men till slut klarade de det och det viktigaste är att de var helt sams under tiden!
Så med andra ord går allting väldigt bra och de trivs helt klart med varandra. Imorgon tänker jag prova låta dem vara tillsammans i en mindre Hage inne i mitt sovrum, för att se om de kan hålla sams på en mindre yta också. När det går bra och de har klarat det i flera timmar utan bråk så ska de få vara där under en hel natt. Jag kommer då att sova i samma rum så att jag samtidigt kan vakta dem och se att allt går bra.
Det går verkligen hur bra som helst! Vilken tur du har! Tack för att du delar med dig av alla detaljer, det är superintressant att läsa om deras beteende.
www.alrunans.weebly.com/
Igår fick kaninerna vara i hallen som vanligt på morgonen. Allt gick bra och de verkar verkligen trivas tillsammans. Accio har helt slutat bita/jaga henne nu. Jag satte tillbaka dem i sina burar när jag åkte på jobbet (vill fortfarande inte lämna dem ensamma i flera timmar när jag inte är hemma).
På eftermiddagen lät jag dem för första gången vara i den nya hagen som jag satt upp åt dem i vardagsrummet (det blev för trångt att ha den i mitt sovrum som jag tänkt från början). Hagen är 143 cm i diameter och jag har inrett den med en kartong med två öppningar, en träbro, en toalåda av större modell (som jag glömt bort att jag hade men som kom till användning nu för den är stor nog att låta båda kaninerna sitta i den samtidigt) med hö. en vattenskål förstås och så la jag även ut en fleecefilt längs ena sidan som de kan mysa på om de vill.
Kaninerna började med att undersöka allt. Eller det var mest Ruby som var pigg och nyfiken som vanligt, medan Accio genast blev mer osäker när han hamnade på ett nytt ställe igen. Precis som han gjorde första gången de träffades lät han nu sin osäkerhet visa sig i ilska mot Ruby. Han gjorde precis som för en vecka sedan: gömde sig inne i kartongen och anföll henne när hon kom för nära. Stackars gumman…
Men som tur var varade detta inte särskilt länge den här gången, bara ungefär en kvart. Vid det laget hade Ruby undersökt klart och satt sig till rätta i toalådan för att äta hö. Då vågade sig Accio ut och nosade runt lite försiktigare och ostörd av henne i sin egen takt, och när han var färdig med det hoppade han ner i toalådan bredvid Ruby och så satt de där och åt tillsammans och var helt sams igen. Härligt!
Senare under kvällen var min mamma, syster och vår tibetanska spaniel Elliot och hälsade på, så det blev lite rörigt/högljutt vilket påverkade kaninerna. Båda mina kaniner är känsliga för höga ljud/mycket liv och rörelse (alla kaniner är väl det, men i större eller mindre utsträckning). Så kaninerna blev lite oroliga och Accio högg mot Ruby några gånger. Tyvärr verkar han ju göra på det viset att han låter det gå ut över henne så fort han blir osäker/rädd/stressad/uppjagad.
Ruby blev också lite stressad och stampade några gånger i golvet, men det berodde på att vår hund Elliot skrämde henne genom att stå/gå fram och tillbaka utanför hagen och gnälla och vifta på svansen. När vi hade sagt åt honom och han äntligen hade gått och lagt sig bredvid soffan och vi själva hade satt oss ner och pratade lugnare så lugnade kaninerna också ner sig ganska snabbt och satte sig tillsammans och åt hö igen.
Ett sidospår bara: Accio och Elliot går jättebra ihop. Accio är inte alls rädd för honom och jag kan ha dem lösa i ett rum tillsammans. Men det tråkiga är att Ruby gillar inte alls Elliot och stampar ofta när han är i närheten. Och det gör inte saken bättre att Elliot är extra fixerad vid Ruby (han älskar vita tjejer…) och han vill inte låta henne vara ifred utan står och piper för att han vill till henne. Han är snäll mot kaninerna och vill bara få nosa/pussa, men han blir lite för ivrig ibland och eftersom hon är så rädd tror jag tyvärr inte att det kommer att fungera att ha dem tillsammans… Synd, för det hade varit så gulligt att ha Elliot och båda kaninerna tillsammans. Men det tänker jag förstås inte utsätta dem för om de inte trivs med det.
Men hursomhelst: När familjen åkt hem och lugnet infann sig när det bara var jag och kaninerna igen så satte jag mig i hagen hos dem en stund och umgicks med dem och gav dem kvällsmat. Jättemysigt för de klängde på mig och var glada och gulliga (och hungriga) båda två. Jag beslöt mig för att låta dem vara kvar tillsammans i hagen över natten. Jag hade sovrumsdörren öppen så jag hade uppsikt över kaninerna från sängen där jag låg. Men hela natten har gått bra! Inget bråk, ingen kanin som har försökt rymma och inga andra incidenter har inträffat. De har varit tysta och snälla hela natten. Sedan blev jag väckt klockan 7 av Ruby som hade sitt morgon-race och kutade runt i hagen som en gullig galning, så lika bra att stiga upp och ge dem frukost då.
Jag tänker ha dem tillsammans i denna Hage i någon dag till bara för att inte gå för fort fram utan försäkra mig om att ta allting i en lugn och säker takt. Sedan blir nästa steg att flytta in dem i "kaninrummet" där tanken är att de ska få bo permanent sedan.
(Tyvärr är det väldigt dåligt ljus i mitt vardagsrum så jag var tvungen att använda blixt när jag fotade)
Ja, nu har Ruby i alla fall visat att hon är dominant…
De har varit tillsammans i hagen i två dygn nu utan några större problem. De var jättemysiga med varandra hela dagen igår: åt tillsammans, sov tillsammans inne i kartongen m.m. Men på kvällen fick Ruby för sig någonting… Först började hon tvätta Accio ordentligt för första gången, vilket var jättegulligt! Men hon liksom nafsade och tvättade om vartannat och han låg ner och såg ut att tycka om det. Men plötsligt besteg Ruby honom och började jucka! Accio verkade bli lika förvånad över det som jag och sprang iväg, och hon följde inte efter.
Hon juckade på honom ytterligare två gånger under kvällen. Inte så att hon jagade honom och gjorde det om och om igen, utan det gick ganska lång tid mellan gångerna. När hon gjorde det började hon alltid med att tvätta honom i någon minut innan hon övergick till att jucka på honom, framtill… Accio satt kvar och lät henne göra det i kanske 10 sekunder, sedan sprang han iväg och då lät hon honom vara.
Jag vet inte hur jag ska tolka det här? Det har gått över en vecka sedan de träffades första gången och än så länge ha ringen av dem ridit på den andra, så jag vet inte varför Ruby har börjat nu? Men detta beteende har som tur är inte lett till något bråk mellan dem än så länge. Jag har inte sett henne göra det alls idag utan nu är de "som vanligt" mot varandra igen. Däremot har hon tvättat honom ett par gånger idag också och Accio verkar gilla det, han liksom kurar ihop sig och knastrar med tänderna när hon gör det.
En annan incident som inträffade var inatt då jag blev väckt klockan 3 av något oljud utifrån vardagsrummet. Jag tände lampan och skyndade mig upp, och till min förskräckelse var luckan till hagen öppen och Accio satt på mattan bredvid vardagsrumsbordet intill hagen, medan Ruby satt kvar inne i hagen precis innanför öppningen. Jag skyndade mig att stänga luckan ordentligt och sätta tillbaka Accio i hagen. Men gud! Jag förstår inte hur de kan ha fått upp luckan! Till och med jag måste ta i för att få upp den, så jag kan inte begripa hur de har gjort… Luckan kan inte ha varit helt stängd helt enkelt. Är även förvånad över att det var Accio som var utanför och inte Ruby. Om någon av dem tenderar att vilja rymma så hade jag absolut trott att det skulle vara Ruby som är nyfiken och vill undersöka medan Accio normalt sätt är ganska stillsam av sig och gillar inte det nya/okända. Men som tur var gick ju allting bra den här gången ändå.
(Tyvärr har jag inte lyckats fånga Rubys pussande/juckande på bild, men har en bunt andra bilder att dela med mig av i alla fall):
Det har gått ytterligare några dagar och kaninerna har varit tillsammans hela tiden utan problem. Dock har de fortfarande bara fått vara i hagen i vardagsrummet och i hallen. Men så fort all "julstress" är över ska de få börja vara tillsammans inne i kaninrummet.
De är verkligen vana vid varandras sällskap nu och verkar trivas med det. De är inte så uppe i varandra hela tiden som de var från början utan ibland håller de sig var för sig och verkar nöjda med det. Men lika ofta händer det att de ligger och sover inne i kartongen tillsammans eller när jag fyller på hö sätter sig båda två bredvid varandra och mumsar.
Båda två är matglada och det blir lite konkurrens när det är dags för pellets. När jag ropar på dem kommer de farande som två skott och nästan klättrar över varandra för att komma först. Men jag är rättvis och ser till att båda får lika mycket av sina älskade pellets. Ruby brukar tugga klart snabbare än Accio och hinner ibland sno några av honom då, vilket han låter henne göra (och jag tänker att det är lika bra för Accio börjar bli lite knubbig och borde gå ner några gram i vikt i vilket fall som helst medan Ruby skulle kunna lägga på sig lite grann).
Vid förflyttningar har jag börjat bära dem tillsammans i en transportbur och det går jättebra. De är sams även på en sådan liten yta!
De tvättar inte varandra lika ofta och intensivt utan bara korta stunder då och då. Men det är så gulligt när de gör det! Ruby tvättar nu Accio nästan lika mycket som han tvättar henne. Men hon verkar bara göra det när hon själv känner för det snarare än att han kräver det. Men däremot talar hon tydligt om för honom när han ska tvätta henne. Som det syns på några av bilderna här nedan så kan Accio t.ex. sitta och tvätta sig själv och då kör Ruby bestämt fram huvudet under hans haka och kräver att han ska sluta upp med det han håller på med och genast börja tvätta henne istället, och oftast lyder han gladeligen, haha.
Vad fort det går! Hur många dagar sedan var det du började?
www.alrunans.weebly.com/
#16 Ja, visst gör det? Jag började den 11/12, så igår var det två veckor sedan.
Nu har vi släppt kaninerna i kaninrummet vid två tillfällen och det har inte varit några problem alls! Detta rum har bara Accio haft tillgång till tidigare så det är ju hans revir, men visade ingen aggression alls mot Ruby för att hon var där inne. Tvärtom var båda kaninerna lyckliga över att få vara på en så stor yta med så mycket att undersöka (tunnlar, kartonger och olika gömställen; hela det där rummet är inrett för kaninerna). De sprang omkring och nosade och hoppade in i och upp på allt de kunde hitta, gjorde några glädjeskutt på mattan och när de stötte ihop med varandra nosade de bara på varandra och fortsatte sedan åt varsitt håll. Inga vil- eller mysstunder mellan dem blev det, men inget som helst bitande eller andra tendenser till osämja heller utan båda verkade bara glada och nöjda. Så underbart!
Tyvärr var det näst intill omöjligt att ta några bilder på dem tillsammans i kaninrummet eftersom båda två for runt som galningar på varsitt håll så antingen fick jag inte med båda i bild eller så blev bilderna suddiga eller så blev all deras inredning "i vägen". Men jag har en del andra bilder att bjuda på i alla fall (den sista bilden är den enda som dög från när de varit i kaninrummet):
De passar så himla bra tillsammans :)
Vilket bra jobb du gjort ❤️
www.alrunans.weebly.com/
Allt är frid och fröjd mellan kaninerna. De verkar så nöjda i varandras sällskap och det är så fint att se! Jag är så glad att jag hade en sådan tur med hur lätt det gick att bonda dem och hur bra de trivs med varandra.
De är så snälla med varandra: Accio ger henne några slick varenda gång de stöter ihop med varandra och ofta sitter/ligger de tätt intill varandra och vilar och då tvättar han henne intensivt. Ruby är inte lika givmild med slickandet, men det kanske bara är så hon är (hon har aldrig slickat oss människor heller).
Jag tror som sagt att Ruby är dominant, men hon är det på ett så snällt och fint sätt, vilket är härligt att se. Hon är liksom vänlig men bestämd mot Accio och han verkar trivas med att ha det så och gör som hon vill. Det är alltid Ruby som börjar äta före honom och när jag bär dem i samma transportbur och öppnar luckan så är det alltid hon som hoppar ut först. Hon är alltid mer framåt när det gäller att undersöka nya saker och springa omkring, medan Accio följer efter lite lugnare och försiktigare.
Däremot är Ruby lite räddare av sig när det gäller vissa andra saker, t.ex. om det kommer någon främmande människa eller om vår hund kommer i närheten, och då springer hon och gömmer sig bakom Accio. Så de verkar finna trygghet hos varandra. Det är så gulligt! Ruby är också mer besvärlig när det gäller att bli lyft eller klappad; jag har försökt jobba på det i ett halvår sedan jag köpte henne men hon verkar inte kunna bli särskilt "kelig" av sig utan verkar trivas bäst när hon får vara ensam med Accio och få mycket plats att springa på och mycket mat att äta och slippa alla jobbiga människor som ska försöka ta på henne. Det är lite synd att hon är så. Men kanske hon kan lära sig av Accio att det inte är så farligt, för han är mycket lättare att handskas med och hoppar gärna upp i knäet, älskar att sitta bredvid en och bli klappad/kliad/masserad.
Hursomhelst så är jag så glad över att kunna ha dem tillsammans och att de nu har varandra att ty sig till. Det värmer i hjärtat att se dem ihop!
#20 Ett nyår med kaniner som trivs tillsammans, kan man önska sig något bättre?
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
#21 Nej, det är den bästa känslan som finns! Hade inte kunnat drömma om att det skulle bli så här bra! 😃 Gott nytt år till dig och dina ninisar också!