Få kanin att gå framåt
Hej Min kanin vill inte springa när vi hoppar. Hon bara äter eller lägger sig ner. Vad kan jag göra för att hon ska röra på sig?
Du kan inte locka henne med godis? Sedan har kag hört att det hjälper vissa att höja hindret något, dock inget jag testat själv.
R.I.P. Anton 💔
Honor kan tro ibland att de ska bli parade om man puttar de lite på rumpan. Du kan testa det och att smålyfta henne. Det hjälpte för mig :)
Var noga med att du får en reaktion (dvs går framåt) när du puttar på henne. När hon reagerar så berömmer du direkt. Allt eftersom hon lär sig att en putt betyder framåt så kan du kräva fler steg framåt. Var noga med att hon får paus och får tillåtelse att äta igen, så småningom lär hon sig att när du ber henne gå så är det vad som gäller. Som någon annan skrev är det ofta bättre att "putta" på honor på sidan/under magen. Som förare är det viktigt att vara bakom kaninen hela tiden, så fort man kommer framför så stannar kaninen. Träna utan hinder så att hon lär sig framåt först, sen kan man lägga på hinder igen
Ha en skål med godis längst fram och tillsist lär hon sig att när hon hoppar då på slutet får hon en godis. Men som Frida sa, börja utan hinder och lägg sen på ett hinder, två hinder osv.
Mina kaniner vet att när jag går bakom dom så betyder det framåt så har aldrig haft detta problemet. Enligt mig så ingår detta i selträningen. Hos oss är det förbjudet att äta under träningspassen. 😉
Med vänlig hälsning Emilia 
Innehavare av Norths Hoppkaniner

Hon är så hemskt matglad! Tränade på att springa inne idag, puttade under magen och under fötterna. Hon pausade hela tiden och vände sig för att se om jag hade mer morot. Försöker lära henne att när man smackar och puttar ska hon framåt.
#5 Min kanin är också matglad, och honom kan man muta hur lätt som helst. Testa att locka över kaninen med lite godis, samtidigt som du använder en klicker tex. Tillslut så lär sig kaninen att klickerljudet är bra och du kan belöna efteråt istället. Fast bäst är det nog om man börjar med en klickerträmkngs bas isåfall.
R.I.P. Anton 💔