Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 882 ggr
Aligust
0

Trivs mina kaniner ihop?

Mina två lejon har fungerat jättebra ihop tills jag igår såg att mina ena hona börjat rida på den andra honan. Jag tänkte att det är sånt dom kaniner gör ibland, och gjorde inte så mycket åt saken. Nu ikväll har honan föröskt rida den andra om och om och om igen. Jag blir jättestressad av detta. Vill så att det ska fungera ihop som de gjort förut. Är detta normalt? Ska jag sära på de?

Aligust
0

Vill tillägga att de tidigare idag varit vänner och ätit tillsammans osv.

michellan97
0

När två kaninhonor har blivit könsmogna kan de börja "bråka" med varandra 🤔

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

Aligust
0

Dom föddes i början av maj! Är det någon som håller i sig? Eller bara en period?

Irmelinis
0

För det mesta är det bara en period, kanske en månad eller så, tills de har vant sig vid att vara "vuxna" med hormoner och allt. Förhoppningsvis fortsätter de vara vänner efteråt, men det är inte 100% säkert.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Aligust
0

Idag slogs de så bloden sprutade och jag åkte direkt och köpte en till bur. Jag tycker att detta är jättetråkigt då de inte längre har chansen att vara frigående som de tidigare var…

Irmelinis
0

Ujuj vad hemskt 😕 😕 Det brukar som sagt bara vara en period. Om du kastrerar den ena eller båda, så är chansen större att de kommer överens sedan.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

Vad jag har läst är detta inte helt ovanligt. Det är pga såna här händelser som många utländska kaninsidor rekommenderar att kastrera alla djur som bor tillsammans, honor som hanar, även om de växer upp som syskon tillsammans så bör de säras på när de blir könsmogna, för att sedan kastreras och sättas ihop igen i vuxen ålder. Samma sidor är ju i och för sig i stora drag negativa till all typ av Avel, så man kan ju förstå att de talar för kastrering av alla djur därför också. 

Bra att du skaffade en till bur! Förhoppningsvis kan de när de mognat till sig börja bo tillsammans igen. Jag har i många månader haft mina två kaniner boende isär i varsin bur (med varsin utetid) tills båda var kastrerade och nu bor de tillsammans på 170x230cm och kommer i sinom tid vara helt frigående igen. Min första kanin (hanen) bodde helt frigående innan den nya kom in, så jag vet att det skär i hjärtat att bura in någon som tidigare haft den friheten.
Jag kan även slå ett slag för att kastrera honor, även om risken för dräktighet inte finns när de inte bor några hanar i närheten, men man eliminerar på detta sätt även dessa hormonbeteenden som leder till bråk och revirvaktande mot andra kaniner såväl som mot människor.
Hoppas dina kaniner repar sig från bråket! Se till att eventuella sår läker bra, kontakta veterinär om du är osäker.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Aligust
0

Jag har städat nu och jag tycker inte att det ser ut som blod…snarare kiss som är rött? Har googlat massor och sett att det kan förekomma om kaninen fått morötter t.ex. Jag har kollat igenom kaninerna flera gånger och jag hittar inga sår. Dock är det hårtussar överallt. Och konstigt om kaninerna kissat på golvet? Har aldrig tidigare hänt. Kan det va något slags revir att kissa? Har också kollat om de tappat någon klo men det verkar inte så. Jag är så nervös och ledsen över detta. Vet inte vad som kan ha hänt! Ska ringa veterinär imorgon och rådfråga och eventuellt åka in. Tack för era tips?, det behövs verkligen

Trebit
0

#8 Det kan ju vara att de har revirkissat i samband med att de bråkat. Skönt att höra att ingen av dem blev skadade i alla fall!

Jag tycker det låter som att de blivit könsmogna och då måste göra upp om vem som är boss, det är som sagt vanligt att det händer, även om de varit mycket goda vänner tidigare. Det är hormonerna som ställer till det. För att de inte ska bråka mera och kanske råka skada varandra så är det nog bäst att sära på dem ett tag. Annars skulle du behöva ha dem under konstant uppsikt för att avstyra eventuella bråk och det är också väldigt stressande för oss människor. Förhoppningsvis beter de sig bättre om någon månad eller så när hormonerna börjat balanseras ut. Annars rekommenderar jag fortfarande kastrering, då blir honor oftast lugnare och jämnare i humöret och såna här bråk kan undvikas.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Aligust
0

Tack så jättemycket! De får vara i bur nu ett tag och de får helt enkelt turas om att vara lösa osv. Puh! Var så rädd igår!