Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 409 ggr
Sotis
0

Snor??

Hej! Idag när jag och min syrra och våran kompis satt och gosade med kaninerna så nös sixten typ 2-3 gånger. och så kom det snor ur nosen=/ Är han förklyld?

ciss
0

Text hämtad från www.skhrf.com:

Snuva
Orsak: Man skiljer på smittsam snuva och snuva som kaninen kan få genom retning från t ex damm eller kemikalier. Vitaminbrist och annan dålig skötsel sätter ner motståndskraften mot snuva hos kaninen.

Sjukdomsbild: Båda typerna av snuva visar sig i rinnande nos och nysningar. Vid smittsam snuva påverkas djurets allmäntillstånd med håglöshet, dålig aptit och glanslös päls. Kaninen håller sig inte ren från snuvan och putsar sig överhuvudtaget inte.

Behandling: Först och främst ska djuret hållas torrt men inte överdrivet varmt. Tillskott av vitaminpreparat ges, finns i zoohandeln. Var noga med att drag inte uppstår och låt kaninen få lugn och ro. Var uppmärksam på om djuret förändrar sitt beteende, om det skulle vara till det sämre måste veterinär kontaktas för eventuell vidare vård.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

*putt*

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ellen95
0

Han nyser bara ibland inte varje dag.

Tixy
0

#3 Då kan det ju vara "retningssnuva" (vilket snyggt uttryck ^^)?

"snuva som kaninen kan få genom retning från t ex damm eller kemikalier."

Sotis
0

Han hade nog det redan när vi hämtade han.

Ellen95
0

#4 Okej för nu har han både hö och spån. Asså spån under sen hö över. Och i hans bur som han hade när han var hos den förra ägren så hade han bara spån i buren. Vi kanske också bara borde ha spån?

Tixy
0

Det kan ju även vara något i spånet som han är känslig för.

Ellen95
0

#7 okej men vi har "vanligt" spån. Det är inte köpt från en djuraffär. Vi har hästar så det är sånt spån som hästar har.