Ungarna och hanen
Hej! Min fråga är: Jag har en hona och en hane med 4 barn. Men när jag börjar lägga bebisarna hos hanen börjar han göra något äckligt med ungarna. Jag säger inte vad det är för ord. Kan man inte lägga längre ungarna hos hanen? För vi tänkte att vi skulle lägga tjejerna med honan och killarna med hanen. Men jag är rädd om hanarna bråkar. Hanen kan ju inte vara ensam varje dag. Det skulle ju vara jättetråkigt. Vad ska jag göra?
Skulle sära på alla hanar. Hanar ska inte bo ihop, för hur snälla de än kan verka mot varandra, kan de en dag börja slåss och då är det riktigt allvarligt. Så alla hanar i VARSIN bur, däremot kan honorna fortsätta bo ihop, så länge de inte bråkar.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Säger som #1 alla hanar i vars en bur. Hanar ihop kan sluta med blodbad.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Kastrera alla hanar och sätt ihop dom med varsin hona istället. Det mår alla bäst utav.
Hane + hane funkar inte.
Emma
Ha INTE ungarna hos hanen! Antingen så kan han bita ihjäl dom eller så försöker han para sig med dom, om honan (mamman till ungarna) känner att dom luktar främmande så kan hon också bita ihjäl dom.
Hanar fungerar sällan tillsammans och har som instinkt att börja bråka, då kan dom skada varandra riktigt illa. Så det fungerar verkligen inte. Honor däremot går (oftast). Nu vet jag inte hur gamla ungarna är men alla ungarna oavsett kön behöver ju vara hos sin mamma för att dia.
Sålänge hanen är okastrerad så måste han tyvärr vara ensam. Men om ni kastrerar honom så kan han bo med sällskap, (främst med en hona brukar fungera).
Vänliga hälsningar Ellen 

Tycker som alla andra i denna tråd!
| Instagram : @kaninen_trixie|
| Mail : mimisdotter@gmail.com |
Så om jag kastrerar hanen kan man lägga kaninpojkungarna tillsammans?
Nej. Om du kastrerar ALLA hanar kan du sätta ihop dom en och en med varsin hona. 🙂
Alltså kastrerad hane + hona.
Eller hona + hona
INTE kastrerad hane + hane
INTE kastrerad hane + kastrerad hane
INTE hane + hane
Emma
Gör man det hos veterinären? Kostar det mycket pengar att göra det? Så om man kastrerar kan de inte få fler barn.
Så då kan man lägga varje hane med honan eftersom hanen är kastrerad. Men det räcker väl att hanen är kastrerad eller? Honan behöver inte vara kastrerade.
Vi har en hane och hona med 4 barn. Om vi kastrerar alla haner kan vi sätta ihop de med varsin hona? Eller hur? Honorna behöver inte vara kastrerade, eller? Då kan de inte få barn. Men är det ok om hanen och honan är i en bur och ungarna är i andra sidan av buret? Är det okej om barnen kan vara i samma bur?
Kastrerar gör man hos en veterinär ja. En som är kunnig på kaniner. Brukar kosta runt 500-1200 beroende på vart man gör det.
När man kastrerar tas pungkulorna bort och de kan inte få barn nej.
Man kan kastrera hanar när dom är runt 6 månader. Innan dess får man ha dom i varsin bur.
Ja efter hanen varit kastrerad i 4 veckor kan man sätta ihop en hane med en hona. Det är viktigt att vänta i 4 veckor för om man inte gör det kan hanen fortfarande få ungar med honan. Det tar 4 veckor innan han inte kan få ungar mer.
Honan behöver inte vara kastrerad. :)
Emma
#6 Nej. Hur gamla är ungarna?
Hanarna ska INTE hållas tillsammans!
Honan och hanen ska INTE vara i samma bur om hanen inte är kastrerad. Då blir ju honan dräktig och får ungar igen.
Honan ska gå med ungarna tills att dom är 8 veckor. Sen får alla hanar bo i varsin bur. Honorna kan gå kvar med mamman om dom trivs tillsammans.
Hanen ska ha en egen bur.
Emma
Vet du vart det finns en veterinär i Södertälje? Jag mena att när man har kastrerat hanen kan man lägga den tillsammans med honan igen, eller hur? Får kaninen ont när man kastrerar? Kostar varsin hane pengar?
Vet ingenting om veterinär där. Testa att googla :)
Ja efter 4 veckor kan du ha hanen med honan. Men inte om honan har ungar. Då måste ungarna flytta först. Annars kan hanen skada ungarna.
De sövs och får oftast väldigt små snitt. Kanske 2 eller 3 stygn. Dom brukar vara trötta första dagen när man kommer hem men mina har aldrig visat att dom har haft ont. Dom är som vanligt dagen efter.
Japp varje hane kostar pengar att kastrera.
Emma
Mina kaninungar är ungefär 2-3 månader gamla. Men jag mena när hanerna blir stora kan de ju få ungar med honan. Men just nu är de små. Men det är bra att veta nu så att jag vet vad jag ska göra. Just nu vet vi inte om det är haner eller honor. Vi ska vänta några månader till och då kan vi se om det är en Hane eller Hona?.
Tack för att du hjälper mig och berättar! :)
Om ungarna är över 2 månader gamla så är det dags att ta bort dem från både mamman och pappan.
Sätt tjejerna tillsammans, och pojkarna i varsin bur.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Oj. Kaninhanar kan bli könsmogna och få ungar när dom är 3 månader gamla! Barnen kan göra mamman dräktig. Och honorna kan också bli könsmogna väldigt tidigt. Då kan deras bröder para dom.
Ni måste ta reda på ungarnas kön nu så att ni kan sära på honorna och hanarna. Jag ska länka till en sida där det finns bilder på honor och hanars kön så ni vet vilka som är vad.
När föddes kaninungarna?
här är en länk så ni kan kolla könen:
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning?articles-1
Emma
#16 annars kan du lägga ut bild så kan vi säga vad det är för kön 😉
Min hona blev könsmogen vid 3 mån, så om du har otur kan bröderna ha gjort både systrarna och mamman dräktiga.
Zingo ;D
De föddes 23 september. Jag tar en bild imorgon!
Då är dom 7 veckor på onsdag :) Då är det ingen fara.
Men lägg ut bilder imorgon så kan vi säga vad de har för kön så kan du sära på dom runt den 18 november.
Men har hanen gått i egen bur hela tiden och bara fått träffa honan en gång eller bodde de tillsammans innan?
Emma
De bodde tillsammans innan men vi särade på de. Hanen är ensam nu och honan är med sina fyra barn. Men mamman är inte dräktig längre. Imorgon när jag har kommit hem från skolan skickar jag in bilder på varje barn.
#25 Hur länge har de bott tillsammans innan du särade på dom?
Vänliga hälsningar Ellen 

Minns faktiskt inte… För några månader sedan? Juni kan vara rimligt att jag särade på de.
Jag kunde inte skicka en bild på kaninerna eftersom jag hade fullt upp! Men idag kan jag göra det!
Är det något speciellt med särandet?
#27 De måste varit tillsammans till slutet av augusti minst eftersom kaniner är dräktiga omkring en månad. Jungfrufödsel sker inte hos kaniner.
#29 Nej inte egentligen, Jag brukar, eftersom ungar är känsliga, flytta mamman till en egen bur och låta ungarna gå kvar tillsammans i buren de växt upp i en vecka innan jag sätter alla kaniner i varsin bur.
Min hane brukar jag ha med ungarna i kullen, det fungerar bra. Honan och hanen har träffats flera gånger i sele, mellan galler , PARNING mm. Så inget främmande. Men håller med , det är osäkert och farligt att ha hanar med andra hanar. Och fungerar det inte ska man inte ta en onödig risk.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Min mammas kompis har hanar med hanar och honor med honor. Kompisen sa att hanarna bråkar inte alls.
#32 Du ska inte lita på detta p.g.a. det, Jordbruksverket rekommenderar emot att hålla hanar tillsammans och i reglerna för t.ex. djuraffärer så förbjuds hanar att hållas ihop, och detta av en välgrundad anledning.
#32 Visst, hanar kan fungera ihop, men det är väldigt sällan det gör det. Som sagt ska alla hanar ha en varsin bur runt 18 nov, för att jag tycker absolut inte att du ska alla hanar tillsammans. Slåss de är det på blodigt allvar, och det händer att de slåss tills den ena faller död ner. Otroligt onödigt att ta den risken.
Zingo ;D
Ok, men jag har bara en bur med två stora rum! Honan är med sina fyra barn och hanen är ensam i andra delen. Jag har ingen annan bur! Vart ska jag annars lägga de andra hanarna?
#35 Antingen får du väl sälja dom eller köpa nya burar 🙂 Detta är sånt man tänker på innan man skaffar ungar på sin kanin. Det ska finnas plats för alla kaniner om man inte får sålt dom.
Emma
#35 Det skulle du nog tänkt på INNAN du tog kullen.
Du får väl skaffa fler burar då eller sälja ungarna till andra hem.
Ursäkta om jag låter otrevlig, blir bara så less på folk som inte är förberedda eller har någon kunskap när dom tar en kull med kaninungar. Nästa gång får du nog vara lite mer förberedd och ta reda på mer innan du parar två kaniner.
Vänliga hälsningar Ellen 

Vi parade inte kaninerna. Vi skulle egentligen haft tjej och tjej. Men de var så små sa att vi inte kunde se om det var en Hona eller hane?.
Jag skickar en bild på varje kanin.
Du har ju skrivit förut att du har haft 2 kullar. När du skrev att du trodde att honan inte diade.
Zingo ;D
Jag vet. Jag mena bara att vi inte visste vad det var för kön. Så vi la dem i samma bur. Men just nu är de särade.
Men jösses, hur gammal är du, TS?
UNGAR. Dina kaniner har fått UNGAR, inte barn.
Dear lord, vissa ska inte ha djur alls…
Om du bara har en bur så har du ett par val:
1. Köp fler burar. Du kommer behöva 1 till mamman, 1 till pappan & 1 till varje unge.
2. Köp e till bur. Avliva ungarna och kastrera pappan, vänta 5-6veckor och sätt ihop mamman & pappan.
3. Ge bort kaninerna till någon som kan sköta dom ordentligt.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Tass, följer.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Sådana här trådar görlig bara irriterad! Vad är problemet med att ta reda på lite fakta om kaniner innan man skaffar en eller två, och framförallt innan det blir kaninungar?!
#33 På en djuräffär såg jag att de hade två hanar tsm. Så det går visst att ha en hane mes en annan tsm!
#45 Hur har det gått nu då? Vad hände med kaninerna?
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
#45 Då måste dessa ha varit runt 8v och innan de blivit könsmogna. Där efter kastrerar de varandra. Och i värsta fall dödar varandra.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt