Tips till anfallande kaniner
Hej! Jag har en kanin som bor själv i en ganska stor bur på altanen, på senaste tiden när jag är inne i buren har han ibland knorrat mot mina händer och vill inte bli klappad på huvudet. Om jag gräver i boten i halmen för att ta upp en och en annan plutt så kan han "attackera" mina händer, han biter inte utan bara springer fram till de. När han knorrar är jag bestämd och blir lite arg på honom o höjer tonen. Jag testade att sätta mig på altan golvet med ett par pellets bitar. Sedan ropar jag hans namn och i en ljus o glad ton tills han kommer fram till mig. Då ger jag honom en pellets för att visa att när jag ropar kommer du och att jag inte är farlig. Sen upprepade jag det här och så fort jag ropade på honom så kom han. Även när han klättrar upp på mig eller går fram till mig utan att jag har ropat på honom gav jag honom en pellets. Sedan testade jag att sätta mig i buren. Jag satte mig i skräddaren och ropade på hans namn, han sprang fram några steg sedan tvär nitade han när han såg att jag satt i buren. Han satt blixt stilla och tittade rakt fram på mig. Jag fortsatte att ropa hans namn glatt och han andades lite fortare. Detta steget gjorde jag för att lära honom att det inte är någon skillnad i buren och utanför buren. Han vred långsamt på huvudet och sedan gav han sig. Han sprang in i buren och fram till mig. Då gav jag honom en pellets och klappade honom och berömde honom. Sedan var han hur kelig som helst, det krävs tålamod att göra denna metoden. Detta steget fungerade jätte bra för mig, tänkte att det kanske finns en annan kanin ägare som har/hade samma problem som mig och tänkte då dela med mig hur jag löste det. :) Ha en fortsatt god jul:)
Tålamod är alltid bra att ha med kaniner! 👍
Vad fint att det funkade så bra för dig, bra jobbat! God Jul!
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening