Kanin Kostnader!
Hej hej, nu är det så att jag ska förhoppningsvis ta emot min kompis kanin då hon inte kan ta hand om henne längre. Då undrar jag hur mycket det kostar i månaden för er att äga kanin! Jag har redan en kaninbur, och transportbur osv kommer att ingå. Har även en till fråga, undrar om man kan åka tåg med sin kanin. Då hon bor på andra sidan stan och inte helt säker på om någon i familjen kan åka med mig. Det är en resa på ca 1h med tåg..
Ja man kan åka tåg med kanin :) Bra transport med lite hö i och t.ex en gurka så fungerar det :)
För mig kostar det inte mycket per år för 3 kaniner. Köper hö från bonde, stor pelletssäck och stor spånbal. Så för mig kostar det under 100 kr/månad i mat och spån till mina 3 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har sparat pengar till ev veterinärkostnader så har ingen försäkring, tycker det känns "onödigt" då jag ändå vägrar behandla allvarliga fel så som brutna ben och liknande då jag tycker det innebär onödigt lidande för djuret.
Hökostnaden beror helt på kaninen och vart man får tag på hö, min förra kanin åt upp en höbal för 50-60 kr på max 4 veckor, och då köpte jag hö från en lokal återförsäljare som tar in hö direkt från bonde.
Pellets kostade ingenting för min förra kanin nästan då han endast fick det som godis och har fortfarande typ en pepparkaksburk full som är kvar.
Grönsaker/kryddor/örter vet jag inte eftersom att jag och kaninen "delar" på allt, köper hem persilja i kruka som jag sedan kan hålla vid liv upp till 8 månader kanske sedan delar vi som sagt på allt så osäker på vad det kostar.
Annars är det mest "onödiga" saker som kostar, alltså sådant som inte är jätte nödvändigt som nya selar, fler kompostgaller för de gamla är slitna och fula, roligare tuggleksaker än de pinnar jag hämtar utomhus, aktiveringsboll o.s.v.
Så totalt kostade min förra kanin mig kanske 70-100kr/månad, tyvärr gick han bort och jag ska hämta en liten unge imorgon så får se om han äter lika mycket/litet och om totalpriset förändras något. :)
Edit: Glömde nämna spånkostnader, köper storbal från lokal återförsäljare för 80kr, räcker 4-8 månader beroende på om kaninen är rumsren eller inte.
För mig så hyr jag kaninbur (samt saker till, som hö, halm, spån, höhäck, m.m) och Hage vilket kostar 30kr/mån, tillsammans med pellets vilket blir cirka 70kr/mån.
Men annars när jag inte hyr buren och allt som ingår kostar det cirka 150kr/mån per kanin (inkluderar försäkring)
Det går helt klart att åka tåg i en timme (själv har jag åkt tåg/buss i fyra timmar med mina kaniner)
Jag räknar på att allt detta räcker i ett år
spånbal: 90 kr
50 kg hö: 150 kr
Pellets (15 kg kanske): 150 kr
Försäkring: 500 kr
Detta blir cirka 75 kr i månaden. Men jag betalar allting på en gång :) Sedan köper jag grejer till buren och sådär då och då, men det mesta köpte jag när jag byggde buren och har knappt köpt något till honom sen dess (förra året i september).
Det går jättebra att transportera i ett tåg 1 timme, min kanin åkte från stockholm till göteborg i tåg och det gick jättebra. Tar 3-4 timmar!
Nu varierar ju priser och så, men priserna för mig/månad är ungefär: Hö: 110-140 kr Spån: 15 kr (kostar 70 kr men räcker ett bra tag :) ) Pellets: 10 kr (kostar femtio kronor men räcker ett par månader) Övrigt: 20 kr
R.I.P. Anton 💔
75-100 kr per månad.. men du kan ju försöka odla eget, då sparar du en del.. =)..
tex havre, morötter sallader.. det ska iallafall jag försöka till våren .. hihihh..
ganska billigt att äga kaniner iallafall tycker jag.. jämfört med kattmat.. 😛
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
#6 Jag har försökt att odla persilja, men ja… Alltså… Den är typ död nu xD
R.I.P. Anton 💔
#7 jag köpte en kruka med persilja på ica i januari, den "vissnade" och då klippte jag ned den helt och sedan tog den sig igen och dog inte förens i augusti-oktober någon gång, då jag förövrigt glömde att vattna den ;)
#7 Allt jag odlar dör också ahhahaah ,,
jag har lagt ner lite morots toppar, o väntar på att blasten ska växa, dag två men dem har redan börjat..
o lite havre frön.. vi får väl se om det blir något ens..
persilja köpte jag i färdig kruka.. den dog ahahhahah stackars persilja.
ruccola tror jag ska växa på knappt 14 dar.. vi får prova.. hihihi
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
#8 Så var det med mitt kattgräs, det gick riktigt bra faktiskt, tills den dog då.. #9 Nej, inga gröna fingrar alls har jag.. Misstag nr.1 var väl att plantera persiljan i sand, den har ju växt drygt 3 cm på 3 månader nu xDxDxD
R.I.P. Anton 💔
stackars oss som önskar gröna fingrar men aldrig får till det.. man får öva o öva.. kaninerna får ge oss magiska krafter att lyckas.. ekologiskt kaninmat ska det va :P.. aahaha hemodlat..
annars får man ta sig till närmaste bonde.❤️ funkar det med..
#11 Höet jag köper är ekologiskt, svensk-odlat och hyfsat billigt :D
R.I.P. Anton 💔
Ja, med mat, hö, halm och allt annat inräknat blir det ungefär 100-200 kr/månad för mina två.
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Det varierar lite på vad det kostar per månad.
Pellets: 115 kr eller nåt var tredje månad, köper 15-25 kg säckar.
Hö: Gratis, slår eget.
Spån: Har jag rätt dålig koll på men ca 75 kr varannan månad kanske.
Sen är det övriga grejer som selar och skålar osv, men det brukar kanske ligga på 200 kr per år.
Burar bygger vi själva :)
Går ca 270 kr/månad här för mina 12 kaniner. 🙂
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Har 6 stycken kaniner.
hö, går åt ca 60kg hö per månad, kostar då drygt 100kr. Pellets, alla får inte det så behöver köpa nytt var 6:e månad ungefär, och då kostar det runt 600kr 🙂
Spån, 80kr, en bale / månad.
Halm, runt 20kg per månad / blir ca 15kr.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Har ett 20-tal i dagsläget.
Pellets: ca400kr/månad
Hö: (odlar eget, men det skulle väll kosta 500kr/månad då jag har hö i stora rundbalar om ca 500-750kg, vilket äts upp inom 1½-2 månader)
_Hö och pellets går åt i större mängd om vintern, för övrigt.
_Halm: Köper inte, odlar eget, men detta skulle väll kosta en 200kr/månad.
Spån: 400kr/månad
Försäkring: 1250kr/månad(Ja, alla 20 är försäkrade)
Grönsaker/tillskott: 200kr/månad
Sedan byter jag ut deras leksaker med jämna mellanrum då dom förstörs, äts up eller bara behöver lite omväxling + allt det roliga med att köpa nya vattenkoppar när isen mördar dom nuvarande, material till att bygga sitthyllor/bolådor och annat skoj + kompostgaller & minknät som byts ut när det inte längre håller.
Sedan har vi alla roliga startavgifter för tävlingar mm som ligger på rätt saftiga summor, men utelämnar dom för tillfället.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag har en kanin och han kostar väl uppskattningsvis runt 100kr/månaden. Det dyraste för mig blir höet eftersom att jag inte har någon bonde i närheten utan behöver köpa det på djuraffär.