Ute eller inne..?
Jag har alltid varit den som tyckt att kaniner bör bo ute, då det är naturligast, men nu börjar jag fundera lite åt andra hållet också.
Tänk er att ni hade en hane, modellen större som var i stort behov av sällskap, men också av mycket utrymme för att kunna springa av sig. Hade ni valt att ha kaninen utomhus under vinterhalvåret på en yta på ca 14 kvadratmeter utan sällskap majoriteten av tiden, eller ha den inomhus löst i ett rum på ca 4-5/7-8 kvadratmeter med betydligt mycket mer mänsklig kontakt, men mindre plats för aktivering?
Oerhört svårt val tycker jag. 🤔
Medarbetare på Jättekanin.
Inne, men mest för att det är mysigt med en kanin inomhus😛
Har du en kompis till kaninen skulle jag ha de ute, men om kaninen är ensamkanin skulle jag ha inne🙂
Mina honor bor två och två i stallet, hanarna bor inne just för att jag tycker att de behöver någon form av sällskap. De sitter gärna i soffan och "tittar" på tv med oss 🙂
Inne!
Tack för svar! Flyttar nog in kaninen då, om det är det som är bäst för honom. :)
jag tycker också inne om du bara har en, har du fler så är det kanske bättre att han får springa av sig utomhus o leka med kompisen.
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
#5 Han har ingen kompis än, så då får han flytta in. :) Jag har en följdfråga om någon orkar ta sig tid att svara. Funkar det att plocka in honom under vintern direkt efter kastrering? Hos oss är det ca 8-12 plusgrader på dagarna nu. Måste han vänjas in sakta, tex först i en mellanvarm källare?
Jag hade tagit in honom direkt :) Det är ju jättevarmt ute! Men jag har upplevt att stora kaniner blir mer varma än mindre så jag hade ändå ställt han vid ett fönster (med element av) och kanske haft fönstren öppna då och då.
Jag gillar inte heller att ha en kanin ute ensam, för inte orkar man sitta med dom i flera timmar om dagen, speciellt nu när det är ruskigt och dåligt väder. Min kanin trivs iaf bäst inne, för när han bodde ute i somras rymde han in hela tiden så jag fick sätta galler för altandörren :) Haha.
#7 Inte för att klaga men jag hade absolut inte haft ett fönster öppet under kaninburen. Det blir drag och det är inte bra alls för djur. Däremot är det jätte bra med element avstängt så att det inte blir varmt.
#8 Truetrue det tänkte jag inte ens på ^^