barfa kanin?
barfa kanin, vad går det ut på`?? .är det typ ekologiskt, egenodlad mat man menar då??
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Kaniner barfas ju typ redan. 🙂 Barf handlar om biologiskt anpassad rå föda, och kaniner lever ju redan på gräs och örter och sådant även i fångenskap.
Hundar, katter, illrar och dylika djur brukar däremot ofta serveras torra kulor med mycket spannmål och liknande onödiga saker. Barf för dem innebär rått kött, inälvor, ben och annat som de skulle ha ätit naturligt. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
jaha, okej.. tror jag fattar haaahha men om man låter kaninen endast äta sånt man odlar och ingen pellet så, kan det funka.. ? vad behöver man tänka på då.. vad måste kaniner ha om de inte får pellets?? eller är det ett måste..
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Man måste inte odla det själv, bara man ger dem vad de är utformade för att äta. Det vill säga gräs/hö, örter, kvistar, rötter och så vidare. 🙂
Jag ger aldrig min kanin pellets, det finns inget behov för det. Ibland får han lite havregryn för att han tycker att det är gott, men det är inget han behöver. Istället får han helt enkelt hö och grönsaker. Sommartid får han även färskt gräs, vilda växter, äppelgrenar, blåbärsris, och så vidare. 🙂
Enda gången jag skulle ge havregryn eller pellets regelbundet är om han skulle börja magra av eller liknande. I det vilda skulle en gammal kanin bli byte väldigt fort om de inte orkar hänga med, men i fångenskap kan vi stödmata och ge extra näring när det behövs. Pellets eller liknande är alltså att se som tillskott vid behov. En frisk kanin behöver inget sådant.
Mvh,
Moa
jaha så man behöver inte ge pellets, trodde det var något kaninerna behövde.. så alltså grönsaker funkar bra.? jag har provat morot , gurka ,äpple,apelsin, banan - min hane verkar äta typ allt han får tag på hahah ..
är något av det dåligt att ge till kaniner??..
honan jag fått hem i veckan verkar väldigt kräsen.. hon äter varken kaningodis, pyttelite pellets, inga morötter, hon är nästan rädd för grönsaker.. vad kan det bero på?
#4 morot , gurka ,äpple,a banan = godis :)
Apelsin ska man dock inte ge, inga citrusfrukter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
vad händer om kaninerna får för mycket av det goda om dem ändå rör sig mycket?
jag har liksom get typ en halv morot en dag, nästa dag en 1/4 gurka, tredje dagen en liten bit banan, fjärde dagen lite morot osv osv.. hö och vatten finns alltid framme.
men sen så rör ju sig min hane jättemycket, han har i princip 15 kvm yta att röra sig på fritt o sen tillgång till resten av huset under uppsyn
och ut i trädgården i sele då o då.. tycker kan verkar pigg o glad.. inte direkt överviktig..
#6 Kaniner bör endast få en liten bit morot, och då en gång i veckan.
R.I.P. Anton 💔
#6 Vad menar du med "för mycket av det goda"? Jag ser inget överdrivet i det du har nämnt. 🙂 Så länge din kanin fortfarande äter gott om hö och inte börjar bli knubbig så är det ingen fara.
Variera gärna mellan många olika grönsaker, som bladgrönsaker (spenat, ruccola, romansallad, mangold, osv), kålväxter (rödkål, vitkål, grönkål, broccoli, blomkål, osv) rotfrukter (morot, kålrot, rödbeta, osv) och dylikt. Ge små mängder av sådant han inte är van vid till att börja med, så att magen får vänja sig. 🙂
Gurka och morot kan du se mer som godis, inte som "mat". 🙂
Mvh,
Moa
#8 för mycket av det goda, tänkte på att Frida sa att detta var som godis för kaniner, lite för mycket godis då.. menar jag..
men va bra att det är okej att han får det dagligen.. han mår prima, skuttar o är allmänt glad skulle jag tro, men jag ska börja med lite havre, och sallad istället för banan och äpple kanske.. vore det bättre i längden?
läste nånstans att man kunde ge vanlig havregryn ?? hur mycket av det kan man ge? och hur ofta??
är kokt potatis nyttigt? kan ja ge det när vi har lite över ?
#9 Havregrynsgröt kan du ge, om du använder vatten när du lagar gröten eller möjligtvis Oatly Kokt potatis tror jag är ok, en liten bit
R.I.P. Anton 💔
ska man koka det till gröt, kan man inte ge grynen som de är?.. vad är Oatly
potatis har jag inte testat än, men tänkte jag kanske kunde göra det.. våran hane äter typ allt o äter jämnt .. han verkar så glupsk.. han är lite bortskämd hihihi.. gillar allt..
våran lilla hona som vi fick hem i veckan, hon äter inte lika mycket. gillar i princip inget mer än hö o vatten, men det kanske är bara nu i början, hon kanske vänjer sig hon med. hon är lite mager tycker jag, eller så känns det så för våran hane är större än henne.
Du kan ge havregrynen som de är, de behöver inte kokas eller tillagas på något sätt. Men se det som ett kraftfoder då havre är ett väldigt näringsrikt sädeslag. Din kanin kan med andra ord bli tjock om han får för mycket. 😉 Ge bara en matsked eller två någon gång ibland (sällan). Så länge han inte är mager har han inget egentligt behov av vare sig havregryn eller pellets, men de tycker att det är gott. 😛
Jag skulle inte ge potatis till kaniner.
Man kallar gurka och morötter för "godis" för att gurka mest bara är vatten och morötter innehåller ganska mycket socker. Det finns med andra ord nyttigare grönsaker att ge mer regelbundet än just gurka och morot, men eftersom de tycker att det är gott kan man ge det ibland. 🙂
Vad gäller sallad så beror det på vad du menar med sallad? Till exempel isbergssallad är helt meningslöst att ge.
En kanin med bra vikt ska vara slank med spänstiga muskler, inte knubbig. Känner du kaninhonans ryggrad, revben och höftben tydligt så är hon för mager. Om du vill ha upp henne i vikt kan du ge henne havregryn varje dag i tillägg till höet och grönsakerna och se om det hjälper. Vissa kaniner är kräsna och äter inte så mycket grönsaker, men om hon kanske knappt har fått grönsaker tidigare handlar det om ovana. Hon är skeptisk till nya födoämnen, det är helt naturligt. 🙂
Mvh,
Moa
revbenen känner man inte men lite höftbenen, är hon för mager då?.. jag ska nog ge henne lite havregryn då, få hoppas hon äter det.
som du säger har hon kanske inte fått så mycket grönsaker förr och är lite skeptisk till det, hon blev nästan rädd när jag försökte ge henne morot en dag, provade sedan med gurka , nix inte där heller, lät det ligga kvar en stund, då provade hon, men hon åt inte upp allt.
vi får prova lite i taget så får vi se. det kanske bara är början nu o allt är så nytt för henne.
när vi fick hem våran hane, då åt han allt typ, smakade allt o e väldigt glupsk fortfarande, men hon är inte alls lik honom i sättet. hoppas bara hon också känner sig bekväm hos oss snart..är lite orolig för hennes skull.
Såg henne dricka sitt kiss idag, varför gör hon så??
#11 Oatly är mjölk gjord på havre. Min lilla hane är också glupsk…och bortskämd… och äter det mesta ^^
R.I.P. Anton 💔