Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 787 ggr
Taci
0

Kaninbur i Stadsparken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här tycker jag är så sjukt.. häromdan gick jag igenom Stadsparken som är en liten park här i stan.. så ser jag en kaninbur.. kanske 3 meter ifrån gångstigen, utan lås eller nånting på buren. Ligger ett par hyreshus ijämte men har ingen aning om vem kanin kan tillhöra. Kan tillägga att Många fyllon håller till i den här parken. Men min fråga är.. hur länge är det egentligen Lagligt att ha en sånhär bur? Jag menar, den är ju inte på ben eller så. Visserligen är det en bodel, men jag såg inte hur mkt halm o så det fanns. Då man gick fram mot buren kom kaninen jätteglatt o ville helt klart ut o ha sällskap! Blev så ledsen att den fick sitta där själv, i tomma intet på nåt sätt.. :S Som sagt, är det nån särskilt temperatur det är lag på att ha buren upphöjd vissa cm från marken eller?

senna
0

har läst att buren ska vara minst 40 cm ovanför marken.

senna
0

sjuka människor som bara lägger den där. ;S

ciss
0

_"Då man gick fram mot buren kom kaninen jätteglatt o ville helt klart ut o ha sällskap"

_Så gör mina kaniner också. Jag är med dem flera timmar om dagen - kelar, gosar & låter de springa lösa. Även om vi varit ute och lekt i tre timmar och så kommer jag ut till buren så ställer de sig på bakbenen, slickas, kelar & blir helt till sig av glädje.

Det låter som om du tycker att ägarna inte tar hand om kaninen, att den inte får komma ut & så. Så uppfattade jag det i alla fall. Bara för att kanninen kommer fram & vill ut och ha sällskap så betyder inte det att den inte får komma ut ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Eller asså, jag är jättetrött & så. Läste inte så nogrannt (A)

www.frihetenskaniner.se

Taci
0

#3, öh nej, jag har aldrig påstått att kaninen inte får komma ut å rastas som den ska. Men när den står helt random bredvid en gångstig i en park mitt i stan, så kan man ju börja undra hur rädda dom är om kaninen. Dom kanske har den ute 5 timmar om dagen, vad vet jag, jag menar inte att den är olycklig, men jag vetifan om den mår så bra av att massa folk som den aldrig sett kommer fram till buren på nätterna hela tiden, vilket det lär göra, eftersom alla som går till o från stan i princip går igenom den parken. Och som sagt, det är massa fyllon där, dom Bor där.

ciss
0

#5: Jag tycker att det låter som om du menar att den inte får komma ut, att den behöver sällskap & sånt. Det är vad JAG tycker.

"Då man gick fram mot buren kom kaninen jätteglatt o ville helt klart ut o ha sällskap"

www.frihetenskaniner.se

Taci
0

#6, ok det är vad du tycker att det låter som! Jag har förklarat i inlägget tidigare att jag inte menade så, så varför fortsätta att gå emot mig om det ? Verkar som du tar åt dig, vilket jag inte fattar varför.

Bejja
0

Men kan ju inte placera ut en kanin mitt i en park! Något jätte hemskt kan ju hända kaninen om alla har "tillgång" till den..

Clariiz
0

#8; Håller med.

Det är typ som: Ja vet, vi ställer kaninen här så kan alla människor i hela världen ta hand om den :D. Och om den är snäll kanske den får smaka på öl :). Okej inte precis med.. endå..

Dom verkar inte vara så rädda om den :/

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Väldigt oansvarigt att låta den vara där själv utan uppsikt eller något. Vem som helst kan ju komma och ta den, eller göra den illa eller vad som helst!:S

Bejja
0

#9 Ja! Det är ju jätte farligt för en liten kanin! Hoppas att ägarna byter miljö så att det får leva säkrare. Tycker att ägarna har haft tur att att inget har hänt med den, ÄN!

aliciia
0

men kan du inte se om du ser någon går å ger den mat så kan du ju säga till att de inte är lämpligt å ha den där eller så kanske du ska snacka me polisen..

Ellen95
0

stackars kanin:(

Taci
0

Ja, ser jag någon som byter vatten eller nåt sånt så tänker jag definitivt säga till! Går inte igenom den parken särskilt ofta dock, ligger en bit ifrån mig :P Men jag ska hålla utkik :)

Nicolina
0

Vem ställer en bur med kanin i mitt inne i stan i en allmän park!? Är det ens tillåtet!? Kanske dags att kontakta polis… kan ju ha varit nån som dumpat den där!?

Taci
0

#15, dumpad är den inte, den har vatten o mat, o vad jag kunde se så fanns det halm i bodelen, såg inte hur mkt dock, men det fanns där. Det är just placeringen av buren jag inte förstår mig på, även om det ligger hyreshus intill liksom :S Går väl ha den på balkongen eller så då.

sputtnick_plexus
0

Vet inte…

stackars kanin :/

Lizzan
0

Väldigt oansvarigt :/

Mimmiih
0

håller med #18   ..

sputtnick_plexus
0

det kan ju komma exagt vem som helst och skada kaninen om det inte ens har lås på buren! :(

KajsaM
0

Oj då. Vilken tid var du ute?