Hage?
Hej!
Nu är jag så trött på min ena hane. Han rymmer och rymmer och rymmer hela tiden. Det är inte så roligt då jag har en annan hane som går i en Hage men som också tar sig ut ibland (han är dock inget problem då han är lättfångad) och den hanen jag har problem med kan hoppa över gallret till den andras Hage, lång och krånglig mening men tror ni förstår.
Jag satte idag kompostgaller på längden med tak över, men den öppnade han och stack (han tryckte sig mellan gallrerna så gick spiralerna upp) och sedan fann han ett hål i taket som han hoppade ut genom (det var filtar så blev en liten springa)
Jag har just nu 9 kompostgaller och en sådan här http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/metallhagar/4_kantiga/340521 tillgänglig för honom om det är till någon nytta. Jag vill ha en ganska så stor Hage då han blir galen om han inte får stor yta (han är lite bortskämd, haha).
Kan man göra något med träram och sedan fyrkantsnät som nät och sedan något tak på?
Jag behöver verkligen er hjälp! Ni får gärna skicka bilder på era hagar så jag kan få lite inspiration 😛
Denna Hage är helt rymningssäker. Kostade ca 900 kr att bygga.
Spiralerna till kompostgaller är rätt värdelösa, testa att binda ihop gallren med buntband istället.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Använd öppningsbara buntband! Spiralerna är tyvärr värdelösa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Åh, vilken fin! Ska se om jag kan få med pappa att bygga :P Har satt buntband på några galler, dock inte öppningsbara men på något vänster gnager han på dem (även fast jag har klippt av den långa delen) och får upp dem….
#2 Ska se om jag kan försöka fixa det, men som jag skrev ovan så käkar han på dem också :/
Om han hoppar kan du ställa gallrena på högkant. Så gjorde jag efter att en katt hoppat in till kaninerna, ingen skada tack och lov, men det funkar bra :) lite svårt att gå över men en pall funkar :)
Om du vill kan man ta koppelhakar (finns på t.ex. biltema osv. Då kan man även öppna hagen och det är ganska svårt att ta sig ut om man har bra storlek.
Du kanske kan vara med sele tills ni har fixat en Hage :)
#4 Ja, det kan man göra, bara det att det blir så ostadigt (marken är inte helt plan), min andra hane har så och det är ganska ostadigt. Den blir också ganska liten då jag inte har tillgång till så mycket galler just nu.
Det med koppelhakar var riktigt smart, tack!
Men har även kommit på en lösning, har en hona här hemma. De var riktigt bra vänner tills jag särade på dem för att hon skulle kastreras. Men nu har det gått ett tag och jag har inte satt ihop dem men tänker göra det imorgon och då blir hagen större (han rymmer för att han tycker hagen är för liten) och han har sin kompis där, så då borde han inte rymma. Han rymde inte när vi hade dem tillsammans heller. Så jag hoppas att den lösningen fungerar :P