Överskott av kaniner/omplaceringar
Då detta ämne diskuterades i en annan tråd där Ts försökt få sin hona dräktig så skapade jag denna tråd för att inte inkräkta mer på hennes tråd.
Håller med många som skrev att det finns väldigt mycket kaniner för omplacering. Då jag bor "på landet" med eget stall och stor tomt så tillhör jag dem som tar emot avlivningshotade djur, både hästar, hundar, katter, höns och kaniner har hastigt och lustigt flyttat hit. Hämtade hem 2 kanin-tjejer förra helgen som familjen tröttnat på och blir lika ledsen varje gång men kanske är det bättre för djuren att få flytta än att sitta mer eller mindre övergivna.
Sticker ut hakan lite och påstår att djuraffärerna måste bli bättre på att könsbestämma kaniner! Har tyvärr vänner och jobbarkompisar som gått förbi djuraffären och barnen har tjatat till sig de jättesöta kaninungarna. Kaniner mår bäst i par säger säljaren och säljer glatt två kaniner med bur och tillbehör. Kaninerna döps till Stina och Hoppa och efter ett par månader när barnen börjat tröttna på impulsköpet så ploppar det ut ett gäng ungar då kaninerna, som var syskon, inte alls var av samma kön som säljaren sa :(
Dessa kaninungar säljs eller ges bort till grannar och barnens vänner som givetvis ska ha två stycken ihop och så rullar det på igen.
En jobbarkompis "drabbades" av detta, hennes två "honor" som var syskon fick 6 ungar, hon ringde upp djuraffären där de inte alls kunde förstå hur de hade kunnat missat med könsbestämningen men påstod att inavel i ett led inte alls var skadligt! Problemet är väl att det här kanske inte var det första ledet eller det sista heller.
Kanske skulle finnas nått sälj-ansvar för de kaniner som de säljer men då kanske de avlivas och säljs som foder istället :(
Något slags kvitto/kontrakt/intyg som man kan ta till kronofogden och be om ersättning vore ju bäst, om resurser fanns för att driva igenom det. Butiker får böta med några hundringar för att de gjort fel, en bassumma för att föda upp en kull om det blir fel på det viset, plus hela inköpssumman tillbaka(men man får behålla kaninen om man vill).
Jag har ingen aning om man får mer än ett vanligt kvitto nu?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Djuraffärer borde inte få sälja kaniner alls, utan istället uppmuntra folk att köpa från seriösa uppfödare.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tycker som #2, i en djuraffär kan hus, leksaker och foder säljas. Anser att levande djur inte hör hemma i en butik.
Zingo ;D
Sen är ju idén med att ID-märka kaniner och ha ett register över kanin + ägaren rätt så intressant. Då skulle man ju kunna spåra vem som lämnat en kanin, som de inte orkar med längre, i skogen och det skulle kunna hindra folk från att släppa ut oönskade kaniner. Men det krävs ju att uppfödarna märker ungarna, och det är väl inte rimligt att förvänta sig kanske..
Fanns en tråd här någonstans om Sveriges Kaninvälfärdsförening som har ett ID-register över kaniner.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag tycker heller inte djur hör hemma i butik. Blev väldigt besviken när Arken Zoo köpte upp Grizzly. Grizzly hade en skylt i sina butiker där det stod att om man var intresserad av smådjur så kunde dom rekommendera en uppfödare eller hur man hittar en medans Arken Zoo har smådjur till försäljning i många av sina butiker. Har alltid valt att handla på Grizzly då jag inte vill stötta Arken Zoo men nu verkar det ju vara samma kedja tyvärr. Jag tycker det finns alltför många kaniner för omplacering för att man ska köpa från uppfödare. Det räcker även med en sökning på blocket för att se att många kaniner behöver nya hem. Synd att kaniner inte riktigt har samma status som hundar och katter. Då kanske färre skulle fara illa.
"Ha det gött, ät ej kött" 
I min kompis fall så frågade hon om djuraffären tog emot de ungar som hon inte hitta hem till men de svarade att OM de hade dåligt med kaniner inne så kunde de ta emot dem gratis men då skulle de ha dem när de var runt 5 veckor!
Tycker att de minst skulle betalat för kastreringen av hanen som skulle ha varit en hona.
Självklart så är ju våra privat-uppfödda kaniner mer omsorgsfullt uppfödda när vi, till skillnad från djuraffärerna, inte är ute efter ekonomisk vinning.
Skulle vara spännande (eller skrämmande) att se hur de avelshonor som producerar ungar till djuraffärer bor, hur många kullar får de per år osv. Vad gör djuraffärerna med de ungar som inte säljs och växer sig halvstora? Hur gäller det juridiska ansvaret angående dolda fel när de som föder upp och säljer hästar, hundar och katter behöver ha en försäkring för detta.
Tror att folks syn på att köpa djur från djuraffär kontra privata uppfödare måste ändras men alla köpare vill säkert inte svara på frågor om hur man bor, erfarenhet av tidigare djur, tid för djuret osv