Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 802 ggr
emiliasundstrom
2015-12-10 10:07
0

Kaninhoppning?

Hej, min ena kanin har blivit enormt duktig på att hoppa och därför funderar  jag på att tävla i en tävling med henne till sommaren.

Mina Frågor:

• Hur hittar man en klubb? 

• Måste man ha en klubb?

• Behöver kaninen ha en stamtavla?

• Härstammningsbevis?

• Kostar det?

• Vad ska man tänka på?

• Behöver man en tävlingbok eller liknande?

Skriver fler frågor sen, tacksam för svar!

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

Fridaaaa
2015-12-10 10:12
0

Ska du tävla behöver du vara medlem i klubb ja, Är bara den allra lägsta "klassen" man får tävla utan klubb, men du kan inte klassa upp osv.

Kaninen behöver varken stamtavla eller härstamningsbevis :)

http://skhrf.com/ kika in här :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aliiciaj
2015-12-11 07:14
0

Om du bara vill testa på hur det är att tävla kan du anmäla dig till en klass som heter mini. Den är till för de kaniner som inte klarar lätt klass eller om man bara vill testa på att tävla, hindrerna är 20 cm höga max.. Man kan inte klassa upp sig från mini. Den första riktiga klassen som man kan börja klassa upp sig kallas för lätt och då får hindrerna vara Max 30 cm höga och 45 cm breda. Om det går bra kan man få en så kallad pinne, har man fått tre pinnar så klassar man upp sig till medelsvår. Miniklassen kostar inte så mycket att tävla i, har för mig att det är nån tiokrona bara. Medan de andra klasserna krävs det medlemsskap i klubben som kan kosta ca 200 kr och för att starta kostar den 25 kr per klass och kanin ungefär. Länken Frida länkade är bra, gå in och kika där ovh lycka till :)

emiliasundstrom
2015-12-11 08:36
0

Mini tänker jag absolut börja med och ifall det går bra så testar vi lätt.

Tack för all info, hjälpte verkligen! 🌺

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

[RC1393]
2015-12-11 11:53
0

Klubb hittar du via SKHRF (skhrf.com) eller SKAF (skaf.cybersite.nu). SKAF är avelsföreningen men har en hoppsektion. Tyvärr har inte alla föreningar en aktiv hoppsektion så kontakta föreningen först och hör om du vill hoppa i SKAF. 

För att få tävla måste man vara medlem i en förening. 

Kaninen behöver inte ha några papper alls och standardpriset per start är 25 kr.

Vad man ska tänka på är att följa reglementet, god kaninhållning och såklart att du tävlar för att det är kul och inget annat. Att hjälpa till vid tävlingen är också mycket viktigt eftersom särskilda funktionärer inte finns vid Kaninhoppning, utan alla deltagare hjälps åt. 

Från och med 1 januari behöver du ingen tävlingsbok i SKHRF, eftersom allt finns på skuttli.se där man registrerar konto och sköter anmälning och annat därigenom. I SKAF måste man ha en tävlingsbok som oftast går att köpa på plats för 25-30 kr.

Kaninernasbästa
2015-12-11 15:55
0

I mini brukar vi ha 15 kr :) kanske är olika :)

[RC1393]
2015-12-11 17:04
0

#5 Ja, 15 kr brukar vara ganska vanligt där också, men jag tänkte mer på ordinarie klass🙂