Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1643 ggr
Klaaraa
0

Tycker synd om henne...

Hejsan!

Jag har en lejonhuvad kanin och ända sedan hon var en unge har hon inte gillat att gosa eller bli upplyft. När jag har henne i mitt knä börjar hon gräva och ibland bitas. När man lyfter henne blir hon jätterädd och sen vill hon inte vara nära mig på hela dagen… Hon blir bara mer rädd för mig ju mer jag lyfter henne:( Jag lyfter henne inte konstigt eller så, jag lyfter henne som man ska.                                                                 Jag tycker att det är synd om henne. Det blir så svårt när man ska borsta henne, klippa klorna på henne eller när man vill ta en promenad med henne.

Jag har börjat med att ta in henne i en transportbur när jag ska ta henne till hagen och sånt men det tar typ 20 minuter att få henne att gå in i den… Hon gillar inte den heller. Jag tycker det är jobbigt för både mig och henne, hon är ju trots allt min bästa vän. 

Vad gör jag för fel tror ni? Tror ni att detta här kan ha att göra med att jag köpte henne i en djuraffär?

Aleya
0

Kanske har hon ont.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katniss
1

De flesta djur från djuraffärrer kommer från grossister, och iaf de flesta av dessa vårdar inte djur bra alls. Så det kan ha något med det att göra, ja. De kanske bar henne illa så att hon skadade sig.. :( Dessutom kan kaninens mamma/pappa ha varit rädd, och att hon har ärvt det. Eller så är det bara hennes personlighet. Det finns inte något godis elr liknande som hon tycker väldigt mycket om? Som du kan locka in henne med? Kanske kan du ha transportburen i hagen(öppen) så kan hon skutta in nör hon känner för det, utan att du stänger och går iväg med henne.

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0

#1 Tänkte inte på det. Det kan det ju mycket väl vara..

R.I.P. Anton 💔

crystalguurl
0

Har samma problem med min hane, han har alltid varit blyg och skygg. Jag adopterade honom från deras förra ägare, tror inte hon spenderade mycket tid med dom heller :( . 

Han vill inte lyftas, men om jag har honom mot en vägg, hörn eller i början på rampen kan jag få tag i honom.. Min hona är också lite blyg men bättre.

Jag kan inte äns ha Simbah i sele för att han får panik och när man ska lyfta upp honom tumlar han runt som en orm. Han har lyckats få magbandet på ryggen och ryggbandet runt tassen. Så ingen sele för honom!

Jag söker nog också lite tips? genom den här tråden då vi har ungefär samma problem. ❤️

Ljungåsen
0

Har du sett den här sidan?

http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp

Den har gjort underverk med min fega kanin. Från att ha sprungit iväg när hon såg mig så kan jag nu bara gå fram och plocka upp henne. Hon är inte rädd alls längre, även om jag inte tror att hon precis uppskattar att bli lyft. Men, det har tagit sin lilla tid att få henne dit. Jag har jobbat med henne i ungefär ett år nu.

Klaaraa
0

Tack för alla svar:) Jag har haft henne i ett år snart. sätter jag mig ner på huk i utegården som sitter ihop med buren så bara springer hon till mig och flyger upp i mitt knä😂 Men så fort jag börjar klappa henne hoppar hon ner igen… Och bär jag henne.. Ja, då blir hon en riktig surtant😛 Jag ska ju få hem en till kanin till helgen, så jag får hoppas att han blir lätt att bära🙂 Jag har läst på massor av trådar men alla säger bara: Bär upp kaninen ofta och ge den belöning när du sätter ner han/hon… Funkar inte precis på denna kaninen😂 När man släpper ner henne skiter hon i godisen och sätter sig i ett hörn och tjurar. 

#1 Tror inte att hon har ont. För att hon är pigg och glad❤️

Själv tycker jag egentligen inte att det spelar någon roll om hon är gosig eller inte. Jag älskar henne lika mycket ovarsätt. 

Men har ni några tips? som ni tror skulle passa på lilla Loppan så skriv gärna dom😃

Katniss
0

#6 Är den andra kanine äldre? För är den isåfall väldigt lugn i sitt sätt så kanske din nuvarande nin kan lära sig ett och annat :)

R.I.P. Anton 💔

Klaaraa
0

#7 Ja, den ska vara två år och kastrerad hane. Dom beskriver den som väldigt lugn och gosig. Det vore ju super ifall hon blev lugnare av en lugnare partner😍

Katniss
0

#8 vi får hoppas på det ^^

R.I.P. Anton 💔

Kaninernasbästa
0

Jag hade också en kanin som inte gillade att man bar henne, men jag tog pellets och lockade upp henne.efter ett tag förstod hon att det inte var jättehemskt att sitta i famnen.