Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1812 ggr
batmanthebun
2015-12-05 18:30
0

Hagar

Jag undrar hur allas hagar ser ut, då jag ska bygga om våran Hage och kanske hittar lite inspiration. Skicka gärna på både sommar och vanlig Hage, hur ofta ni brukar låta dem vara där, olika saker att ha i hagen, hur stora dem är, etc.

Irmelinis
2015-12-06 11:48
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mina är inte så speciella. 
Har en stadig, rovdjurssäker Hage och några av kompostgaller. Den vita stadiga hagen är superbra, jag ska bygga fler såna nästa år, i större storlek. 

Hage med kompostgaller används bara på dagtid när jag är hemma och kan ha lite uppsikt. Har än så länge bara 10 st galler, men vill ha många fler.

Den vita hagen med fyrkantsnät används dygnet runt på vår-sommar-höst, så länge vädret är okej, vi flyttar den till nytt ställe på gräsmattan varje dag. Kaninerna får turas om att vara i den. Den är 2 x 1 x 0,8

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

batmanthebun
2015-12-06 12:00
0

Vi hade tänkt göra en Hage som din vita, fast i större storlek (ungefär 5x5, osäker på höjd) som kommer vara kopplade till två av mina uteburar så man kan låta dem välja själva om dem ska vara i hagen eller buren, samt möjlighet att låsa en och ha en annan bur öppen om kaninerna inte kommer överens. Dock så kommer den att vara permanent placerad. 

Kompost galler är fantastiskt att använda som Hage (under uppsikt), då det inte är så dyrt och man lätt kan flytta runt den, själv har jag endast 8 kompostgaller, men ska köpa mera snart så jag har runt 16st, så det antingen blir en jäv** stor Hage eller två i en bra storlek.

Irmelinis
2015-12-06 12:04
0

Orsaken till att vi gjorde den vita så hög (80cm) var för att jag själv vill kunna få plats därinne 😃 Mysigt att kunna sitta upp i buren och spendera tid med kaninerna.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

batmanthebun
2015-12-06 12:38
0

Jo vi har funderat på cirka 1m i höjd, men är osäker. Kommer vara tak jag kan ta av och på, så om jag behöver få tag på dem och dem är i hagen eller om jag vill sitta inne med dem.

Katniss
2015-12-06 14:03
0

Min kanin har en Hage att vara i på dagarna, men inte på nätterna (han tycker om att rymma och det finns en hel del ugglor och katter i trakten, hagen har inget tak) hans bur är lite drygt en meter, så jag kan gå in och dona i buren :)

R.I.P. Anton 💔

batmanthebun
2015-12-06 14:09
0

#5 Jo, det är problemet med att inte ha tak på hagen, men är ju skönt att inte ha ett klumpigt tak som ibland känns att bara vara i vägen. Får jag fråga hur stor hagen är på ungefär?

BaltizSimbaLukas
2015-12-06 14:31
0

Detta är en väldigt gammal bild, på när hagen var liten. Nu är det typ 8 kompostgaller till. Den är ungefär 3 m i diameter och ganska rund. Jag har satt in två småsmå hus att sitta på och nu har jag ställt in ett bord som regnskydd/tak. 👍

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Katniss
2015-12-06 14:49
0

#6 Jag tänkte gång och mäta, men Lillån har somnat ^^ Bredden är väl ca 2m, längden ca 2,5 m. Buren är inte inräknad då.

R.I.P. Anton 💔

batmanthebun
2015-12-06 14:57
0

#8 Okej, såg ut att vara en ganska bra storlek på din Hage. Har ju själv tänkt att bygga som du, då buren är kopplad med hagen. 

Alla verkar ha väldigt bra hagar, får se om min blir lika bra

Usagi_
2015-12-06 15:09
2

För det mesta ser vår Hage ut såhär (men flyttar på den ibland när gräset håller på att ta slut). Och de är bara i den när jag är hemma :) Dock är detta en gammal bild, är lite ändrat nu.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

batmanthebun
2015-12-06 15:14
0

#10 Gud vad mysigt det ser ut! Hur många kompostgaller använder du cirka?

Usagi_
2015-12-06 15:40
0

Använde några kompostgaller och ett nät som jag vek på dubbel, sen gjorde jag ett staket som du kan se att jag satt mot häcken. Men tror det skulle vara ungefär 18 kompostgaller.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

[Trollbjörken]
2015-12-06 19:56
4

Här är hagen mina två busar har, 5x2,5 meter

batmanthebun
2015-12-06 20:00
0

#13 Det är ungefär sådär jag tänkt göra, fast med tak man kan ta av och på.

HildaSvensson
2015-12-06 20:02
0

#13 WOW va fin! Ska försöka att bygga något liknande till min nin nästa sommar. Vad är det för höjd på den? Har du använt "minknät" eller vad det nu kallas? :)

[Trollbjörken]
2015-12-06 20:08
0

#14 jag bukar sätta fast bärnät över, inte med på bild då jag höll på att städa buren :)
#15 den är 1 meter hög, japp minknät eller fyrkantsnät eller vat man nu kallar, svetsat och superstarkt, håller till och med min gallerbitare inne ;)

batmanthebun
2015-12-06 20:10
0

#16 Väldigt snyggt! Är det en permanent plats eller går det att flytta runt? Brukar ju bli ned betat efter ett tag på permanenta platser, men kanske inte blir så om man har en större Hage.

[Trollbjörken]
2015-12-06 20:12
0

Varje "ram" är 2,5 meter så på kortsidorna är det enr am, och på långsidorna två som sätts ihop med haspar. Lätt att ta isär och flytta runt men ramarna blir rätt tunga så man kan behöva vara två för att bära dom men absolut flyttbar! :) Brukar ta isär hagen och ställa in den i förrådet på vintern då hagen blir svår att öppna om ramarna fryser fast eller det blir mycket snö

HildaSvensson
2015-12-06 20:13
0

#16 Okej, sparar den bilden och använder som inspiration till nästa hag-bygge. Minknät har jag med på burarna här hemma. Har en gallerbitare x100 här hemma och det är de enda nätet jag känner mig trygg med haha ;) :)

batmanthebun
2015-12-06 20:22
0

#16 Kommer definitivt att ha din Hage i baktanken när jag bygger den nya hagen