Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2144 ggr
Hannzan
0

Drar ner hö

Hej! Min kanin drar ner mer hö än vad han äter, sedan så äter han inte det han dragit ned. Det är rätt så mycket slös med hö, så jag undrar om ni har något bra tips?? :)

kaninpiss
0

Jag har exakt samma problem. Han drar ner en massa hö som han sen trampar i och sen vill han ju inte äta det, så drar han ner nytt hö osv.

Det blir ju massor av hö man får slänga varje dag. Och jag har inte hjärta att tvinga honom äta det hö som han trampat i så jag ger ju honom nytt hö så han inte blir dålig i magen vilket han blir om han inte äter tillräckligt mycket hö.

Hö är ju dyrt också när man vill köpa bra ekologiskt hö och så får man kasta bort så mycket jämt.

Irmelinis
0

Har du provat att byta hö? 
Det funkade för mig, när jag köper hö från bonde så äter de upp nästan allting, inte mycket spill alls. 

Vad har du för typ av hö-häck? Kanske finns någon modell som gör det lite svårare för honom att dra ut allting..

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

kaninpiss
0

Jag har provat djurrmagazinet och granngårdens hö. Det är väl ungefär dom butiker som finns här. Nån bonde känner jag tyvärr inte

Irmelinis
0

Jag känner inte heller någon bonde, men jag frågade en bekant om han visste om någon i närheten som säljer hö och den bonden jag fick tips? om blev bara glad att han blir av med sina småbalar :)

Granngårdens hö (som inte är Dogman, utan ett annat märke) är bra, tycker jag. Det hade jag förut.

www.alrunans.weebly.com/

Hannzan
0

Jag har från arken zoo, tycker att det är bra. Långa strån, fast dyrt är det! Kanske borde testa en annan höhäck? Har bara en sån med galler. :)

Irmelinis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är otroligt dyrt från djuraffär om man jämför med böndernas pris. För mig blir det 10 gånger dyrare att köpa från zoo-butiken :/ 

Jag har hö-bollar till mina. Proppar dem fulla så är det svårt att få ut höet sen och springorna är ganska små, så att inte massor faller ut. Fast man får ju fylla på 2-3 ggr om dagen, eller sätta in flera stycken bollar om man har en kanin som äter mycket.

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har också en sån här påshållare från Ikea som funkar bra. Fast nu är mina kaniner rätt snälla och drar inte ut strån speciellt ofta..

www.alrunans.weebly.com/

crystalguurl
0

Mina kaniner har ingen höhäck, höboll eler liknande. Då dom hatar det och tycker det är jätte irriterade att behöva kämpa för att dra ut höet. Jag proppar in det under deras ramp där de har toan. Dom är supernöjda! Dom äter upp allt utom något litet strå :)

BaltizSimbaLukas
0

#8 ungefär samma här, jag har lagt allt deras hö i huset. då kan det inte bli mer spill än det redan är, plus att de kan sitta där inne och ha det varmt och torrt. Innan hade de en höhäck, men det verkade som att de hade svårt att få ut höet (plus att  de inte verkade gilla själva idén med höhäck…) så jag slutade med det.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Kaninernasbästa
0

Om du inte hittar någon bonde så kan man gå till ett stall och fråga om man får köpa av de eller var de köper Hö :)

michellan97
0

#0 Vet precis vad du snackar om.. 🤐

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

Hannzan
0

#6 Höboll kanske jag borde testa! :) #7 rätt så smart faktiskt! Fast jag vet inte om det får plats i buren… Han har fri tillgång till en Hage som sitter ihop med buren under dagen, men jag kan ju inte ha höet i hagen för att då kan han inte äta under natten. :/ #10 Det måste jag ju göra! #11 Ja, det är rätt så jobbigt…