Sjuk kanin :(
*Förlåt för väldigt långt inlägg, men behöver verkligen er hjälp!* Hej alla :( Min kanin har betett sig konstigt sen igår. När jag skulle gå till henne och stänga in henne för natten kom hon inte till gallret, som hon alltid brukar. Men hon satt i huset helt stilla. Jag förstog ju att det var något fel så jag försökte ta ut henne där ifrån. Jag brukar inte kunna lyfta henne men nu kunde jag nog göra vad som helst med henne. Hon ville inte heller äta som förut, hon åt men inte alls lika ivrigt som hon brukar. Jag tänkte avvakta över natten för att se om hon blev bättre, men när man pappa skulle kolla till henne i morse var hon fortfarande inte bättre, och när hon skulle hoppa ner från huset (ca 30 cm) så trillade hon och försökte resa sig men hon kunde inte. Pappa hjälpte henne upp och hon åt sin mat långsamt. Vi ringde till vetten men pappa glömde säga det där om att hon ramlade och de sa att vi skulle övervaka om hon åt och bajsade osv och om hon inte blev bättre snart skulle vi ringa igen. Hon har varit i vårar garage hela dagen (8 grader varmt ca, ute ca 0) . När jag kom hem från skolan gick jag direkt dit och skulle kolla till henne. Hon hade ätit sin pellets och lite hö. Hon hade bajsat mycket men väldigt små och mörka pluttar. De var små som 0,4 cm i diamete typ. Hon drack även vatten, men hon var fortfarande väldigt trött och man kunde lyfta henne hur som helst. Ikväll så gick hon på det hala golvet och halkade till. Hon blev liggandes på golvet igen och kunde inte komma upp men som tur kunde jag hjälpa henne upp. Vi ska ringa till vetten imorgon igen om det inte är bättre då och höra, men jag vill ändå ha era råd! Jag ör så orolig för min lilla prinsessa :( Vad kan detta vara?
Ta kaninen till vet snarast.
R.I.P. Anton 💔
Ojdå låter inge bra :( eftersom hon äter så verkar det ju konstigt att hon har så lite energi? Hur gammal är hon? Om de är kopplat till nerver eller hjärna borde väl inte bajset bli påverkat…? Tänker eftersom hon har svårt å resa sig så kan de va en nervskada eller nån propp av nå slag… Kan va nått med balansen också, nån infektion eller inflammation eller så Haha jag spekulerar bara, har egentligen ingen aning, ska studera till veterinär om 1,5 år ;) Har du kikat ner i öronen? Speciellt kaniner med hängande öron kan lätt få problem med öronen och då kan balanssinnet påverkas Lycka till! Hoppas de löser sig, jag hade åkt till veterinären… Läskigt å behöva hitta ninisen död i buren… :( uppdatera och säg hur de går!
Har du försökt att klämma lite försiktigt på magen? Du kanske kan känna om den är hård Men ja skulle ej tro att de är nå fel med magen eftersom hon äter dricker och bajsar…
#1 somsagt ska vi ringa imorn. Vår vetstation ligger bara 5km iväg men de har inget beredskap för akuta fall på natten. #2 ja det verkar konstigt :/ hon är bara runt 1 år… Jag kan gå och titta i öronen nu och ja, hon är en vädur. Känns så läskigt om hon skulle trilla inatt och inte komma upp :( får gå upp i natt och kolla till henne :(
Justja, magen verkar som vanligt