Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 498 ggr
Svartsynt
2015-12-02 09:24
2

Ihopsättning - Tips?

Min hona Ruby kastrerades förra veckan och hon har återhämtat sig bra. Jag tänker vänta i någon vecka till för säkerhets skull men sedan är det dags att introducera henne till min kastrerade hane Accio. Jag har läst en massa och sett videor om hur detta bäst ska göras, men jag känner mig ändå lite osäker och nervös inför det. Därför tänkte jag höra med alla er som har erfarenhet av att sätta ihop kaniner vad ni har för råd att ge mig inför detta?

Alla råd är välkomna men jag har även några specifika frågor som jag funderar över: 

Jag vet att hopsättningen ska ske på neutral yta, men spelar det någon roll hur denna yta ser ut? - Ska de få mycket plats att röra sig på eller är det bättre med en liten yta? Ska de få tillgång till tunnlar/hus och andra gömställen eller ska ytan vara helt ren? 

Är det en bra idé att sprida ut pellets för att hålla dem distraherade/glada? 

Hur många/långa sessioner per dag är det lagom att börja med? 

Spelar det någon roll vilken tid på dygnet jag låter dem träffas? (Mina kaniner är mest aktiva på morgonen och på kvällen men väldigt trötta och lugna mitt på dagen, så jag funderar över om detta har någon betydelse?)

Räcker det att ha en neutral yta att låta dem träffas på varje gång eller ska jag flytta runt dem på några olika neutrala ytor när de träffas?

Vad säger ni om metoden att stänga in dem i en transportbur tillsammans och åka bil med dem, funkar det? 

Så… Uppenbarligen har jag en hel del funderingar som surrar runt i mitt huvud. Vore väldigt tacksam för alla svar jag kan få! 👍

Irmelinis
2015-12-02 12:46
1

1. Tror det beror på dina kaniners personlighet och hur det går allmänt med dem tillsammans. Är en av dem väldigt tveksam och lite rädd, så skulle jag nog ha lite gömställen. Märkte med mina två vid ihopsättning att de kunde inte slappna  av och lägga sig ner för att vila om det inte fanns något att ligga bakom (en låda eller tunnel). De ville kunna gömma sig lite, men ändå ha koll. 
Liten yta funkade bäst för mig (fast det var efter de hade bott på stor, avdelad yta några dagar tillsammans). 

2. Ja lite gott som pellets eller gröna blad utspritt på golvet kan vara bra. Att äta är ju en lugnande aktivitet. 

3. Jag lät dem först träffas utomhus med hagarna tätt ihop. Sen inomhus med kompostgaller som delade av mellan kaninerna i några dagar. När jag gjorde den "riktiga" bondingen på toalätten var de tillsammans i flera timmar i taget, under uppsikt. Var rädd att avbryta och göra dem osäkra på varandra igen. 

4. Vet faktiskt inte. Trötta kaniner kan ju kanske lättare bli sura (precis som oss människor). Kanske bra att låta dem träffas när de är pigga, så de liksom "tröttar ut" varandra och kan lägga sig ner och vila ihop. 

5. Hur många neutrala ytor du behöver kan nog bero på hur det går med ihopsättningen, vet inte vad just dina kaniner skulle trivas med. 

6. Att ha dem i transportbur tillsammans kan säkert funka för vissa, men samtidigt är det ju en rädsle/stress-reaktion hos kaninerna man då utnyttjar. Och man kanske inte vill att kaninerna ska bonda för att de är rädda, utan för att de faktiskt gillar och respekterar varandra.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Svartsynt
2015-12-03 09:28
0

#1 Tack så mycket för bra svar! ❤️ Du har nog rätt i att det individuellt vilket sätt som är bäst beroende på kaninernas personligheter och hur de reagerar. Jag får väl helt enkelt prova mig fram och se vad som verkar funka bäst för mina. 🙂

Accio och Ruby har länge bott i varsin bur bredvid varandra så de är vana att se varandra.  När jag köpte Ruby var Accio först jättesur och avundsjuk så fort jag brydde mig om henne och han brukade göra små anfall mot gallret mellan burarna så fort han såg henne. Men gradvis har det där gått över och nu verkar han inte bry sig särskilt mycket om henne. Igår hade jag Accio lös i "kaninrummet" och Ruby i hallen utanför med kompostgaller emellan. Ruby verkade väldigt nyfiken och intresserad av Accio men det dröjde länge innan han ens bemödade sig med att komma fram till gallret för att kolla in henne. Då nosade de på varandra ganska länge genom gallret och sedan vände Accio sig om och skuttade därifrån. Jag tar det som ett gott tecken att han inte försökte bita henne med tanke på att han tidigare har huggit mot henne. Nu verkar de relativt vänligt inställda till varandra så förhoppningsvis kommer det fortsätta gå framåt härifrån. Jag tänker låta dem träffas på detta sätt genom galler i några dagar till och sedan ska jag introducera dem till varandra "på riktigt" inne på toaletten, tänkte jag. 🙂

Irmelinis
2015-12-03 09:32
0

Det låter himla bra tycker jag. :) lycka till, och håll oss uppdaterade! Visa gärna bilder på dina små :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening