Vegeterianism.
Hur ser ni på vegeterianism??
Någon som är vegeterian/ vegan här inne?
Dom som äter kött. Anser ni att det är rätt att äta djur? Eller tycker ni att det är fel? Om ni tycker att det är fel, men äter det, varför gör ni det?
Är bara lite nyfiken på era åsikter kring detta…

Äter kött! utan problem, Människorasen är ju kött ätare sedan urminnes tider.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Vegan; älskar djuren föööör mycket för att kunna äta dom..
Jag säger inget vad som är rätt eller fel, men för MIG är det rätt att INTE äta kött! Det finns ju iofs kött som jag äter… FRUKTKÖTT!
Har varit vegan sen mer än 15 år tillbaka och kommer inte att ändra på det.. Det finns så mycket att äta som vegan så det räcker! =)

Jag äter kött, men inte allt. En dum fråga; Vad är en vegan? 

#3; Ingen dum fråga! =) En vegan är en person som inte äter nåt alls från djurriket tex kött, komjölk, ägg, gelatin, honung.. undviker skinn, läder osv.

#4 Tack :) Nu förstår jag :P

Hehe, äter kött. Har faktiskt testat att vara vegetarian. Det gick inte så bra! Älskar kött för mycket.. :P

Hm, jag tycker att det är viktigt att äta kött och andra produkter som kommer från djur som har haft det bra. Importerat kött från andra länder som man inte vet vad det kommer ifrån eller hur dom behandlat djuren undviker jag. Istället väljer jag och min familj svenska kravprodukter. T.ex ägg från frigående höns utomhus o.s.v. Samma sak med frukt. köper bara obesprutad ekologisk frukt. Tänk på bananarbetarna som dör på grund av gifterna dom sprutar på fälten där dom jobbar :(

Matilda precis så gör vi också :)
en sak fattar jag inte med att vara vegan,, att dem inte dricker mjölk?!? jag menar om inte kossan mjölkas så blir den sjuk i juvert,, så därför borde ju egentligen veganer dricka mjölk när det hjälper kossan/kon så mycket liksom?! ;P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9: Det där är bara en myt..
Kossor är precis som andra djur. Kossan får mjölk i brösten när hon är dräktig. När kalven kommer så producerar kossans kropp mjölk och när kalven är tillräckligt stor och slutar dia så finns det inte mjölk i kossornas juver längre..
Det är därför man tar ifrån mjölkkossorna deras kalvar när dom föds, sen så mjölkar man dom. Fortsätter man mjölka dom dagligen så slutar inte kossans kropp producera mjölk..
Jag är själv vegeterian. Och jag anser att det är fel att äta kött. Visst jag accepterar folk som äter kött, men på ett sätt kan jag inte respektera det..
Jag tycker att det är fel att döda andra varelser. Jag tror att det gör ont att dö vare sig man är människa eller kossa.
Och så har dom flesta slaktdjuren det inte så himla bra heller. Hemskt…

Jag har många gånger bestämmt mig för att bli vegeterian och vegan. Har läst många djurtidningar där det står om hur djuren blir behandlade, jag är med i en av dem, då jag skänker 500 kr(!) till vilda djur varje månad, men det är så svårt för mig att sluta äta kött och fisk, då jag verkligen älskar mat!. När det serveras kött och fisk i .te.x i skolan, så försöker jag ta så mycket sallad som möjligt, men jag tar köttet också. När jag ser djuren dödas på tv eller liknande så säger jag alltid "Jag ska bli vegeterian!!" men har aldrig hållt det.. Det går inte. Jag är en typisk sådan som älskar djur men är inte vegeterian eller vegan.
#12: Bra att du skänker pengar varje månad :)
Det är inte så svårt att vara vegetrian. Det finns massa alternativ till kött som smakar mums. Man mås¨te bara prova på litegranna. :)

#13: aa har gjort det i snart ½ år :). Vad ska man då ta för kött?

Som Lotta_A säger så finns det alternativ till kött! Massor! Är man vegetarian finns det ju massor av färdiga rätter typ biffar, korvar osv. Men som vegan har man sämre utbud, men bor man i nån större stad finns det nog mer för även en vegan.. Men inte som jag bor..
Alternativ för en vegan; tofu, linser, bönor, kikärtor, sojakött…
Sen så finns det mjölk, grädde, glass, yoghurt osv som är gjort av soja, havre, ris, mandel m.m.
Så man behöver inte äta typ bara sallad!!! 

Men kan man äta biff o korv när man e vegeterian ? :s

Ja sojakorv finns ju… finns säkert ett alternativ till köttbiff också :)

haha. ja, det går bra! Bara biffen/korven är gjord av vegetabilier! hehe
nope jag är heller inget större fan av slakterier! och man kan nästan säga att det är djurplågeri liksom,, dom blir ju så stressade och allt!
Det var ett tag sedan men jag såg ett repotage på 1:an eller 2:an, jag minns inte vilken men det var en lantgård i sverige någonstans där någon från polisen eller nått hade satt upp videokameror i stallet för dem som hade stallet/djuren var misstänkta för djurplågeri/vanvårdnad,, och då så man att de hade rätt!!! usch det är hemskt, det var en liten grabb som var i 8-10 års åldern som stod och slog en liten hjälplös kalv med en tung kjedja hårt och helt kännslokallt! kalven kunde inte resa sig upp för den hade blivigt så himmla mycket slagen på benen.. jag menar man förstår ju vem som har lärt pojken att slå och hålla på! hans föräldrar så klart! pappan slog ju också.. han trängde in en ko i ett hörn och bara slog den stackars kon när den inte gick upp i "slakttransporten" eller vad det var!
asså jag blev helt paralyserad av att se det!! usch nu fick jag rysningar igen! :( fattar bara inte hur man kan göra så! jag förstår er vegeterianer och vegander till 1000!
usch usch usch! :( ;(
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag är inte vegetarian men äter inte allt kött, gör för ont i hjärtat. Det kött vi köper kommer endast från länder med bra lagar om hur djuren skall behandlas.

#19; Sånt där är fruktansvärt att se! Man fattar inte hur människor kan vara så kalla och hårda! Men tyvärr är det inte så ovanligt att människor inte har några som helst känslor för djur.. snyft..
För min del så tror jag inga djur mår bra när dom ska slaktas.. Dom har säkert många timmar av skräck innan det är över.. Först trängas in i transportbilar, sen åka långt, sen.. ja.. det är hemskt! Dom VET helt klart vad som ska ske… Nej, det är hemskt! urs o fy! Jag kan helt enkelt inte vara med och stödja sånt.. Det är så lätt att bli veggie och slippa dåligt samvete.. Det finns sååå mycket annat att äta än mördade djur!

Och endel köttätare säger att "kött är såå gott!" Men gott och gott.. Det handlar om kryddning! För kött i sig, utan kryddor, är väl inte så värst gott… =(
jag är en icke köttätare med dubbelmoral… Och det skäms jag för! Jag äter inte kött eller kyckling sen typ 4-5 år tillbaka men jag äter fisk och skaldjur… Dock inte speciellt ofta, men jag gör det. Och jag har väldigt svårt för att sluta med det.. Men jag ska sluta, nån gång! sen så har jag ju 3 små illrar och dom vill gärna ha torrfoder, rå kyckling och äggula att smaska på.. Och då köper jag ju det, trots att det också är en produkt av plågade små djur!
Skulle gärna vara vegan men jag är för dåligt insatt i vad man bör och inte bör äta om man är det. Tror dock att dom flesta veganer är kanonduktiga på att veta vilka näringsämnen man ska få i sig för att må bra och jag tror att många veganer (som ofta får höra att dom INTE får i sig alla näringsämnen) äter betydligt sundare än många köttätare! men det är lättare att "hacka" på en vegan än någon som äter allt!
Men, jag köper inte läderprodukter, jag undviker att handla i butiker som säljer någon form av päls (hata, hata!) och jag handlar inte dun!
Det är nog många som tror att mjölkning mm gör kossorna en tjänst, men som lotta_a skrev, det är inte ett dugg bättre än slaktdjur igentligen.. Tänk er själva att bli berövade på erat barn en kort tid efter födseln! plus att kossorna går som mjölkdjur i ca4 år, sen slaktas dom också för då har dom gjort sitt..
Jag är medlem i Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige och jag kämpar för en värld där inte djuren förtrycks och där dom inte behandlas som produkter redan innan dom slaktats!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#23; Jag köper heller inte dun.. =( Många köper ju dunjackor med pälskragar på.. Jag brukar fråga vad det är för skinn.. Många tänker ju inte ens på att det ÄR från djur.. Så det är bra att påminna ibland.. ;)
Jag är oxå med i Djurens rätt. Tycker det är det minsta man kan göra för djuren faktiskt.. Det är bra ju fler som blir medlemmar, för vi måste värna om våra djur!
Jossan, ditt steg till att bli vegan är ju trots allt inte så långt! =) Vänta ska du se, snart vill du inte äta fisk & skaldjur längre.. hehe Det blir lätt så att man inte blir nöjd förrän man är vegan! =)
Hacka på veganer ja… Det är man van vid.. Det är väl för att man inte är som alla andra! Men det är väldigt vanligt att man som vegan blir hackad på.. Det är tråkigt! För att jag har gjort ett val för djurens skull, behöver väl inte folk hacka på MIG??? Faktum är att jag sällan säger nåt om att "alla" andra mördar djur och äter upp, för jag tycker att det är ett val var och en får stå för. Men ibland när man blir lite hånad osv då har man lust och säga ett och annat.. Tyvärr.. Men jag brukar knipa igen, jag är trots allt en fredlig vegan. Som bara tänker på djurens bästa!!! 
#24 Men precis! Jag försöker inte heller få hela jorden att bli veganer eller vegetarianer, det är ett ställningstagande som JAG har gjort, och frågar någon varför så delar jag gärna med mig om min syn på det hela. men hälften av alla som jag känner ska pront få mig att börja äta kött och hålla på o äckla sig med det bara för att jag valt att inte äta det! Sen att man har illrar, som väldigt lätt liknas med fläskfiléer med päls, gör ju det hela ännu jobbigare… men, men, huvudsaken är att det känns rätt i våra hjärtan!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#25; Ja, nog kan det vara jobbigt.. Typiskt att dom ska säga så där om dina illrar då.. suck.. Inte så värst kul precis.. =( Men det verkar vara sån humor vissa har….. Ja, som du säger; huvudsaken att det känns rätt i våra hjärtan, dom val vi gjort!!! =)
Jag hade en kompis förut som blev vegetarian för att hennes dåvarandra pojkvän är vegan. Hon slutade vara vegetarian när de gjorde slut.
I alla fall, jag äter kött liksom de flesta andra. Jag har inget som helst problem med vegetarianer eller veganer och de får absolut göra som de själva vill. Allt är ju upp till var och en lixom. Men sen en dag när vi åt nånting hon och jag, jag åt något kött och hon inte, och så tittar hon såå argt på mig och säger "MÖRDARE!!" flera gånger?
Sånt är så himla dumt. Alla får göra som dom vill tycker jag och jag tycker inte man ska hacka på någon, oavsett val.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Precis Tina. Men ska inte hacka på nån bara för att man äter kött.
Jag började undra vart du hade tagit vägen :)
#28: Inte varit inne så mycket, mycket i skolan just nu :) Och veckan som kommer också *suck*

#29 Okej, jag fattar. Jag började sakna dej :)
#30: Tihi :)

#31 Hehee :P
Om man tänker bli vegan eller vegeterian se till så att ni vet vad man ska ha i sig iställer för tex kött. Min kompis svimmade flera ggr pga det.

#32; Det är inte bara att "ta bort" kött om man vill bli veggie, utan man måste "byta ut" mot nåt annat som innehåller protein!
Ja, man ska inte sitta och säga "mördare" åt nån som äter kött, för alla får göra sitt eget val! Men det är ju ganska omoget att säga så.. Men oftast är det nog iaf vi veganer som får höra ett och annat! Tex att vi inte får i oss allt som vi behöver m.m. Men vet man litegrann, då är det inga som helst problem med att få i sig vitaminer och näringsämnen som man ska!!! =)

#33 Jag skev "vad man ska ha i sig i stället för tex kött" ;)
#32: Ja. Är man vegeterian eller vegan så är det viktigt att man äter "rätt". Man måste tänka på att man får i sig alla viktiga ämnen.
När man går från köttis till veggie så kan man inte bara ta bort köttet, utan man måste lixom ersätta det med något. Typ kikärtsbiffar (mums) eller sojakorvar eller qourfileér. Ja det finns massa man kan äta istället

#34; Jo jag såg att du skrev så.. Men jag tänkte på henne som svimmade.. Det är många som bara tar bort kött.. Det går inte..

#36 Men det gjortde hon. Har jag för mej :P

#37; Skulle tro det! Annars borde hon inte svimmat, om det inte varit nåt annat fel förstårs..

#38 Hon kanske inte åt ALLT hon borde haft i sig :P
om man äter rätt och ser till att få i sig protein och vitaminer och allt sånt så bör man ju inte svimma. hmm

Ne man tycker ju det ;P
Jag är vegetarian.
För MIG är det FEL att äta kött. Men många tycker det är fel att jag inte gör det. Eftersom jag är 13år. Tycker jag ska vänta. Men valet att äta kött/fisk/fågel eller skaldjur finns inte för mig. Jag blir äcklad av det! USCH!
Men det är ju upp till var och en :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag är inte vegan eller vegetarian, menibland önskar jag att jag skulle vara det. :/ ibland blir jag äcklad när jag ser kött. Jag vte inte varför. :S

Jag tror och tycker att man ska äta kött för att må bra. Varenda människa jag träffat som tränar mycket, äter kött och de säger alla att sålänge man tränar och jobbar hårt behöver man kött för att inte tuppa av mitt i ett träningspass.
Sen tycker jag absolut inte att bara för att jag äter kött, älskar jag inte djur lika mycket som tex. en vegeterian. Jag ser bara annorlunda på naturen, dvs. att det är naturens gång och att även vilda djur jagar och äter andra djur.
Ser inte varför människan förstört naturen med sitt köttätande när det är naturligt för de flesta däggdjur.

Jag äter nästan allt kött. Det köttet jag inte äter är hästkött.
Jag äter inte kött men måste äta fisk för mina föräldrar. Skulle gärna skippat fisken också..
Djurhållningen och uppfödningen för kött i världen är hemsk.
Jag är alltså stolt demivegetarian. Beundrar veganer oerhört mkt, skulle också vilja vara vegan.. ;)
Finns mkt mer att säga men orden har tagit slut.. Hoppas bara att alla förstår hur himla viktig den här frågan är, visst, kött är gott. Men skit samma! ;) Veggo är fräschare. :)
Som det är nu ser jag inga nackdelar med att vara vegetarian. :)
Eftersom man klarar sig extremt bra utan kött, ser inte jag någon anledning till att äta det. Fisk skulle jag verkligen INTE stoppa i munnen! Fisken är ju på väg att dö ut! Så istället för att äta upp den kan man väll låta dem föröka sig istället, så kan man äta igen sedan! Usch.. Och för det andra är det äckligt! :P
Så Jag äter inget djur. Ska sluta med smör kanske ägg och mjöl också.. MEn vet inte ännu.. (altså ta steget och bli Vagen)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Älskar kött för mkt för att kunna sluta ;) Inte för att jag tror att jag vill det heller… jag ser inget fel med det ;) Äter dock inte hästkött eller kaninkött :/
Ni som äter kött: Om köttet kom från kaniner som fick en dålig uppväxt, tvångsmatades, led, plågades osv bara för att sedan bli mat.. Skulle ni då säga: "Äsch! Kött är så gott och vi behöver kött för att må bra", och äta det…?

Jag är inte vegetarian, men jag skulle kunna bli. Min storasyter är det, så vi äter nästan alltid vegetarisk mat hemma^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Vegeterian, uppväxt i en familj där vi inte äter kött. Mamma är dessutom Vegan sedan 8 år tillbaka.

Har varit vegetarian, men är inte längre.
Äter dock inte hästkött, griskött, hund/katt/marsvinskött (eller liknande, husdjur) eller kaninkött.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#50: Det är många som äter kaninkött och jag har hört från flera håll att det är bland det godaste kött dessa människor ätit.
Jag har själv ätit kanin för många år sedan men tyckte det smakade som allting annat i stort sett. Eller så kanske jag var för liten för att verkligen lägga märket till något speciellt :P
Puttis ^^