Ta tillbaka kanin?
Sålde en kaninunge för 2 veckor sedan, och nu vill köparna lämna tillbaka kaninen. Anledningen är att de har hittat en knöl som går att flytta på på ena sidan, en knöl som jag själv aldrig känt vid hantering av kaninen, som för övrigt har friska föräldrar och är bettfelskontrollerad, genomgången vid flera tillfällen mm. Kände inget dagen de hämtade kaninen och de själva klappade och höll på med hen.
De påstod att det måste vara cancer. Jag bad dem åka till veterinär med kaninen för att fastställa att det så var, och då skulle jag självklart låta köpet gå tillbaka. Erbjöd mig att i sådana fall avliva kaninen själv om de ej ville kosta på hen en spruta hos veterinären.
Då tyckte de att jag skulle ta tillbaka min(!?) kanin, annars "är det ju ditt rykte som blir dåligt".
Gjorde jag rätt eller fel som bad dem ta SIN kanin till veterinär?
Skulle ni ha tagit tillbaka kaninen direkt och sen ev inte hitta någon knöl, och det bara var så att de hade tröttnat och ville lämna tillbaka kaninen, eller att den bara har skadat sig på nåt vis eller fått nått insektsbett?
Svara gärna vad ni hade gjort och om jag gjort rätt eller fel, vet inte riktigt vad jag ska göra…
De ska ta sin kanin till veterinären anser jag och kolla vad det är för något.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men om man tror att ens djur har cancer så tar man väl den till veterinären så fort dom möjligt…? 🤔
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Skulle ta tillbaka den. Dom verkar inte seriösa och bör inte äga ett djur om dom inte tar den till veterinären om dom misstänker cancer. Bättre att du får hem den igen så du kan hitta ett bättre hem till den 🙂
Emma
#1 #2
Jamen precis, det skrev jag också till dom. Att det är deras ansvar som djurägare att ta sitt djur till veterinär vid behov.
Ja om de nu har köpt kaninen är det väl deras ansvar att ta den till en vet, inte ditt, och det kan ju bara vara något bett från en insekt men DE borde ta den till vet tycker jag…..🤔
Zingo
Du ska inte behöva ta tillbaka en kanin bara för att den blivit sjuk eller annat i deras vård. En sak om det vore en ärftlig defekt men nu var frågan en knöl. Flyttbara knölar brukar kunna vara fettknölar, men det lät lite konstigt på en så ung kanin tycker jag. Utan diagnos skulle jag dock inte tagit tillbaka den, det är bara ett sätt för dem att undkomma kostnader. Får man punktering på däcken går man ju inte tillbaka till bilhandlaren och skäller ut dem, sålt är sålt och du har egentligen ingen som helst skyldighet att ta tillbaka kaninen om du inte vill göra det.
Jag känner precis som du; utan diagnos så kommer jag inte ta tillbaka kaninen tyvärr, de måste ta ansvar för sitt eget djur.
Nu svarar dom inte ens på sms när jag frågar om dom tagit kaninen till veterinären…
Som uppfödare har man ett ansvar, oavsett vilket djurslag det gäller. Ta tillbaka kaninen, ta den till veterinär och kolla vad det kan vara och sälj den igen om den är frisk.
Så då har inte djurägaren något ansvar öht?
Djur räknas som lös egendom dvs saker så egentligen borde det ju finnas en ångerrätt? Kan ju inte alla regler direkt men isf borde de ju få lämna tillbaka "varan". Kan ju ha fel dock
#10 Ångerrätt gäller när du handlar på internet och via telefon (alltså på distans). Gäller dessutom inte privatpersoner emellan tror jag.
Nej, jag hade inte tagit tillbaka kaninen. Det kan ju lika gärna handla om ett bett från en insekt. Be dem kolla upp saken hos vet. Är det cancer eller något annat som kan ha uppstått redan när kaninen var i din ägo - ja då står du för kostnaden. Svårare än så är det väl inte?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#11 Ja, det var någon som nämnde detta tidigare i en liknande tråd att man hade rätt att lämna tillbaka. Köper du i butik ex kan man ju också lämna tillbaka vissa varor även om det inte är på distans. Men hur och när detta gäller har jag ingen koll på. Annars håller jag med om att är det något fel som uppstått hos dig som uppfödare är du ansvarig annars ligger det hos dem. Knepig situation men hoppas det löser sig för kaninen
Vet inte om det är rätt att säga att du bör ta tillbaka kaninen, men om jag var du skulle jag gjort det ändå för kaninens skull. Uppenbarligen verkar inte familjen villig att ta hand om den och jag skulle inte känna mig trygg alls med att lämna ett djur i deras händer.
Kanske lite OT nu men brukar man avliva en kanin för att den har cancer? Opererar man inte dem? Har inte hört någon som så lättvindigt avlivar t.ex. sin hund om den fått cancer.
#12 För att butiken väljer att erbjuda, den tjänsten. Men det är inget de måste erbjuda om de inte vill.
#14 Beror väl på hur pass cancern spridit sig och åldern på kaninen. Du söver ju inte en liten 10-veckors unge, tex.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Som jag skrev innan så har jag erbjudit mig att ta tillbaka kaninen, betala tillbaka pengarna samt avliva hemma OM de åker in till veterinär och sedan skickar vet. utlåtandet till mig så jag får se om det är cancer eller inte. Det är det ansvaret jag tänker ta, deras ansvar är att faktiskt ta kaninen till veterinär.
Nu svarar dom som sagt inte när jag försöker kontakta dom, så det är helt upp till dom nu.
tycker faktiskt att du gjort rätt dom verkar som att dom inte vill lägga några pengar på sitt djur och har nog inte tänkt igenom köpet ordäntligt. lär dom en läxa. däremot som du säger skulle dom ta den till veterinären och det visar sig att den har cancer ja då tycker jag att man som uppfödare kan stå för kostnaden och köpa tillbaka djuret
#16 Hur gick det?
R.I.P. Anton 💔
Hoppas det löste sig <3
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3