Lyckad tjuvparning?
Hej!
Min hane på cirka 7 månader smet in till min hona på 4 år och gottade sig troligtvis (Min pappa hittade dom i samma bur, har ingen aning om hur han tog sig det den lilla galningen hehe). Vet inte om han parade sig med henne (han är med 95% säkerhet könsmogen), om han gjorde det vet jag inte om det är en lyckad PARNING.
Men om det skulle vara så att tjuvparningen hade lyckats och ungarna kommer om ca en månad, klarar dom sig då i kylan? (dom bor i burar i ett stall, med massa hö m.m) Vad ska jag göra om Pärlan (som hon heter) dör under förlossningen?
Har haft en kull förut, Pärlan är en utav dom. Så jag vet hur det går till men inte när det blir för kallt.
Ska sätta mig och läsa på lite nu i fall att liksom, jag tror inte det kommer några ungar men man vet aldrig med de där två 😂
Är hon 4 år gammal och har inte haft en kull förut? Då kan det bli väldigt riskabelt vid förlossningen
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Kaninungarna ska nog klara sig, honan bygger ju bo med päls och anpassar så att ungarna överlever så att säga. Ungarna brukar ju också hålla värme tillsammans, därför är det lättare att en stor kull överlever än en liten kull.
kaninmagazinet.se har en artikel om bland annat komplikationer som kan uppstå, och även massa annat också 👍
Med stor sannolikhet blir det nog ungar tror jag. Min hane smet från hagen där min hona var lös förra sommaren, gick på 3-4 sekunder men ändå blev det en lyckad PARNING och ungar. 😇
EDIT: Oj, missade att honan var 4 år gammal och inte haft sin första kull än (?) Låter inte bra… Stor risk för komplikationer skulle jag säga. 😟 Jag skulle kastrera honan så att hon inte blir med ungar.
Hoppas allt går bra med din hona 🌺
Vänliga hälsningar Ellen 

#1 #2 Ja, det är det jag var orolig för, att hon är för gammal för sin första kull :/ Är väl bara att vänta och se, man får väl hoppas att det går bra om det skulle bli några ungar.