två kaninburar
Vilka av dessa kaninburar är bäst?
Har dem lagliga mått? jag ska kanske skaffa 1 kanin eller 2, men dem kommer inte sitta i buren så mycket utan vara lösgående men i buren på natten,vill naturligtvis ha en laglig bur ändå.
tips? någon? har inte bil, så kanske måste beställa bur över internet om det skulle bli aktuellt att köpa kanin.
Den första är laglig den andra verkar inte vara det. Minsta lagliga mått är 50x50 cm, vill jag minnas :)
R.I.P. Anton 💔
#1 Dock får de ju gärna vara större
R.I.P. Anton 💔
ja, hittar inte så många burar via internet, länka gärna om någon har tips
Bur 2 har för låg höjd för att vara laglig för även de minsta kaniner, så ska du välja någon av dem så välj den första. Annars finns burar med bättre mått på andra sidor. Tänk på att även om kaninerna "bara ska vara i buren under natten" så blir det ändå många timmar på en liten yta, speciellt om de är två. Dela hellre av en del av rummet med t.ex. kompostgaller så att de kan röra sig fritt även under natten.
Här kan du läsa om lagliga burmått för kaniner, i juli 2019 så ändras även måtten något, så ha det i åtanke när du i framtiden köper bur, så att du inte behöver köpa en ny bara något år senare.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/ Här finns några olika :) Skulle personligen rekkomendera de större varianterna, om kaninen tillbringar mycket tid i buren.
Zingo ;D
#4 Vilka mått kommer det ändras till?
R.I.P. Anton 💔
Jag har beställt mina kaninburar på Teddytassen. Jag har två vuxna och en kaninunge hemma. De vuxna har en varsin bur med måtten 150x73x64.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
#6 Det står under de befintliga måtten på hemsidan jag länkade. Det är inga stora förändringar egentligen, de har bara delat upp måtten i fler grupper efter vikt.
Tumblr - ☆ - Instagram
# 8 Aha okej :)
R.I.P. Anton 💔
Om du måste ha en bur, skaffa denna: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-easy-160cm-18.html
det är den största på marknade, och ju större desto bättre.
Det är lagligt(för tillfället) att ha 2 kaniner i 120-buren TS skrev i första länken. Men jag skulle aldrig i mitt liv knö in två kaniner(eller ens en för den delen) i en sån bur.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#10 Jo det var mer en så bur du länka som jag leta efter egentligen. Ju större desto bättre.
#10 Kan dem leverera en sån stor bur till närmaste utlämningsställe? vet inte om du vet men prövar o fråga 🙂
Är synd bara att teddytassen tar så sjukt hög frakt. Jag tänktebeställa en gång men över 600 kr i frakt var lite väl kraftigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 själva priserna är väldigt billiga till o börja med för burarna så jag kan leva med en hög fraktkostnad :P men jag har ingen bil&körkort så blir lite svårare för mig att åka kommunalt och köpa bur då jag har en bit till närmaste djuraffär.
#14 Ja de har bra priser på inneburar men tar man då med frakten så blir det ju typ samma summa som i butik, så känns dyrt xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Jupp annars kan man ju köpa bur begagnad kom jag på
Jag tycker ändå inte att Teddytassens fraktpriser är så hutlösa. Zoo.se tar ju 500 kr frakttillägg också för alla burar (utom de största som endast kan hämtas i butik, men som ändå alltid är slut i lager), dessutom levererar Teddytassen extremt snabbt om de har varan inne, jag har fått en bur levererad bara en dag efter att jag beställt, och då direkt till dörren.
Vetzoo.se har endast en sorts bur godkänd för kaniner (120 cm).
Zooplus har inte heller några burar större än 119 cm (flera av burarna har även för låg höjd även för dvärgkaniner).
Petworld.se har endast burar med otillåtna mått (de själva rekommenderar även mått som inte följer Jordbruksverkets).
Crtzoo.com tar 250 kr frakt på en 140-bur som i sin tur kostar 1,895 kr, vilket slutar på 2,145 kr, nästan 100 kr mer än vad Teddytassen tar för en 160-bur plus frakt.
Jag vet inte riktigt var man skulle få tag i burar i den storleken annars? Det man får acceptera är ju att stora burar kostar en del, och hos butiker som Teddytassen är de ändå ganska kraftigt subventionerade för att väga upp mot fraktavgiften. Alternativet är ju då som sagt att köpa begagnat.
Tumblr - ☆ - Instagram
På crtzoo köpte jag en 140-bur för 995 kr. Frakten gick på 250.
#18 Det exempel jag tog med 140-buren var det jag automatiskt fick upp när jag sökte "köpa stor kaninbur inomhus", jag ser nu att det finns två burar med den storleken på crtzoo.se, varav den ena är från Dogman, ett billighetsmärke när det kommer till husdjur, så den buren är mycket riktigt billigare.
Jag står ändå fast vid att de större burarna på marknaden har en viss prisgräns som är svår att komma ifrån.
Tumblr - ☆ - Instagram
Fick buren från crtzoo hemkörd . Så det är ju bra med tanke på att du inte har körkort. Har inte köpt bur från något annat ställe, så vet inte hur de brukar göra med leverans på andra ställen.