Lära sig?
När man skaffar sin första kanin, vad är det som är "uppebart" men som man ändå missar? :) Vad är det som är viktigt som många gärna glömmer osv?
Skriv skriv skriv!
Gärna vad du själv hade svårt/inte visste i början :)
Att kaniner älskar att vara på marken för då känner de sig trygga, och de gillar oftast inte att bli upplyfta, de tycker inte om när man bär omkring på dem. Det visste inte jag.. trodde de var som en katt eller hund, men många kaniner är inte bekväma med den sortens hantering alls.
De är sällskapsdjur mer än keldjur, man ska inte förvänta sig att de ska tycka om klappar och kel, även om en del gör det, alla kaniner är olika. Det visste jag inte heller, jag trodde typ alla var tama som gosedjur.. haha. Så fel jag hade 😊
Det går inte att träna och anpassa en kanin så värst mycket, utan det är du som ägare och omgivningen som får anpassa sig efter kaninen. Innan jag skaffade mina hade jag ingen aning om hur bra på att rymma kaniner är, och hur smarta de är när det gäller att hitta (människo- och hund-)mat.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Kaniner är extremt sällan som en hund som kan ligga i soffan i timmar och bli klappad. De flesta kaniner jag träffat trivs bäst med att följa med utan fysisk kontakt, eventuellt bli klappad en snabbis men sedan vill man skutta vidare.
Verkar vara en hel del, främst föräldrar som vill köpa ett keldjur till sina barn som inte kräver lika mycket som en hund och då skaffar kanin för att sedan omplacera den när de inser att den inte alls var så kelig som en hund är.
Jag hade heller ingen aning om hur härliga kaniner kunde vara, om man följer deras egna "regler" och ger dem en bra miljö! Jag älskar mina kaniner, de ger mig massor med glädje och bus varje dag😍
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag hade inte fattat hur otroligt känsliga magar kaniner har:/