Vilket foder?
Hej! Jag har länge funderat över vilket foder jag egentligen ska ge mina kaniner. Nu börjar det bli dags att köpa nytt foder så jag tänke fråga vad ni föredrar. Jag har två dvärgvädurar, en lejonhuvad och en vanlig som bor tillsammans. Den ena är underviktig och äldre har mycket bra hull enligt veterinären. Jag ger dem 1/2 dl rabbfor på morgonen och 1/2 dl på kvällen. När jag hoppar med den underviktiga får den även lite havre. Jag vet att rabbfor kanske inte är det "bästa" fodret att ge till sin kanin men eftersom att den ena fungerar bra på det och den andra inte vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Vilket foder föredrar ni och vilket foder tror ni att jag ska prova? Mvh
Måste bara inflika att de äter mycket hö. :)
Jag tycker att rabbfor fungerar utmärkt på kaninerna. Men det är väldigt grovt. Har det själv till mina hoppkaniner utblandat med rabbit royal. Men tidigare hade jag enbart rabbfor och då även till utställningskaniner som höll sig bra i hullet.
Hur gammal är den som inte kan hålla hullet?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag vet om ganska många, både uppfödare och andra kaninägare, som ger sina kaniner Rabbfor och är väldigt nöjda.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#2 Han är 2 år och 10 månader.
Inget fel på Rabbfor :)
Men jag har samma problem, en äldre och en yngre, äldre dock som har svårt att hålla hullet jämfört med den yngre :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Prova blanda ut med ett annat foder för själva rabbfor är i sig väldigt bra till kaniner. Även om det är anpassat för köttkaniner. Själv har jag provat en rad olika foder men inte hittat någon annan pellets som är så pass "bra" som rabbfor har varit.
Stampe var för fett, svenska foders kanin och marsvin tappade mina på ganska rejält och då hade jag utställningskaniner som blev super lena i pälsarna vilket inte är önskvärt. Provade carrier som var typ som stampe. Rabbfor är de enda som mina utställnings dvärgvädurar (som jag hade innan) gick bra på.
-' Malin Hultman
Jag kan öka mängden foder eftersom att den underviktiga kan äta hur mycket som helst. ;) Vilket den andra inte kan. Frågan är bara hur jag gör när fodret tagit slut. Ska jag köpa en annan sort eller fortsätta med samma? Jag vet inte om han får bättre hull av att äta mer och jag vill samtidigt inte ha för mycket socker i fodret.
#4 Vilket foder skulle du blanda ut med? :)
Menar #7 :))
Nej det var ju #6 :-)
#8 Du kan ju prova ex selective.
Jag hade fortsatt med rabbfor om jag var du. Skulle hullet inte bli bättre hade jag åkt in med kaninen om du verkligen känner att den är smal. För en kanin i den åldern tappar inte i vikt utan anledning.
Men hur menar du med underviktig?
-' Malin Hultman
#11 Jag känner ryggraden mycket tydligt och har förstått att den inte ska kännas mycket när man klappar över ryggraden. Han är mer aktiv och behöver förmodligen mer foder.