Ålder för att starta uppfödning?
Hej!
Jag är en kaninintresserad tjej som är 12 år (fyller snart 13) Jag har haft kaniner i över 6 år nu, och har relativt mycket erfarenheter och kunskap om dessa fantastiska djur.
Jag skulle vilja starta en uppfödning då jag tycker att det är väldigt intressant och spännande att se små liv växa fram, från en rosa klump till en 'vuxen' kanin med olika personligheter.
Jag känner att jag skulle klara av att vara uppfödare utmärkt och känner mig redo liksom. Men är jag ju bara 12 år, och flera skulle nog tycka att jag var oseriös då…
Vad tycker ni, är jag för liten för att starta en uppfödning?
Snälla inga otrevliga kommentarer tack
Om dina föräldrar är med på det till 100% och är beredda att stå för alla kostnader som kan uppstå och är beredda att lagligen vara de som säljer/köper så ser jag inget problem med din ålder. Däremot om dina föräldrar inte är med på det, och jag menar verkligen MED på det, så nej. Vänta.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1 Tycker du exakt samma även om det bara är en förälder som verkligen är med på det? Som jag är mindreårig men min mamma går med på gerbiluppfödning, min pappa bryr sig inte. De är skilda. Spelar det fortfarande roll?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Vad har du för mål med uppfödningen eller är det bara kul att ha kaninungar?
#2 Vet inte varför du riktar några frågor till mig, jag gav TS svar på en fråga de hade. Det som spelar roll är att det finns någon vuxen som kan ta på sig allt ansvar på fem röda sekunder om det går åt pipsvängen någonstans. Sen om det är båda föräldrarna eller en förälder lägger jag mig inte i - det viktiga är som sagt att djuren får ALLT de behöver. Och ibland behöver djur saker som en 12-åring inte kan ge. Då måste det finnas någon där som kan ge det.
Om TS föräldrar är gifta och bor ihop kan jag tycka det vore bra om båda föräldrarna är med på det, speciellt om de har delad ekonomi, för då påverkar det båda ekonomiskt om något händer oavsett om det bara är en av dem som "bryr sig".
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag tror säkert att du kan ha en uppfödning med hjälp av föräldrar som kan ta beslut vid olyckor och som hjälper till med pengar, men det är väldigt väldigt onödigt att starta uppfödning om man inte har ett mål med uppfödningen
#4 Riktade frågan till dig för att du var den enda som svarat, och du skrev att båda föräldrarna skulle vara med på det. Ja men då vet jag din synpunkt på saken iallafall🙂
// Linah
Gerbilsidan
Caldifer, ja min mamma är med på att jag får ha kaninungar. Hon är också kanin intresserad och haft kaniner (och kaninungar) när hon var barn så hon har erfarenhet hon oxå. ;)
Så länge ni har syfte med kullarna så går det ju bra om din mamma är med förstås! :)
paulina.s ok vad bra :-D Jag har inte bestämt än men det är inte 100%säkert.
Tycker det finns för många uppfödare, många kaniner utan hem. Själv tycker jag inte att man ska avla mycket mer utan se till att omplacera så många som möjligt till andra hem!
Adoptera mera!
Tycker egentligen inte att ålder spelar någon större skillnad. Så länge man vet vad man sysslar med, har ett mål med sina kullar, avla för att själv spara ungar, följer lagar och har möjlighet att ta kaninerna till veterinären om det skulle behövas.
Ålder är bara en siffra i mina ögon, en 12 åring kan sitta på viktigare kunskap än vad en ex 60 åring sitter på. Så tycker inte att man ska gå på ålder utan kunskap. Sen om man är under 18 år så är det ju viktigt att det alltid är en myndig person som har huvudansvaret.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Något jag tycker du bör vara beredd på att även om man är väldigt kunnig i tidig ålder, så kan t.ex andra uppfödare eller framtida kaninköpare se ned på dig, och den smällen måste du vara beredd på. Finns ett väldigt stigma fixerat vid ålder. Det är därför det är viktigt att din mamma ska bära huvudansvaret som vuxen, både gällande uppfödning och försäljning.
Vad är det ni ska avla på? Vad är målen? Ska ni avla renrasigt med stamtavla måste man väl gå via förbund och jordbruksverket som jag förstått det (har själv bara avlat på hoppkaniner, så jag vet inte hur det funkar riktigt, men det är det jag har för mig). Det är väldigt mycket att tänka på för både dig och din mamma, så tänk noga igenom allt innan beslut fattas, Åldern behöver inte vara ett problem i sig, så länge du inte har ansvar för saker en minderårig inte ska ta hand om.
Not your mom, not your milk.
Jag är 12 år och har en liten uppfödning men en väldigt liten uppfödning efter som att det blir för mycket ansvar annars, men min mamma som jag bor med hjälper till lite i min uppfödning, så håller mamma på med sin egna uppfödning på hundar
Tycker att du ska börja :)
Delar du och din mamma kaninintresset så varför inte? Kaniner blir fort många och periodvis är det svårt att sälja, se till att ha ordentligt med extra burar! Lycka till🐇
Jag tycker att du absolut INTE ska föda upp kaniner om du bara är 12 år. Men är dina föräldrar med på det och de hjälper dig till 100 så kör hårt :)
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.
Ja alltså jag tycker inte att mer folk ska börja avla egentligen. Speciellt inte om du inte har någon inriktning. Då kommer oseriösa och okunniga människor köpa dom och det är oftast så dom blir hemlösa. Det är bara min åsikt.
#17 Fast var står det att hon inte har någon inriktning? Och var står det att hon inte kommer veta vem hon säljer kaniner till?
Hon har inte ens skrivit att hon ska börja avla, inte ens ras eller vad djuren ska vara inriktade på.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag tycker att om du är seriös, är noga med köpare, har kunskap och plats kan du börja. :) Tycker inte att åldern spelar jättestor roll, men viktigt är ju att en vuxen har huvudansvaret :)
Zingo ;D
#20 Fast nej,man sätter ju ihop hanen med honan och särar på dem sen. Man har ju inte kvar pappan där hela tiden.
// Linah
Gerbilsidan
20 tror du jag är dum? Det vet jag men jag ville bara poängtera att det kan blir många unga om man gör fel
#22 Dock framgick inte det i ditt första inlägg,men jaja.
// Linah
Gerbilsidan
23 beklaga att jag ej var tydlig skall tänka på det
Har du ett mål med din Avel, är seriös med avelsvänliga och snygga kaniner, har mycket erfarenhet och PENGAR så kör på.
Att ha många Kaniner kostar, massor av extra burar, ungar som inte blir sålda, om kaninerna blir sjuka eller skadade och att de blir lätt många snabbt.
Har man många djur får man alltid tänka på att flera veterinärkostnader kan komma snabbt och samtidigt, fler som blir skadade eller sjuka samtidigt så man bör ha ett par tusen i budget för varje kanin ifall något skulle hända.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Jag menade att om hon inte kommer ha någon inriktning så blir de oseriöst. #18