Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1082 ggr
Hamstra
0

Avmaskning

Hej!

Igår upptäckte jag mask på en av mina tre kaniner. Han har fått avmaskningsmedel, och nu undrar jag om de andra också ska ha det? Vet att man inte ska avmaska i förebyggande syfte, och eftersom att de andra två inte visar några tecken på mask så skulle det väl inte behövas? Fast å andra sidan så har jag hört många som avmaskat alla kaniner när en fått mask, eftersom att det sprids så lätt. Så vad skulle ni göra? Ingen av de bor ihop, men i burar/hagar bredvid varandra inomhus.

Kan även lägga till att de två som inte visar några tecken, var planerade att paras denna vecka :/ Självklart väntar jag tills masken är borta, men hur är det om det skulle råka bli så att mamman blir smittad under dräktigheten, om masken inte skulle ha försvunnit helt eller kanske komma tillbaka? Troligtvis försvinner den väl, men tänkte bara ifall att :)

Irmelinis
0

Skulle inte tro att man behöver avmaska alla tre.. men jag är inte säker. Kanske någon annan vet?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

Jag säger som jag fått lära mig. Har du inte sett mask på en kanin ska denne inte avmaskas. Problemet är att avmaskar du kaninen trots att den inte har mask så kan du riskera att denna kanin blir "imun" mot medlet. :o

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Hamstra
0

#2 Okej :) Då väntar jag.