Bits på skoj?
Hej, min hermelinhona som är ca 4 månader är väldigt bitig och gnagig.
hon bits inte för att hon är arg eller rädd, utan nafsar och slickar på mina händer å kropp.
Varför tror ni hon gör så? kan man få henne att sluta eller växer det bort med åldern? Är hon bara busig? vill bara att hon slutar att nafsa för det är inte alltid så skönt :P
Hmm du kanske kan knuffa till hennes nos för att visa att du inte tycker om det/att det gör ont? Om hon slickar dig samtidigt så tycker jag det låter om att hon försöker tvätta dig och hade du haft päls så har något fastnat i pälsen som var lite svårare att ta bort, så hon försöker tugga loss det.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Ta undan handen och ge henne något annat att nafsa på. Antar att det bara är tonårs-bus/småbarns-bus, alla djurungar undersöker världen med munnen :)
Ibland gör min yngsta kanin så också, speciellt om jag luktar mat om fingrarna, då vill han gärna slicka och nafsa till (ifall det skulle kunna gå att äta, man vet ju aldrig). Han slickar/nafsar också min tröja om jag spillt mat på den.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Min lilla dvärghamster gör också så, likaså kaninungarna ur vår senaste kull. Det är väl något slags nyfikenhetsbeteende som busiga gnagar-tonåringar har fått för sig, men antar att det växer bort med tiden ;)
Putta bort kaninen lite löst när hon bits, så lär hon nog sig efter ett tag :)
Vänliga hälsningar Ellen