Dricker mycket
Har en kaninhane kastrerad vuxen. (2 år).Dricker 9 dl om dagen i genonsnitt. Lever enbart imomhus. Pigg o normslviktig. Är det någon som har varit med om något liknande och vad var det för fel? Vad gjorde ni i så fall gjort åt det?
Han är väl väldigt törstig då, antar jag! 😃
Nej, men jag vet inte.. 9dl känns ju väldigt mycket för en liten kanin… Vad för ras är på honom?
Vänliga hälsningar Ellen 

Om de dricker väldigt mycket kan det vara ett tecken på diabetes. Annat vet jag inte vad det kan vara.
Not your mom, not your milk.
Dvärg vädur är det missan's
Vi har en ung kastrerad hane som dricker väldigt mycket, men han har skadade njurar på grund av en parasit (E Cuniculi). Det ökade drickande är i hans fall ett tecken på kronisk njursvikt. Vi har försökt behandla honom med osäkert resultat, parasiten blir man oftast inte av med, men man kan ibland få ner antalet och minimera skadan. Njurarnas funktion ser veterinären genom att undersöka kaninens urin och se hur väl njurarna kan koncentrera urinen. I vår kaninpojkes fall finns inget mer att göra tyvärr:( Han är mager, men väldigt pigg och glad, och får hänga med så länge han mår bra tyckte veterinären. Diabetes hos kanin kan man så vitt jag vet inte behandla med medicin, men som jag förstått kan många kaniner leva ett bra liv med diabetes om man är väldigt noga med kosten. Jag har aldrig varit med om att en kanin har diabetes dock…. Lycka till, och hoppas det går bra med din kanin❤️