Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1102 ggr
Klaaraa
0

Kastrera honkanin :/

Hejsan!

Det är så att jag tror att jag vill kastrera min kanin Loppan. Men jag är lte osäker så jag tänkte ställa några frågor🙂

Hur stor chans är det att kaninen inte överlever operationen?

Ändrar kaninen mycket beteende, blir dom arga, lugna osv?

När vi kastrerade våran hankanin kostade det 400-600 (minns inte riktigt). Hur mycket kostar det att kastrera en honkanin?

Om man inte kastrerar sin honkanin har jag läst att dom har stor chans att få cancer i livmorden (om jag minns rätt), hur stor chans är det att dom får det om man inte kastrerar dom?

Tycker ni att jag ska kastrera Loppan?

Hoppas ni kan svara på mina frågor🙂

Sashhi
0

Är kaninen i bra kondition och oigg för övrigt så är chansen väldigt liten i regel att de inte skulle överleva. Kaninerna blir ofta lugnare då det inte längre finns några hormoner som stör, t.ex så minskar revirtänket om man har en tjurig hona som gärna vaktar sin bur. Att kastrera en honkanin är betydligt dyrare jämfört med en hane då man måste genomföra ett större ingrepp. 1500kr betalade min vän, och detta var ändå ganska många år sedan. När honan blir äldre är det väldigt vanligt att de får livmodercancer eller cystor i livmodern, så jag tycker personligen att om man kan och inte avlar på honan så är det bäst för kaninens hälsa att bli kastrerad. Tänk på att många kastrerade honor blir lite glupskare i matväg och lägger på sig vikt lättare.

Not your mom, not your milk.

[Melbun]
0

Kastrering är väldigt säkert i dagsläget men är inte helt utan risk så klart. Man får överväga risken mot att drabbas av livmodercancer och då tycker jag att det helt klart är värt kastrering då det ofta är något honor drabbas av. Speciellt om du inte ska ha kaninen till Avel. Extra viktigt att du tar kaninen till en veterinär som kan just kaniner. Beteendemässigt kan man inte säga helt säkert men överlag brukar de bli lite lugnare, mer harmoniska på något sätt (eller så är de precis som innan). Har du en väldigt snäll kanin nu så kommer hon säkerligen att fortsätta vara snäll. Min var hemskt tjurig men har nu blivit jättesnäll och mysig. Förespråkar alltid kastrering av kanin om de inte ska avlas på. Har och kommer alltid att kastrera mina kaniner om det inte finns anledning till att inte göra. :) Jag betalade nästan 2000kr för min honkanin men de är överlag lite dyrare just här så hade siktat på några hundra kronor billigare.

LillyMy
0

Jag hade definitivt kastrerat. Kastrerade min hona i ung ålder för att hon ska slippa humörsvängningar och framtida sjukdomar. Betalade ca 1500kr om jag minns rätt och det var det värt. Dock fick jag inte någon smärtlindring till henne efteråt vilket dom absolut ska ge så propsa på det hos vetrinären. Min vetrinären var förutom det väldigt duktig och risken för komplikationer är väldigt liten. Tänk också på att det är skillnad på kastrering och sterelisering. Tycker att man ska kastrera om man inte ska avla. Vet att blå stjärnan här i Göteborg har en väldigt bra avdelning för smådjur men kolla runt först då många inte har kunskapen som krävs för att kastrera honor. Fanns flera ställen i Göteborg som inte ens utförde ingreppet. Det viktigaste är att hitta någon man känner sig trygg med sen är kostnaden en mindre fråga enligt mig. Lycka till!

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Smilla Kanin
0

Kastrerade min hona på Blå Stjärnan i Göteborg. Hon var ganska arg och hade stora problem med skendräktighet osv. Under kastreringen såg de att hon var påväg att få cancer i livmodern så jag är väääldigt glad att jag kastrerade henne. Hon är väldigt snäll, vill gärna mysa men ändå pigg och hon mådde toppen efter kastreringen. Så jag tycker att du ska kastrera Loppan:)

jees
0

Kastrerade en honkanin för ca 2 månader sedan och allt har gått väldigt bra. Hon har nu lugnat sig och är inte så bitchig längre. Betalade 930 kr för detta

[Frida Rydberg]
0

Har kastrerat 4 honor och har varit supernöjd med alla. De första två gick på 1000:- och de två senaste på ca 1300:-

Klaaraa
0

Tack för alla svaren:) Blev jätteglad när jag kom in och så många hade svarat. Men jag har en till fråga :D Kan man kastrera utekaniner på hösten/vintern?

Smilla Kanin
0

#7 Jag kastrerade för ca 4 veckor sedan och veterinären hade då precis kommit igång igen efter sommarens paus. Om du har den i ett lite uppvärmt rum i början och sedan sänker värmen lite för varje dag så ska det nog gå bra:)