Vad ger ni för pellets?
Jag har funderat på att byta till bättre foder (pellets) åt mina kaniner och undrar därför vilket pellets ni skulle rekommendera? Jag har två kelkaniner men känner ändå att jag vill att de ska äta rätt… Så skriv gärna vilket foder ni ger till era kaniner och vart man kan hitta det i butik samt priser osv. Tack! :)
Fodret jag ger nu innehåller 14% fibrer, däremot innehöll det jag brukade ge 14/15%, men eftersom butiken vi brukade köpa av slutade sälja det fodret köpte jag detta foder och fick dem att övergå till det istället eftersom det var det fodret som tydligen var mest likt det jag hade förut som hette Rabbit Royale. Duger det med fodret jag ger nu (ger ju självklart mest hö och lite färskt att äta och såklart fodret i rätt mängd.) eller borde jag köpa ett bättre att ge mina kaniner.
Jag har just nu rabbfor och Rabbit royal som jag blandar 50/50.
Men håller på att blanda ner selective till min ena kanin för att prova ha honom på de ett tag. För att se skillnaderna. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Rabbfor det lilla de får i pelletsväg :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag rekommenderar Cuni Adult Complete från Versele-Laga. Finns i de flesta zoobutiker och på Animail.se.
svenska kanin och marsvins pellets :)
Selective :)
Zingo ;D
Cuni Fit Pure från Versele-Laga. fungerar väldigt bra här hemma :-)
Not your mom, not your milk.
Oj det var rätt olika svar :p Ska nog försöka hitta Rabbit Royale igen eftersom det verkade populärt? Kanske kan prova någon av dem andra om jag stöter på dem innan!
Beror helt på vad du har för kaniner. Kaniner som avlas på mycket eller tävlar i t.ex Kaninhoppning behöver ofta lite mer än Rabbit Royale. Men har man en kanin som knappt behöver pellets så funlar det bra själv. Pellets är ju trots allt ett kompletteringsfoder och inte en huvudföda.
Not your mom, not your milk.
Har samma sort som #5, "kanin och marsvinspellets" (f.d Carrier, tror jag) inte för att det är bäst, utan för att det är lättast för oss att få tag på till rimligt pris i stor säck. 25 kg kostar 270 kr och räcker vääääldigt länge för oss, på fyra kaniner räcker det i 7-8 månader.
Men som sagt, det finns bättre sorter näringsmässigt, så jag skulle inte nödvändigtvis rekommendera den sorten jag har till någon annan. Beror på vad dina kaniner mår bäst av 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#12 Den som #5 ger är inte samma som Carrier :) Carrier är ett märke och svenska foder ett annat :)
Här finns inte 25 kg säckar längre av svenska foder, max 15 kg :/ Räcker visserligen länge :)
Oxbow pellets slår allt! Har provat massa olika pellets och mina kaniner har aldrig mått så bra, vart så fina i pälsen eller haft en sån bra mage som på oxbow så kan verkligen rekomendera det! :)
Jag beställer alltid teddytassens egengjorda kaninfoder, nyttigt och kaninen älskar det. 🙂
#15 Sånt foder är dessvärre långt ifrån nyttigt till kanin :/
Mina kaniner får just nu rabbfor och cuni complete blandat :)
#16 Inte?? Menar du med alla frukter, bär och frön och så?
haha, överskriften lurar väll mig "teddytassens nyttiga blandfoder"
#18 Frukt är onyttigt ofta till kaniner, samma med fröer
Men vanligt pellets är väll inte onyttigt? #20
Är det bättre att jag ger enbart pellets? Och att kaninen får frukt, bär osv lite då och då?
Får pellets. (en så länge har de inte börjat bräcka 😃)
Jag köper mina pellets i lösvikt hos Arken zoo, så jag vet inte vilken sort det är😅
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Meister Lampe, men ska om några veckor byta över till Crispy av versele laga.
Insta: isabellaroenne
#15 Förstår inte hur Teddytassen kan kalla blandningen för "nyttig" är ju endast sötsaker och fett! Köp ren pellets istället, Teddytassen har pelletsen som finns i blandningen på lösvikt med😃
Okej! Tack 🙂#25