Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1046 ggr
Adrianaisaksson
0

Absolut bästa utfodringen

Hur fodrar ni era kaniner? Har ni ett schema ni skulle vilja dela med er av?

Använder ni blad mixer eller endast pellets? Matar ni dagligen med grönsaker? Hur gör ni på vintertid?

Tänkte det var kul att höra vad ni anser är bäst att fodra sina pälsklingar med.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Fridaaaa
0

Bästa utfodringen skulle jag säga är omöjligt att svara på.
Men så naturligt som möjligt skulle jag säga. Försöka undvika att ge så mycket pellets.

Mina får:

Fri tillgång till hö från bonde.
Bladgrönt/grönsaker några gånger/vecka
Morot/frukt som godis 1-2 ggr/vecka
Pellets om de verkligen behöver det, rabbfor. Just nu är det bara Flizan som får pellets. Sommartid får ingen pellets.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
0

Dagligen får min lejonhuvade 2 mtsk pellets (Cuni Complete), hö (såklart) och torkade växter, ex. blåbärsris, brännässlor, maskrosblad. Några ggr i veckan färska örter och en liten bit av någon frukt/grönsak. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Irmelinis
0

Schemat finns nog bara i mitt huvud 😉

2 dvärgvädurar som är innekaniner får ingen pellets och ingen frukt, de mår bäst av hö, grenar och örter, annars blir de lätt överviktiga. Mycket gräs och blad på sommaren.  Grönsaker som kål eller sallad 2-3 ggr per månad.

2 långhåriga grabbar som är utekaniner får 1/2 dl pellets var, hö och grenar, frukt 1 gång per vecka och grönsaker lite då och då. 

Lill-plutten som fortfarande växer (5 månader gammal) får 3 msk pellets per dag + hö, grenar och en pyttebit frukt 2-3 ggr i veckan. *

(ger knappt ingen pellets till någon av dem under sommartid när de äter mycket gräs och blad)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Adrianaisaksson
0

Oj det var en väldig skillnad på person och person :D

Min kille har dagligen nytt hö från bonde och tillgången till rent vatten. Han får också gräs dagligen (sommartid). Här gör vi eget torkat frukt och grönt som blandning till honom så han får i sig det han behöver. Han får också en morot om dagen och lite sallad. Jag vet, väldigt bortskämd ;D

Han har också grenar och örter. Har aldrig hört om brännässlor förut, skulle aldrig våga ge honom något sådant, är själv jätte allergisk mot nässlor och bränner jag mig så blir det akuten direkt. Men antar ni menar torkad?

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

crystalguurl
0

Dagligen massor av hö i stor bal från Granngården (16 kg), och värmeflaska med vatten nu vinter tid. 3 msk var (2 kaniner).

Sen blad och annat dagligen.

Vovisch nr2
0

#4 Ja, skrev "torkade växter ex brännässlor" så menade såklart torkade.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Frosstis
0

Alltid bra fräscht hö. Vet inte hur mycket pellets utan tar bara ut burken och kastar in i buren eller tränar lite tricks med osv. Ger nästan aldrig frukt eller grönsaker, men ska bli bättre. Ibland får han dock morot. Grenar ibland och gräs på sommarn.

Fridaaaa
0

#4 Frukt och morot är dock godis som inte bör ges dagligen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

Fri tillgång till hö från bonde.

Grönsaker ca 3 ggr/vecka. Oftast någon blad/salladsmix eller broccoli, men även förekommer.. Morot ibland, ca 1 gång/vecka om ens det. 

Frukt ges sällan, någon gång i månaden bara. 

Pellets får de vanligtvis inte. Men det händer att jag köper hem en liten påse för att ha i deras aktiveringsboll. Och då brukar det råka bli att jag ger dem några bitar pellets utöver bollen också. Har tidigare köpt Cuni complete men sist blev det Brit. 

Någon gång i veckan får de havregryn, bara för att de lyckas fjäska med sin söthet. Inget de behöver egentligen. 

Grenar ger jag alldeles för sällan. Måste bli bättre på det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Adrianaisaksson
0

Morot har jag alltid fodrat med dagligen (alltså en liten liten liiiten morot). Frukt brukar jag inte ge rå alls, frukt i torkat får han då och då.

Irmelinis
1

#9 "Någon gång i veckan får de havregryn, bara för att de lyckas fjäska med sin söthet. Inget de behöver egentligen. "

Oh ja, det händer här också. De vet precis hur de ska göra och kopplar på charmen tills jag inte kan stå emot… 😂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

farvendal
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Haha skojaru, vem kan motstå detta face tex?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Adrianaisaksson
0

Åh nej men gud vilka pluttar!!!:O

Kaninernasbästa
0

Fri tillgång till hö och vatten. Hedda( lejon/dvv blandning) för 1 msk morgon Och 1,5 msk kväll. Ibland någon bit extra om det är kallt. Molly (hermelin) får 1 msk morgon och 1 msk kväll och ibland extra bit om det är kyligare :) Grönsak på lördagar.

Linda1977
0

Väldigt individuellt vad/mängd foder de får! Två Dvärgvädurshonor som bor tillsammans får bara hö. Tre Liten rex (Ungdjur) får Cuni fit pellets blandat med Rabbit royal, 1/2 dl/var. Vuxen Liten rexhona får 1/2 dl Rabbit royal, två Dvärgvädurshanar (Ungdjur) får detsamma som de unga Rexarna. Alla får även vetegroddsolja, sedan får alla självklart massvis med hö! Inget godis, förutom en morotsbit ibland!