Att bli uppfödare
Hej, några frågor ang att bli uppfödare kmr här, hoppas ngr kan svara ;) (planerar nt att bli uppfödare då jag nt har den erfarenheten än, men kanske i framtiden när jag blir äldre). läst lite på kaninmagazinet men vill höra riktiga uppfödares åsikt. Vad är det viktigaste "man mst kunna" för att bli uppfödare? Vad "måste man gjort" för att bli uppfödare (alltså, MÅSTE man t.ex. Ha köpt ett uppfödarnr/medlem i skaf exc?). Berätta gärna annat viktigt att veta ;) tacksam för svar
Cornelia
Något av det viktigaste, kan jag tycka, är att man har råd att åka till veterinären med sjuka eller skadade kaniner, att man snabbt kan ta sig dit själv eller med hjälp av någon. Plus att man får vara beredd på att kunna själv (eller med hjälp) avliva ungar som lider för att de är skadade eller annat.
Att man har möjlighet och plats för att ta hand om djuren (en kull med ungar som du inte får sålt, t.ex) på bästa sätt.
Mycket önskvärt är också att du har koll på hälsan och släktingarna till kaninerna du tänker avla på, det är viktig kunskap så att inte sjukdomar och defekter ärvs vidare till ungarna.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Beror först och främst helt och hållet på vad man har för kaniner och vilken inriktning man har.
Har själv tidigare fött upp både kelisar och utställningsdjur men har nu hoppkaniner. Har sedan min tid med utställningskaniner ett uppfödarnummer som är köpt via SKAF som jag även märker mina hopp- och kelkaniner med.
Men allra viktigaste en uppfödare ska kunna göra (enligt mig) är att ha möjlighet att ta sig till veterinären om det skulle behövas, kunna akut avliva både ungar och vuxna samt att kunna se skillnad på avelsmaterial och djur som aldrig ska gå i Avel.
Sen för att vara en bra uppfödare ska man ha koll på vad det är man parar, varför man parar just de kaninerna man parar, veta hur man ska göra för att uppnå de mål man har med sin Avel och en massa annat. Tänk på vad du hade velat se hos uppfödare du vill köpa kaniner av. 🙂
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt