Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 755 ggr
[selmahenrysson]
0

Arg kanin i sin vinter bur

Min gotlndskanin/belgiskjätte är agrisiv i sin vinterbur. När man tar in handen så dröjer det inte länge tills hon attackerar mig.  Har varit sån sedan jag jag köpte henne för 2 års sedan. Har ni någon idé om varför hon reagerar så och vad jag kan göra åt det?

Tjeja
0

Känner hon sig mer trängd i vinterburen än annars kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Irmelinis
0

Låter som om hon markerar sitt revir och inte vill att någon annan ska var därinne. Är hon kastrerad? Annars kan det hjälpa väldigt mycket.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[selmahenrysson]
0

#2 Vill inte kastrera henne för jag tycker inte att det är värt pengarna och funderar att någon gång ta kanin ungar på henne.  Men tack endå

Irmelinis
4

Nä, det är ingen bra idé att ta ungar på en aggressiv kanin. Gör inte det. Om ungarna ärver mammans dåliga humör så står du där med 5-6 sura kaniner, som ingen vill köpa. Väldigt oansvarigt :(

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

kaninpiss
0

Är det bara när hon är i vinterburen hon attackerar? Går hon bra att hantera annars…. lyfta, bära/pyssla om osv?

elina.k
1

Hej! Testa att ge henne större utrymme. Nu vet jag inte vart du bor men ge kaninen en stor Hage och efter det så blir stckarn nog glad :) Om du bor på landet så skulle jag nog succesivt vänja henne vid att springa fritt.

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

missan´s
3

#4 Håller verkligen med! 

TS - Ta för allt i världen inga ungar på en aggressiv kanin! Beteendet ärvs. Att din hona har det här aggressiva beteendet kan ha med att hennes föräldrar var aggressiva. 

Jag hade en hona som också var jätteaggressiv (precis som sin mamma). Det slutade att vi fick avliva henne tillslut, hon var farlig! Hon högg mot oss, rev oss, bet oss, fastän vi var väldigt lugna. Vi försökte i 2 år. Vi hade så många rivmärken, ärr och bitsår efter henne och vi kom liksom ingenstans, så tillslut fick vi ge upp. Hon mådde inte bra alls. Stackaren :(

-

Testa att göra såhär och se om det går bättre. 

Sitt bara still utanför buren, utan att röra henne med luckan öppen. Du kan prata lite med henne. Efter ett tag kommer hon trots allt våga komma ut från sin bolåda. Låt henne bara vara i buren och skutta runt, prata lugnt med henne. Tänk på att aldrig ta upp henne eller röra henne (om hon inte själv kommer fram då såklart). Om hon kommer fram mot dig så ge henne någon godis men inget annat. Gör så några gånger. Till slut kommer hon förmodligen inte vara rädd för dig. Hon kanske inte bara vill bli upptagen eller vill vara ifred. Man får bara ta det på kaninens egna villkor. 

Hoppas det löser sig :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor