Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 838 ggr
may1
0

vikt o mat

Hej vi har en dvärgvädur som är 12 veckor gammal o väger 1.2kg. undrar om han ä övervikt bruka ge 1 msk pellets på morronen och en på kvällen Vad tycker ni

lollynonna
0

Man kan inte säga om den är överviktigt enbart på vikten. Har du bild? Känns han bra i hullet?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

emms
0

Jag tror inte att en 12 veckors kanin har hunnit bli överviktig. Är du säker på att han är en dvärgvädur? :)

Det bästa är att känna på honom, han kanske bara växer fort. 
Man ska känna revbenen och om man måste anstränga sig för att känna dom har kaninen för mycket fett. Känner man revbenen väldigt lätt är kaninen för smal.

Emma

Irmelinis
0

Så här står det: 

"Ålder i månader idealvikt i kg

4 intill 5 månader 1,10 - 1,40 kg"

http://www.dvargkaninklubben.se/dvaumlrgvaumldur.html

Så en aning över idealvikten ligger han väl, men han kanske bara är en extra stor kanin för sin ras. 2 msk om dagen borde inte vara för mycket pellets för en så ung kanin. Men det beror ju på om han får mycket annat gott (knäcke, frukt osv)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

may1
0

Tack

[RC1393]
1

Idealvikten ska man inte titta på alls. Mina, som slutar kring 1,8-1,9 kg, väger ungefär liknande som din vid 12 veckor, men jag har dem som vägt mindre också. Senaste kullen vägde i genomsnitt endast 0,9 kg men dessa är ännu extremt små. Snart 6 månader gamla väger de endast 1,4 kg med mamma på 2,0 kg och pappa 1,85 kg. 

Så länge som hullet känns bra, inte benig och inte för mullig, så har vikten ingen betydelse alls, det är en siffra på ett papper som inte talar om kaninens välmående i övrigt.