Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 931 ggr
[Nikita14]
0

Tips på aktivering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit hand om en lustig liten hona på 12 veckor ❤️

Hon bor inne i en stor Hage, tanken är att flytta ut henne till de andra kaninerna i vår.    

Mina andra kaniner bor ute i grupp, och jag har sällan eller aldrig sett att de är rastlösa eller uttråkade.     Denna däremot är otroligt aktiv och rastlös.  Hon är nästan aldrig still, far runt och biter på gallret, studsar upp och ner, krafsar och är helt enormt nyfiken!    Står väldigt ofta på bakbenen, haha.   Svårt att få en bra bild på henne, då hon aldrig är still.

Hon har ett hus där hon kan sitta på taket, en aktiveringsboll, och en tom kartong.

tips? på fler grejer som kan funka för att aktivera henne?   Hon får såklart vara ute och springa, men är ändå rastlös i hagen.

Adirfen
0

Lingonris eller något annat smaskigt uppbundet i ett snöre som du sedan fäster i burtaket. Väldigt uppskattat här hemma.

nikkifun
0

Ge henne mycket grenar att gnaga på. Gärna stora och tjocka grenar.  Det brukar hålla mina kaniner upptagna!

[linnsan123]1
0

Jag har en tunnel med hål i där jag lägger i gräs, snurrar runt pinnar, lägger i små äpplebitar o.s.v. 

Finns även bollar där man kan lägga i godis, min kanin blir alldeles galen i sådana! :))

Irmelinis
0

Klart att hon är aktiv och nyfiken, det är ju alla ungar (även av människo-sorten 😃 )

Olika material att lägga i kartongen kanske? Torra löv, grenar, mossa, ljung, grovt gräs eller vad du nu hittar för något utomhus. Gör lite dörrar och fönster på kartongen också. 

En låda med sand eller torv som hon kan gräva i, inomhus eller utomhus. Gå ut med henne på promenader eller ta med henne till olika miljöer för att stilla hennes nyfikenhet (övervåningen på huset, en gammal lada, skogen eller vad som helst..). 

Klickerträning, bra hjärngympa! 
Ibland kanske det inte räcker med den aktiveringen hon får utomhus, för det kan vara fel sorts grejer. Lär känna henne ordentligt och ta reda på vad hon verkligen gillar :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Nikita14]
0

Tack för tips?!

Tänkte framför allt på aktivering i hagen, så hon kan roa sig själv när vi inte är hemma och på nätterna tex…

Binda upp lingonris etc ska jag testa!   Och grenar.

Aktivitetsboll har hon redan, som jag lägger pellets i, och det sysselsätter hon sig med en stund.     #3   Varifrån har du fått tunneln med hål?   

Jag har bara haft henne i tre dagar, och hon är inte hanterad, så jag kommer vänta ett tag innan jag vänjer henne vid sele och går ut med henne :)

Låda med något att gräva i var ett bra tips?, det ska jag skaffa,  Ska bara fundera lite på vad jag ska ha i lådan.