Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1010 ggr
Kaninlovers2
0

Symboler på kaniner

Hej alla! På vilket sätt visar en kanin när man är ledsen, glad eller arg? Tacksam för svar! ❤️

Irmelinis
0

Menar du hur kaninen visar att den själv är arg eller glad, eller hur den beter sig när vi som ägare är glada eller arga? 

Symboler är inte rätt ord, menar du ansiktsuttryck? Kroppspråk? 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Frosstis
0

när den är arg lägger den bak öronen och kan hoppa mot dig eller slå dig med tassarna o sådär. när den är glad kan den hoppa och göra glädjeskutt och rusa runt, men inte alla kaniner som gör så. när den är ledsen tror jag den bara sitter stilla och inte äter o sånt som de ska göra..

Kaninlovers2
0

#1 Jag vet att symboler är ett fel ord men jag menar: När de är ledsna, arga eller glada på vilket sätt visar de det med öronen?

emms
7

Beror på om din kanin har öronen uppåt eller nedåt som en vädur.

En kanin med uppåtöron lägger dom bakåt längst ryggen, skjuter ut bröstet och håller huvudet högt när de är arga, de kan även slå med framtassarna och morra samtidigt. När de är glada och pigga pekar öronen uppåt och åt olika håll beroende på vad dom lyssnar på. En kanin som är nyfiken på dig har öronen riktade framåt och sträcker fram huvudet.

En glad kanin brukar även få ryck och skutta runt och hoppa och det ser inte ut som om dom har någon kontroll på det alls. Det kallas glädjeskutt och är vanligast bland unga kaniner. Men äldre kaniner gör det med. Fast oftast inte lika ofta.

En avslappnad kanin ligger antingen helt utsträckt med benen bakom sig eller så ligger de ner utan benen bakåt. Uppåtöron kan vila öronen på ryggen. 

En kanin som är rädd har uppspärrade öron, kan gny och stampa hårt i marken många gånger. 

En kanin som har ont eller är sjuk ligger oftast i en liten boll med öronen på ryggen, men dom ser inte avslappnade ut. Ibland kan de gnissla tänder. Det finns ett extra ögonlock som kaninen ofta drar för en bit över ögonen om dom inte mår bra. På vissa raser är detta dock alltid framme och anses då som normalt.

På vädurarna får man kolla lite mer på kroppsspråket och inte lika mycket på öronen då de inte kan röra dom lika bra. 🙂

En kanin som tuggar när du klappar på den tycker det är skönt.
En kanin som grymtar/brummar när den hoppar efter dig eller runt dig uppvaktar dig. Oftast hanar. 
En kanin som morrar när du är inne i deras bur eller gör något de inte tycker om säger till om att dom inte gillar det. Oftast revirtänkande kaniner när man är inne i buren och fixar hos dom.
En kanin som rycker i skinnet på ryggen äter något den tycker är jättegott! 
En kanin som skriker har panik och är livrädd! 
En kanin som slickar på dig visar att den tycker om dig genom att putsa dig som den skulle göra med en kaninkompis.

Det var allt jag kunde komma på just nu. Det bästa är att lära känna sin egna kanin, man lär sig deras kroppsspråk genom att observera dom 🙂

Emma

Irmelinis
0

#4 Wow Emms! Vilket svar, allt man behöver ju 😃
Bra jobbat!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

emms
0

#5 Tack så mycket 😊😇😃

Emma

Kaninlovers2
0

Tack så mycket för den stora förklaringen! Emms! ❤️

Nikki&Trixie!
0

#4 wow, jättebra förklarat! Det här är hur jag skulle förklara också om jag var bra på att skriva långa texter ;d

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |