Hur ofta ska man städa ?
Hej! Jag funderar på att skaffa en kaninn och jag undrar, hur ofta bör man städa en kanin bur ( som exempel kan man ta en kastrerad han holländare på runt 1 kvadrat som är "litter-trained"(🥵)) ? En annan fråga som hänger ihop, luktar dom mycket ? Tacksam för svar 😉
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
Är kaninen rumsren dvs går på låda så töm lådan en gång/dag, resten av buren mer sällan. Kanske en gång varannan vecka eller mer sällan. Jag har haft många kaniner (dock bara hanar) och kisset luktar väldigt starkt o illa. Men hjälper nog en del ifall kaninen är rumsren o man tömmer lådan varje dag. Kastrering kan också hjälpa.
Insta: isabellaroenne
Finns http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/smadjurstoaletter-toalettsand-stro-tillbehor/sandspadar-toapasar-rengorings-tillbehor/stink-killer-ekholms-prob-luktborttagning-650-g.html på djurbutiker, ifall du har något emot lukten.
Kaninburen städar man när det börjar bli ofrächt. beror ju på vilket burunderlag man har mm, Men om kaninen går på toa, som #1 säger, behöver man inte städa övriga buren så ofta.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#2 Ska köpa på en gång! Synd att den är slut i lager bara.. Ska googla o se om den finns någon annanstans. Tack för tipset ☺
Insta: isabellaroenne
Det är olika om kaninen är rumsren eller inte men ta ut det värsta en gång om dagen. Hanar luktar mer en honor. Jag har nästanbara haft honor och dem har inte luktat någon ting typ. När jag hade en Hane på besök så lukta det mer. Men städar du bort det varje dag luktar det inte lika mycket.
Mina kaniner är så pass rumsrena att nästan allt hamnar i toan. Jag har toalätt som strö i den för jag tycker att det håller lukten borta ganska bra. Den tömmer jag och fyller på med nytt strö varje dag och varannan/var tredje dag så låter jag den stå i några minuter med citronsyra och vatten. Citronsyra funkar utmärkt för att ta bort lukt och kaninkiss, det finns att köpa i kryddavdelningen på vilken affär som helst.
Resten av buren går jag igenom var tredje/var fjärde dag för att städa undan bajs och toaströ som de har sparkat ur toan. Jag har tidningspapper som material i resten av buren så jag lyfter helt enkelt bort tidningspappret, då ligger allt som ska städas undan kvar i buren och det är lätt att bara skyffla ur det. Sedan lägger jag tillbaka tidningspappret. Jag storstädar buren ungefär en gång i månaden, då tar jag ur allt material och sköljer ur buren med vatten och diskmedel.
När man använder sådant som citronsyra och diskmedel i buren så är det viktigt att man ser till att man har sköljt bort alla spår av det, för att inte riskera att kaninen får i sig något av det. Lycka till med din kanin! :)
Kastrerade hanar luktar ingenting tycker jag. 🙂 Då är det bara höet som luktar och vissa strösorter.
Jag rensar i Mios (fransk vädur) låda varje dag men det är mest för att han är så stor och kissar och bajsar mycket. Behövs inte för lukten direkt, mer mängden. Hos min kastrerade dvv tömmer jag hans lådor (han har 2) en gång i veckan ungefär.
Emma
Städa gör man iallafall 1 gång i veckan, beroende på hur kaninen bor (inne eller ute kanin) & hur stor buren är.
Ska man ha innekanin så får man räkna med att städa lite oftare ( de luktar ju lite grann om man endast städar 1 gång i veckan).
Har man dock en större utebur packat med mycket spån & halm så räcker det oftast med 1 gång i veckan, beroende på hur stor buren är.
Städar mina kaniners burar ( de bor i fackbur) ca 1-2 ggr i veckan, två av kaninerna går i ett fack som är 2 1/2 meter i längden & det facket städar jag 2 ggr i veckan.
Sedan har jag två mindre kaniner som väger strax under 1 kilo, deras fack är ca 130 cm långt & deras bur städas 1 gång i veckan, eftersom att de är något renligare & bajsar & kissar i ett hörn.
Men är inte snål om sågspånet, fyller upp rikligt med spån i alla burarna, plus ett tjockt lager med halm, så då behöver man inte städa lika ofta.
Städar bort kiss 1/dag. ( han är inte rumsren än ) Alla små bajspluttar städar jag bort var fjärde dag eller så. Jag använder ToaLätt-strö i hela buren och jag känner ingen lukt. Lycka till!
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
Jag har mina kaniner i stall och städar 1-2 gånger i veckan. Har flest okastrerade hanar och tycker den övriga "stall-doften" döljer lukten av deras kiss.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag har en kastrerad hane som går på lådan, jag har kattsand i för enkel rengöring. När han bodde i mitt rum så gjorde jag rent 2ggr/dag en morron en kväll, men det räckte med kväll men då tog det lite längre tid, nu bor han ute å då städar ja 1/dag. Jag tyckte toalett luktade illa så fort han kissade… Men kattsanden är bättre! Dock blev det ofta så att det jag städat bort hamnade i papperskorgen och då luktade det från den istället haha Lycka till med kaninen!
Jag städar 1 gång om dagen hos min hane. Han är rumsren så det behövs städas i hela buren väldigt sällan. Har du däremot 2 kaniner kan det nog passa med att städa morgon och kväll. Enligt mig är Ever Clean den bästa sanden då den suger upp kisset bra så att det går snabbt och enkelt att städa undan. Den finns även i Lavendeldoft och min kanin gillar att ligga i sanden så han luktar alltid jättegott :)
~Du är perfekt precis som du är~
vad ofta ni städar! jag har en okastrerad hollis som går på 2 st toalätter och dom byter jag någon gång i veckan! luktar ingenting
Ungefär var tredje dag. Men hanen kissar i sin toa men bajsar där han sitter och äter Hö. Honan går precis bredvid toaletten.. Men de är 12 i en säkrad hade, men när jag är ute har dem en stor Hage på ca 20 kompostgaller som jag flyttar runt lite. Så dem är bara i buren 38 timmar och sedan städar jag. Okej, det lät mycket men brukar mest bli bajs i hagen som jag plockar bort:)
Jag rensar i toaletten på morgonen innan jag åker till jobbet och på kvällen när jag kommer hem, samt vid behov. Sen städar jag hela buren 1 gång i veckan och 1 gång i månaden sköljer jag rent den i duschen med rengöringsmedel (var noga med att få bort allt medel!)
Jag sprayar med (tall)såpa, strör på ett tunt lager foderkalk och sedan några cm torv på det (spån stinker det ganska omgående av). Håller lukt borta kanonbra! Toalåda eller toahörn städar jag med ca 10 dagars mellanrum, resten av buren kanske 1 gång i månaden.
Mina holländarehanar äter lite hö, och när de äter mer pellets än hö så skiter de väldigt lite (mina holländarehonor, som äter massvis med hö och lite pellets, klämmer ur sig iallafall 2 gånger mer bajs). Men hanarna skvätter däremot piss som världens galningar och tyvärr har jag haft många holländarehanar som gjort så (vet inte om kastrering hjälper mot det). Så hos mig sätter pojkarna en del lukt, och mina byxben är inte fräscha precis (skvättpojkarna är i golvnivå så att jag slipper få kiss i ansiktet).