Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3332 ggr
Bambica
0

Orolig!

Hej!

Min kaninhona har blivit könsmogen för ett par dagar sen, då hon ändrade beteendet helt. Hon har aldrig haft löst förut men nu hittar jag löst hela tiden. Hon får samma mat som hon har fått i 6 månader nu men är ändå lös i magen. 

Har det något med könsmognaden att göra eller är någonting fel? 

Jag hade en kaninhona som gick bort i augusti och hon hade löst var tredje månad. Veterinären sa att det var på grund av maten men när hon dog krävde jag obduktion och det visade sig att det var bakterie i magen som är så sällan hos kaniner att sist dom såg den var för flera år sedan. Men hon fick löst ganska tidigt, redan när hon var 3-4 månader. 

Tacksam för svar!

emms
0

Är hon dålig i magen så ta bort all annan mat förutom hö och låt henne äta bara hö i några dagar för att magen ska stabiliseras.

Vad får hon för mat förutom hö? 

Det jag skulle kunna komma på är att hon är ganska fullvuxen nu och kanske inte behöver lika mycket pellets som innan. Unga kaniner behöver mer protein men när de blir äldre och slutar växa behöver dom inte lika mycket. Då kan den gamla givan bli för stor så hon får i sig för mycket proteiner och då får för mycket blindtarmsavföring.

Är det rinnigt eller är det blindtarmsavföring i för stor mängd bara så hon inte äter upp allt?

Och har du sanerat mellan kaninerna? Annars kan ju den nya kaninen blivit smittad av samma bakterier som den som dog hade.

Emma

Bambica
0

Hon får pellets och hö. En gång om dan får hon basilika, dill, morötter … men det är liten mängd. 

Nyss hade hon rinnigt och som vindruvsklase eller vad det heter. Men som sagt, hon hade lite av det och sen hade hon normalt igen. :S 

Jag har bytt ut allt men dom levde ihop i fyra månader.

Bambica
0

Jag undrar också var det finns att köpa bra pellets? Vilket är bäst?

[thildaaaa]
0

Som #1 skrev, ta bort all annan föda förutom vatten och hö när kaninen är dålig i magen! Min kille kan få för mkt blindtarmsavföring, tror det är de du menar med vindrunsklase, när han har fått för mkt pellets eller annat gottis nån da och då låter ja hnm bara äta hö ett tag När det kmr till vilka pellets som är bäst så tkr nog alla olika, men det jag vet och min erfarenhet är iaf att pellet=pressat hö i stor utsträckning men med lite annat bra i också haha! Men mitt tips? är att du ger pellets och annat endast som godis någon gång ibland, inte varje da (förutom om du märker att kaninen inte klarar av å hålla vikten) Jag köper rätt billiga pellets, förut köpt sån där 10kg säck av granngårdens marsvins och kaninpellets och sedan lösviktspellets från en djuraffär här nära :) köp bara inte från dogman! De brukar finnas på ica… Mest skit spec deras hö…

Agda
0

#2: Det är inte det som kallas nattbajs eller blindtarmsbajs som du menar (mörk och glansigt, lite pärl-liknande)? Det har alla kaniner och det äter de upp, därför ser man det inte så ofta i buren. Det är mycket mjukare än den vanliga bajsen. Får kaninen i sig för mycket protein så kan nattbajsen öka och även bli lösare än normalt (det brukar märkas på att kaninen får skit på svansen). Testa att minska på pelletsen du har eller så byter du foder.

På zooplus.se finns fodret Cuni Nature re-balance som jag tycker har bra näringsinnehåll.

Bambica
0

Nu får hon bara hö så får vi se hur det går.  Men hon springer löst i hemmet och för tre veckor sen så skaffade jag en till kanin som hon inte kommer överens med. Nu har hon sovrummet och den lilla har vardagsrummet. 

MEN, löst får hon bara när jag låter henne gå ut i hallen och där känner hon säkert lukten av den lilla och då sprutar hon kiss och får löst. Är hon inne i rummet så bajsar hon normalt. :S sååå konstigt :S

emms
0

#6 Det kan säkert ha att göra med att hon blir stressad av att den andra kaninen är på hennes revir. Det är inte så vanligt att honor sprutar kiss vad jag vet, är oftast hanar som gör detta. Är ni helt säkra på att det är en hona? De kan ju vara lite svåra att se könet på när de är små. Men är hon hona kanske hon hade mått bättre av att kastreras, då går de även bättre ihop med andra kaniner. 🙂

Jag har märkt att när mina kaniner har varit stressade, efter de åkt bil, bytt miljö eller varit hos veterinären, att de då ibland missar att äta upp sin blindtarmsavföring. Kanske känner de sig inte trygga nog att äta den efter en stressig dag.

Emma

Bambica
0

Min förra var definitivt hona och hon sprutade kiss. Det kan faktiskt vara att hon är stressad. Hade henne i rummet hela natten och dagen och hon hade normala pluttar. Lite stinker dom men runda är dom.

emms
0

#8 Dina kaniner har kanske bara mycket hormoner 😉 
Tror hon kommer vänja sig om du har henne i hallen. Är nog bara första tiden nu med den nya kaninen som hon reagerar på det. Men ge bara hö ett tag till så borde det ordna sig.

Vad har du för hö till henne? :)

Emma

Bambica
0

Det tror jag också :D 

Men jag vågar inte ha henne i hallen för det rinner då :S konstigt verkligen. 

Jag köper på djurmagazinet, säcken med kaninen på, tecknade kaninen :) kommer inte på vad det heter. Har du något bättre att rekommendera? :D

emms
0

#10 Hmm, är det verkligen rinnigt i konsistensen? Kan du jämföra det med något. Typ yoghurt, keso, gröt. Hahah något som man känner till liksom. 😉

Det vet jag inte vad det är för något. Står det något märke? Det viktigaste är att det luktar gott, inte unket eller som matsvamp eller mögel och att det är grova strån. Har man möjlighet så är det oftast bäst att köpa från bonde. :)

Emma

Bambica
0

Hahaha.. Alltså först är det som keso och sen är det som yogurt :D och det stinker verkligen! Men i rummet är det vanligt, lite mörkare än vanligt och lite starkare lukt, men normala hårda pluttar. 

"Ekologiskt odlat från Lissma gård" står det :D  Nu lever hon bara på det och vatten.

emms
1

#12 Hmm okej det låter faktiskt inte alls bra. En kanin ska aldrig vara så lös i magen. Tyder på något mer allvarligt. Jag skulle låtit henne gå på bara hö och vatten i några dagar till. Om hon blir lös i magen igen skulle jag åkt in till veterinär så fort som möjligt. Förhoppningsvis har hon bara fått i sig något konstigt och magen är i lite obalans. Normalt kaninbajs ska vara ganska ljust och poröst och inte lukta alls. 

Om hon blir dålig igen skulle jag även meddela att din förra kanin hade en ovanlig bakterie i magen. Kan ju vara samma bakterie (eller någon annan) som härjar. 

Får hoppas hon slipper med löst bajs nu 🙂

Emma

Bambica
0

AA, hon dog ju av den :( jag ska ringa imorgon och boka tid. Men hoppas att det går över :-/ Har verkligen otur med mina bebisar :/

emms
0

#14 Ja vi får hoppas att det är något annat. Förhoppningsvis kan veterinären göra något åt det om det är samma som din förra hade :)

Emma

Evilina
0

Kan bara flika in att mitt hö tog slut lite snabbare än jag räknade med så jag fick akutköpa hö i djuraffären. Valde hö från lissma gård då det såg finast ut. Mina kaniners bajs började lukta massa, vara små hårda och fuktiga kulor, helt annat än vad det brukar så tänker aldrig köpa det höet igen…

Bambica
0

#16 Jag gillar inte heller det men här har jag bara det alternativet. Var köper du?

Evilina
0

#17 jag kollar på blocket efter bönder. Köpte nytt idag, fyra stora balar för 80 kronor istället för en liten påse för 50. Var i landet bor du? Har du bil och körkort/nån som kan köra dig?

Bambica
0

Förresten, har du/någon provat Lupus hö?

Bambica
0

Jag har körkort och bil. Bor i Stockholm, Enskede

Trebit
0

#16 Jag köper alltid hem hö från Lissma Gård i 120 L säckar och det har funkat väldigt bra alla gånger, har aldrig haft några magproblem med mina kaniner så länge jag haft det. Fina ljusa torra pluttar. Kanske var det en dålig skörd du fick? Eller så var kaninerna ovana att äta just det? (Finns ofta med klöver och andra blommor i deras hö, så det kanske var det de reagerade på?)

Lyx att ha möjlighet att köpa från bonde!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Evilina
0

#21 Huh, där ser man. Vande in höet ganska långsamt ändå, hade ju en del kvar av mitt gamla, så tycker inte att det borde ha med det att göra. Då tror jag mer på en dålig skörd för det var gult och lite smådammigt och luktade inte så mycket.

Att köpa från bonde är ganska simpelt så länge man har körkort/någon som kan köra en (i mitt fall, min sambo :P), Bara att gå in på blocket och söka efter hö i sin kommun eller möjligtvis i länet. Hittade mitt 20 minuter ifrån min stad, ringde, kom dit samma dag, lastade in 4 balar i bilen och gav honom 80 spänn :P Väldigt värt den lilla utflykten det blev och kostnaden i bensinpengar :P

Trebit
0

#22 Höet jag har nu är kraftigt och grönt och luktar gott, så det var nog bara den skörden. Kanske hade det legat länge i djuraffären? Jag beställer alltid mitt direkt över internet (zoo.se har kvällsleverans nästa dag, väldigt praktiskt).

Dock har varken jag eller min sambo körkort, samt rätt begränsad plats att förvara hö (lägenhet) så 120L påsarna vi köper funkar precis. Dock är ju priset helt klart mycket högre än om man köper på bal! När jag blir gammal och vis med hus och bil ska jag absolut försöka hitta en bonde att köpa ifrån.

Tumblr - ☆ - Instagram

Bambica
0

Hade Lupus hö hemma så jag gav henne det igår och idag när jag kollade i hennes låda så såg jag bara massa pluttar som kom ut med pälsen, aa ni vet när dom sitter ihop. Men det var bara såna som fanns i lådan :O

Kan det vara därför hennes mage var dålig? Är det bra eller dåligt när det kommer ut sådär?

Trebit
0

#24 Det är ju fällningstider nu så att det sitter päls fast i pluttarna är inte ovanligt (bättre att det kommer ut än att det fastnar i magen/tarmen), dock vet jag inte om det kan ha påverkat att hon varit dålig i magen.
Är det väldigt mycket päls hon får i sig så kan man som ägare hjälpa till att borsta och "dra av" lös päls så att kaninen inte får i sig lika mycket när den tvättar sig.

Tumblr - ☆ - Instagram