Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1262 ggr
Smilla Kanin
2015-11-06 19:00
0

Hage

Hej!

Fick hem en  busig kanin för några veckor sedan. Problemet är bara att han hoppar över kompostgallret hela tiden! Är han ute i hagen typ 10 minuter har han hoppat över minst 20 gånger, han vill ibland till mig(om jag t.ex. städar, då är jag 20 meter ifrån honom ungefär) men oftast så sticker han till min andra hane (som också är lite rymningsbenägen men han är inget problem) och de är inte så trevliga mot varandra. De bits genom gallret osv.

Så jag skulle behöva ett tips? på någon Hage jag skulle kunna köpa/bygga med tak. Har 3 sådana här hagar :  http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/metallhagar/4_kantiga/340521

Varav två stycken sitter ihop med varandra, så hanarna turas om att vara i de två ihopsatta och kompostgallerhagen+ en sådan Hage varannan dag.

Men jag tycker det är för lite utrymme med "bara" de 2 ihopsatta hagarna (jag är ganska kräsen och vill att de ska kunna springa av sig ordentligt). Har ungefär 20 kompostgaller om man skulle kunna göra något med dem.

Så någon som vet någon Hage jag kan köpa (helst bygga) med tak. 

Tack på förhand:)

Quiinne
2015-11-07 09:48
0

Följer :) Också ute efter tips? :)

Smilla Kanin
2015-11-07 13:00
0

Puttar upp lite:) Men kan man typ göra kompostgaller med tak och golv? Är det smart eller vad har ni för åsikter?:)

Frosstis
2015-11-07 13:35
0

jag tycker det är svårt att sätta tak på kompostgallerhagar som är mer än ett galler brett men isåfall kan du göra en jättelång Hage. jag hade också det problemet en gång

Sashhi
2015-11-07 15:49
0

Använd fågelnät eller presenning som tak.

Not your mom, not your milk.

crystalguurl
2015-11-07 17:50
0

Testa bärnät över hagen, annars kan du också ta bärnät och göra kompostgallret högre. Har själv gjort det i sommras!😃___________________________________________________________________________________________

Hur man gör "högre" kompostgaller!

Du tar grenar (tjocka) som du sätter fast med tex. bultband så dom står upp på gallret. Sen tar du bärnät runt alla pinnar och sätter fast med till exempel naturtråd!😉 Du kan göra så högt galler du vill nu :)

Smilla Kanin
2015-11-08 10:12
0

#3 Okej, tack. Blev lite svårt med kompostgaller då jag har 2 andra kaniner (som inte går ihop just nu) så löste det genom att ställa kompostgallerna på högkant. Nu kommer varken han eller jag över, hehe.

#4 Tack,  men det funkade tyvärr inte då min katt hoppade upp på det (när kaninen inte var där inne) och då välte allt….

#5 Det där var riktigt smart! Tack, ska prova det när jag inte orkar med att gallrerna är så höga, haga.

emms
2015-11-08 16:41
0

#6 Vänd så att ett galler är på lågkant, sen kan du spänna upp något tyg eller liknande över så att det blir lika högt som resten. Funkar säkert med att sätta ett fast ett till galler (på lågkant) så de överlappar varandra lite och då blir lika högt dom de på högkant. Så kan man bara fästa det övre gallret med klädnypor eller något på ena sidan och med buntband eller vad du nu använder på andra sidan. Så kan du öppna de översta gallret på en sida som en dörr och hoppa över det som står på lågkant under.  Så störande annars att ha det på högkant annars när man inte kan gå över det normalt 😃

Emma

Smilla Kanin
2015-11-08 19:28
0

#7 Åh! Tack, vad smart! Det ska jag genast fixa, har ett galler över, haha:P