Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 633 ggr
Elsaharr
0

Avmaskningsfråga :)

Hejsan! För 4 dagar sen såg jag mask i bajset hos kaninerna, och då jag inte vet vem bajset kom ifrån så medicinerar jag båda. Har nu gett i 3 dagar och ska ge 2 ggr till. Dock är ingen i min familj hemma i dag och har möjlighet att ge idag, vi har bara vår kusin som inte är van vid kaniner, hon ska bara mata och ge vatten osv :) Så kusin kan tyvärr inte ge kaninerna, särskilt eftersom att Zingo är väldigt svår att få i. Men, hur ska jag göra med medicinen?

Zingo ;D

emms
0

Be din kusin mosa det med banan eller droppa ovanpå knäckebröd, riv morot och blanda i eller liknande. Mosa ner i banan tycker jag funkar bäst. 🙂

Emma

Elsaharr
0

#1 Har prövat det förr, funkar dessvärre inte :/ Dom tycker att det är väldigt äckligt. :/ Jag kommer komma hem i morgonbitti, kan jag ge då istället? Har tidigare gett runt 10 på kvällen :)

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#2 Hade inte gett vå omgångar på en dag bara.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
0

#3 Så jag kan ge nu och sen imorn igen?

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#4 Det eller vänta till ikväll, jag tror inte att det är bra att ge dubbla dos

Men skrev du inte att du skulle ge nu på morgonen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
0

Jo men blev lite ändrade planer planer tyvärr. :) Ok, dä gör jag så :)

Zingo ;D

crystalguurl
0

Får jag slänga in en fråga här?

Jo det är såhär att mina 2 åriga  kaniner har alltid varit tunna. Har haft dom i ett år, ser ingen mask i bajset eller så. Pigga, glaà, och krya.

Dom får 3msk pellets per dag med ca. 10 solrosfrån till det - ingen stor skillnad.

Kan man avmaska en gång utan veta om det är det mask? Eller är det skadligt? 🙂