Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1378 ggr
Blaber100
1

Kanin som rivs

Hej igen..! Det är jag med min problem-makare till kanin. I det här inlägget vill jag få hjälp för han har så OTROLIGT vassa klor. Han rev mig precis och det typ forsar blod.. Tror jah börjat få stopp på det. Jag vet, man ska klippa klorna men det hjälper inte. Dem blir bara vassare när jag klipper. Plizz, HELP!! En annan sak, det bor en annan kanin i buren som är 7 år och hen ligger mest och vilar i ett hus. Men problem-makaren ligger alltid för öppningen så att den gamla kaninen inte kommer ut. Jag försöker flytta på honom men det går inte så bra..

Katniss
1

En början hade kanske kunnat vara att se till så att det finns två öppningar i huset, så att den andra kaninen kan komma ut den med?

R.I.P. Anton 💔

Blaber100
0

#1 De låter som en bra idé, men jag har inga verktyg hemma som typ en såg..

Irmelinis
0

Ta bort huset så länge då. Gör ett annat hus av en gammal kartong och klipp flera öppningar på det. 

Ja, klorna blir vassare i några dagar efter man klippt dem. Håller du på att lyfta din kanin mycket eller varför river den dig? Jag bär nästan aldrig på mina kaniner (man kan flytta dem i transportbur ut och in från hagen t.ex) för jag vet att de tycker det är obehagligt att bli upplyfta och då rivs dom ibland.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[thildaaaa]
0

tänkte fråga samma sak som #3, varför river kaninen dig? är det när den försöker hoppa iväg medan du lyfter den elr attackerar den dina händer i buren osv? Om det nu är när du lyfter kaninen så kan du ju kanske öva den på å känna sig trygg och förstå att den ska va stilla när du lyfter. Jag tkr att det känns så opraktiskt att behöva lyfta kaninen i en transportbur så fort man behöver flytta på den så jag lärde mig kanin från böjan vad som gällde när jag lyfte hnm :) bar runt honom i hela huset fram och tbx medan jag gjorde saker och han slickade glatt på min hals haha Har läst att man främst för hamstrar iaf kan ha nån typ av sten elr nått liknande som filar klorna lite när de går på den, kanske kan funka för å göra klorna mindre vassa? Har ej provat själv dock, brukar ha långärmat och långbyxor när jag lyfter ist :)

Frosstis
0

Hur gammal är din kanin? Kaninungars klor tycker jag är mycket vassare än vuxna kaniners :)