Kan det varit pasteurella?
När jag fick hem min hona Samara från uppfödaren i våras, hade hon underliga ljud för sig, som jag aldrig hört från någon av mina andra kaniner, hon "knorrade", "grymtade" och "kuttrade". Det gick dock över efter några dagar, och sen dess har hon aldrig låtit så… Tills för ett par veckor sen, då började hon låta när hon kom springande när jag kom med maten, och när hon åt. Inte så mycket annars. Hon har varit aktiv och som vanligt. Inga nysningar eller snuva vad jag märkt. Hon bor ute, så man har ju inte riktigt samma översikt som om hon hade bott inne.
Hon har hur som helst verkat må bra, bortsett från ljuden. Hon har alltid varit rätt liten och tunn, särskilt över ryggen. Trots bra utfodring.
Ringde veterinären i måndags, och fick tid för henne idag fredag. Igår hittade jag henne död! 😭
Funderar på om det varit pasteurella hon drabbats av, eller något annat?
Åh nej vad hemskt! Förlorade nyss min Trixie i parasiter så jag vet hur det känns. Tyvärr vet jag nt mycket om detta men jag skickar styrkekramar.
| Instagram : @kaninen_trixie|
| Mail : mimisdotter@gmail.com |
Beklagar ❤️ "styrkekramar" 🌺
#1 Tack! Och så tråkigt att höra att du också förlorat en liten vän! 😢
#2 Tack så mycket!
Kom på att jag startade en tråd om henne i april, och då var det någon som gissade på pasteuella… Med facit i hand så borde jag ju kollat upp henne hos veterinär redan då, men så försvann ju lätet och hon var som vilken frisk kanin som helst under många månader.
http://kanin.ifokus.se/discussions/55200df2ce12c4262d00057a-ljud-fran-kaninunge?participating-6
Kaninen kan ge ifrån sig olika ljud utan att ha någon bakomliggande sjukdom. Hanar kan brumma när de är brunstiga, och jag har haft kaniner som knorrat/kuttrat av glädje (t.ex. när de har fått mat, jag hade en hane som alltid gav ifrån sig dessa ljud när han fick mat och när han åt av den). Honor kan också ge ifrån sig lite knorrande ljud vid brunst. Första gången jag hörde en kanin knorra så fick jag panik och frågade på ett forum om orsaken, jag var livrädd att det var något allvarligt. Fick väldigt lugnande svar och när jag gick ut till kaninen igen och studerade honom så insåg jag att ljuden kom för att han var glad.
Dödsorsak är omöjlig att säga (bästa är att skicka in kaninen till SVA för att få veta), men något som är vanlig när kaninerna fäller (och det är ju fällningstider nu) är att de kan få förstoppning och behandlas de inte mot det så dör dem (ibland visar de inte andra symptom än att de är lugnare än vanligt i buren, därför kan de ibland vara svårt att ens se att de inte mår bra). De första av mina kaniner som självdog insåg jag något år senare att det var p.g.a. förstoppning. Jag lärde mig att uppfatta symptomen snabbt och behandlar idag alla mina kaniner som blir förstoppade (det brukar bli 2-4 st/år).
Skulle kaninen ha haft pasteruella så skulle du nog märkt annat än att kaninen gav ifrån sig ljud då och då, då skulle kaninen förmodligen också ha nyst och kanske snorat (så pass mycket så att du hade märkt det), den skulle nog också inte ha andats rent.