Flugor och kanin!
Vi har haft ovanligt mycket flugor i lägenheten den senaste tiden, men mest tänkt att det är la för att det börjat bli så kallt utomhus, och att de börjar komma in istället. Dock när vi vaknade imorses så svärmade det flugor runt vår ena innekanins bur, vår andra har inga problem alls, dock är det en hona som flugorna drar sig till och inte vår hane, om det har någon betydelse. Honan är en omplaceringskanin (helvit dvv) som vi börjat banta ner lite nu, för att hon har lite problem med att tvätta sig. Hon är inte extremt sketen baktill men pälsen är brunfärgad och väldigt små klumpar fastnar, allstå inte hela klumpar som fastnar. Har nu kollat henne grundligt, och tillochmed badat av "undersidan" av henne, inklusive baken. (Hon har aldrig fått ett bad av oss innan så det var rätt skönt när hon var helt lugn :D) i alla fall, jag hittade inget konstigt eller fluglarver runt underlivet, tack och lov. Buren står nu ute på balkongen och hon ska få va helt fri under hela natten och inte få tillgång till sin bur alls, eftersom det blir så kallt ute nu under nätterna så kanske eventuella fluglarver i buren dör under natten. Buren hålls för övrigt fräsch och välstädad annars. Finns det något jag kan göra åt detta? Vill inte att det ska vara en massa flugor på henne, eller riskera att de faktiskt börjar lägga massa ägg och larver på henne! Något sätt att bli av med alla flugor? Vi lever på ett fräscht sätt och det finns inget annat som drar sig till flugor förutom hennes bur.
Vi har säkert dödat minst 20 flugor här hemma idag!
Usch vad jobbigt för er! Hoppas innerligt att kaninen inte drabbas av fluglarver :( Har tyvärr inga bra tips?, men vet att flugor tycker illa om torv. Kanske inget alternativ att ha torv inomhus iofs. Hoppas någon har svar på hur ni kan bli av med flugor!
Kan ni lägga ut flugpapper / flugfångare så att kaninen inte kommer åt? Om ni har otur med flugägg går de lätt att ta bort med rakhyvel.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Byt till mattor ett tag, funkade för min kompis marsvin som hade fullt med flugor i spånet, under matskålarna, hö, överallt! 🤪
Vi tänkte testa att ha henne frigående nu under några dagar/nätter, så att buren får fortsätta stå ute på balkongen :) sen ska vi nog testa det där med mattor ja! Lät som en väldigt bra idé, hade inte en tanke på det. Vi får verkligen hoppas att vi slipper allt med fluglarver och sånt, är så glad att jag inte hittade något på henne.
Jag hade med flugor hemma efter sommaren nu, var sjukt jobbigt och fick panik på att jag visste att det levde fluglarver någonstans men inte kunde hitta vart. Har fobi för larver/maskar med. Men fluglarver är ganska stora innan de förpuppar sig så man ser de ganska väl, och det tar ganska lång tid för en fluglarv att gå från ägg till riktig fluga. Har för mig att de snabbaste är runt en vecka. Så om man städar hos kaninen mer än en gång i veckan är det oftast inte därifrån de kommer.
Jag kom på att hos oss levde larverna i avloppen, i handfaten alltså. Vi hade testat att rensa dom men troligen låg dom mellan de rörliga delarna så man kom inte åt dom.
Det jag gjorde var att jag hällde kokande vatten i alla avlopp vi hade. Det hjälpte och efter några dagar kom det inga nya och efter att ha hällt kokande vatten i avloppen några gånger försvann dom helt. Så om det fortsätter kan det vara värt ett försök 🙂
Emma
Ska testa! Misstänkte detta igårkväll också, så slängde i massa rengöringsmedel i avloppen och täckte igen med torky! Mycket mindre flugor här hemma nu men de är inte borta ännu, hon är fortfarande frigående och buren står fortfarande utomhus :) ska köra på med kokande vatten i några dagar nu också, tack för tipset!