Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1022 ggr
Ync
0

Råttor/möss

Jag har mina kaniner i ett stall på min gård, vi har inga andra djur där förutom råttor, jag vågar knapt gå inte där men måste man så måste man.

Men asså det är itne så mysit, jag ha haft kanin maten på buren med ett lock på men de hade väält den och ätir av maten så nu har jag ingen mat. men ska köpa.

1.Vad tycker ni att jag ska göra?
2.Kan kaninerna bli sjuka av råttorna?

p.s. de hade skitit på buren men det tog jag bort, d.s.

Flippa
0

Ojdå! Jag vet inte :/

malinroth
0

Det var ju lite svårt…I vanliga fall kan man ju lägga ut råttgift eller fällor men det är nog ingen bra idé när kaninerna är i närheten! Det skulle vara fruktnsvärt hemskt om kaninerna kom åt antingen fällan eller giftet!!! Kaninerna blir väl inte sjuka av råttorna men bär de omkring på sjukdomar så kan det säkert sprida sig…hmm det här var ett uruselt svar men hoppas de andra brudarna har nån bra lösning :)

lolaisdenied
0

Du kan sätta råttfällor/gift där kaninerna inte kan komma åt..
Råttorna kan bita kaninerna, sen vet jag inte om de har sjukdommar… Vet inte heller om de skulle bitas, men de kan.. Försvarar råttorna sitt revir så.. (de kan ju bita genom gallret så kaninerna får bett i nosen)
Har du möjlighet att ha kaninerna på ett ställe där råttorna inte kan komma till..?:)

sputtnick_plexus
0

Ingen aning :/

Casper
0

Kan du inte ha dina kaniner utomhus på ett skyddat ställe istället?

Casper
0

Och ha foder så att inga andra djur kommer åt det, instängt i en låda med stor sten på locket t ex. Annars vet de ju exakt var det finns lättåtkomlig mat…

Ync
0

Jag funderar på att slälla upp buren på bron, men bli det inte kallt?

BTV, de har varit och bajsa´t på taket, kan de bli sjuka om de rör i det?

Casper
0

På bron? Jag vet ju inte hur det ser ut hos dig men någon skyddad hörna (så skyddat som möjligt för väder och vind, menar jag) utomhus brukar det väl finnas på en gård? Eftersom råttor också är gnagare så är det inte omöjligt att de kan smitta men jag har ingen aning. Du kan kanske fråga en veterinär!

[Niike]
0

Har möss i ladugården som kommer ner genom väggarna. Jag brukar se dem springa omkring inne i boxen där vi har hönsen, för att ta lite käk från dem;) Och för ett tag sen såg jag en mus vara i säcken med solrosfrön:S

Casper
0

Vad har du för bur till dem? En innebur? Annars klarar de att stå ute om buren har vattentätt tak och är ordentligt halmad så de kan hålla värmen när det är kallt! Jag hade bur med isolerade bon till mina utekaniner förr men de använde nästan aldrig bona. De satt ovanpå dem istället!

ciss
0

#10: Hon har en utebur, en rejäl tvåfackare.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Emmma
0

Fodret kan du ha i en tuna eller nåt.
Har själv haft problem med dessa möss när jag hade kaninerna i ett stall. De gnagde sig in i pelletssäcken och var allmänt irriterande!
När jag bara hade en kanin och han stod ute i en bur breve bron, stod han mot en av väggarna de skyddade lite mot blåsten.
Där fick han en inneboende på sin lilla hyll/övervåning. De va en mus som "byggde bo" och drog upp hans mat ;) Fast den tog katten sen.

En bekants kaniner dog när de bodde i ett stall för att de blivit smittade av råttorna. Satt man ska nog vara försiktig.

Sandra-
0

Hade möss förut i förrådet där vi har hö och sånt till kaninen. Så en gång när jag skulle fylla på hö så låg det en död mus där i. :O Uuush, det värsta jag varit med om, haha. Men vi la ut råttfällor och flyttade in höet så nu är dom nog borta. ;)

Men kan du inte lägga ut råttfällor där kaninerna inte kan komma åt?

Casper
0

Ync. och Emmma, vad är det för bro ni pratar om? Om man ställer sin bur mot en vägg (åt öster) så skyddar den ju mot den värsta vinden som ju oftast kommer från väster! Och väggar är där väl både på boningshus och uthus!! Finns det sen kanske en hörna någonstans där det skyddar ännu mer så är det ju bara ett +! Flört Om kaninerna står i ett utrymme där knappt du ens vill gå in så vill de nog inte stå där heller… Bättre ute där det är frisk luft och lite att titta på! Sen kan man ju alltid lyfta in buren tillfälligt om det skulle bli storm eller så…

myriis
0

Vi har irriterande nog en råtta på vår tomt. Eller ja, det är nog egentligen fler. Men iaf, pappa har fått för sig att skjuta dem, dock lyckas han aldrig hitta dem ;P Vet inte om det är en metod som skulle funka för er.

aliciia
0

häll maten i en stor hink med lock och lägg en sten över