Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1026 ggr
BellisBell
0

Toaträning--Kastrering

Hej alla på kanin iFokus!

Nu är Brum kastrerad! Det var någon på min förra tråd "ledsen Brumm" som skrev att jag borde toaträna honom efter kastreringen. Så hur gör man? Hur stor toa behöver man?

En sak till!

Brum är väldigt hängig nu efter kastreringen… Han bara ligger i sitt hus och äter inget. Det har dock bara gått några timmar sen han kom hem till buren. Men jag är ändå orolig. Vad bror detta beteende på? Går det över?

Fridaaaa
0

Trötta är de i regel efter, men han måste komma igång att äta hö snarast, livsviktigt. För magen måste komma ihåg. Du köpte inte critical care hos veterinären? Är för stödmatning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BellisBell
0

Nejdet gjorde jag inte. Jag ska fpörsöka få i honom lite.

emms
0

Muta med vad som helst, allt han tycker om. Spelar inte så stor roll vad dom äter i början när det är som mest kritiskt, mest att dom kommer igång att äta.

Jag handmatade min första dagen med pellets och hö och annat gott. Han somnade flera gånger med mat i munnen så man får ha lite tålamod när dom är så trötta. Men dom är väääldigt söta när dom är så trötta 😍

Emma

Irmelinis
0

För att han ska få det lätt att lyckas med toa-träningen, så är en stor kattlåda bra att använda. Så risken är mindre att det kommer något utanför, liksom. Ställ lådan under höet och/eller i hörnet där han brukar gilla att kissa. Och blockera de andra hörnena med hus, leksaker, sitthylla eller annat..

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

BellisBell
0

#4 tyvärr så är buren bara 100x50/65 så det får inte plats med en stor kattlåda i buren. 

Nu gav jag honom lite maskrosblad som han tog. Sedan så blandade jag maskrosblad och hö, då tog han det. sedan fick han hö som han åt lite av :)

Irmelinis
0

En liten kattlåda då? 😉

En såndär hörntoa för kaniner är ju rätt värdelös, den är pytteliten.

www.alrunans.weebly.com/

BellisBell
0

#6 ja det kanske får plats. Var finns det att köpa?

Nu är han inne i buren och äter inget hö🤫 Han håller på att krafsa runt så han håller på att pigna på sig.

Fridaaaa
0

#7 Djuraffär, Maxi t.ex :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BellisBell
0

#8 ok

BellisBell
0

Brums bur är smutsig. ska jag låta honom vara eller ska jag ta ut honom på mitt rum och städa buren?

Irmelinis
0

Det är nog bra om buren är helt ren nu när han är nykastrerad, så det inte kommer bakterier i såret. Låt han vara i transportburen så länge medan du städar, det är meningen att han ska ta det väldigt lugnt just nu  :)

www.alrunans.weebly.com/

emms
0

Och byt gärna till filtar, handduk, tidningar eller så nu när han är nykastrerad. Inte spån eller så.  Ta bort hus och sånt som han kan hoppa på och skada sig. Lägg över en filt över halva buren så han får lite lugn och ro. Hygienen är viktig nu när han har sår, buren behöver städas varje dag och han bör inte hoppa omkring eller vara utanför buren de första 5 dagarna.

Håll koll på såret och se till att det ser fint ut minst en gång om dagen. 🙂

Emma

Idakarrlsson
0

#10 Ta ut honom och städa. Det är viktigt att hålla rent nu efter kastrering. Byt handukar eller vad du använder ofta. Toaträna henom att sätta in en låda (rekommenderar kattlåda och ingen trekantig som finns för kaniner för som #6 säger är dem väldigt små.) Lättast ifll du sätter den under eller vid höet där dem ofta gör sina behöv medans dem äter. Sedan gäller det att skopa över avföring utan förlådan bort från övriga burgolv. Det ska allstå bara finnas avflring i toalådan. Fortsätt så tills han fattat vibben. Artikel: http://kaninmagazinet.se/2012/january/rumsren-kanin.html

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

BellisBell
0

tack för alla tips? och svar. tyvärr hann jag inte städa idag för det var så sent. men klarar han sig tills imorgon?

emms
0

Buren skulle varit klar tills han kom hem. Det tar inte mer än 10 minuter att städa ur den och lägga in en handduk. Så det hinner du. 🙂

Det är jätteviktigt att det är rent där han bor. Han har ju ett sår. Kommer det in bakterier så kan det bli infekterat och då måste man in till veterinären och tvätta och få medicin och grejer. Bättre att städa och hålla det rent än att behöva stressa med det. 

Det räcker med att det kommer in en enda liten bakterie för att det ska gå illa. 

Om du själv opererar dig så ser du ju till att ha det rent runt omkring dig tills det har läkt, ellerhur?

Emma